• Emmy L

Hemsk upplevelse (dagis)

Hemsk upplevelse idag.

Har nog inte riktigt kommit över chocktillståndet jag hamnade i. Inskolningen på dagis påbörjades och AVSLUTADES idag. När vi kommit hem satte jag mig och mejlade till dagiset att jag tar honom där ifrån med omedelbar verkan.

Vi kom dit kl 9 på morgonen och lämnade dagiset kl 14. Två små flickor grät under HELA vår vistelse. Mitt hjärta gick sönder. Från klockan 9 till 14. Nu var det så att personalen inte gjorde NÅGONTING för att de skulle må bättre. Med jämna mellanrum sa dom åt de hysteriskt gråtande barnen att sluta gråta.

Personalen visade ingen medmänsklighet, inga kramar, inga klappar, ingen uppmuntran, ingen ömhet, ingen förståelse, ingen smek på kinden, inga snälla ord. Enda gångerna dom slutade gråta vad när JAG tröstade dom. Jag torkade bort deras tårar (hur kan man bli glad med tårar och snor i ansiktet?), jag klappade dom uppmuntrande på ryggen, smekte deras kinder, häll deras händer, gav dom leksaker för att få deras tankar på bättre saker. Personalen var hårdhänta mot barnen och mycket kalla.

Jag fick de två tjejerna att sluta gråta, SAMTIDIGT, hon kunde inte ens få ETT enda barn att sluta gråta.

Jag känner mig hjälplös. Vill hjälpa dom stackars barnen som tvingas vara där.

Vad säger ni om sådan behandling utav barn?

• Svar på tråden Hemsk upplevelse (dagis)
  • MalinEddie
    Emmy L skrev 2010-09-08 16:25:41 följande:
    Ifall någon undrar hur det går......... jag har kontaktat både kommunen och aftonbladet för bättre försäkran att barnen ska få hjälp.
    Toppen!
  • mitera

Du gjorde helt rätt!!
     Låter som om barnen vistas i en skadlig miljö med passiva pedagoger,småbarn har ju ett sånt stort behov av en bra känslomässig relarion med vuxna vårdare. Deras  känsloliv är skört och är i behov av mycket trygghet för att utvecklas .

Alla borde läsa boken  ”Förskola för de allra minsta – På gott och ont”,Magnus Kihlbom, Birgitta Lidholt och Gunilla Niss. Boken beskriver hur hur allvarig situationen ser ut idag på förskolorna för de minsta barnen och kallar det för det liknar strukturell barnmisshandel. Tänkvärt...

Jag personligen är inte emot förskola för barn men jag blir så upprörd över antalet barn i grupperna och det låga antalet pedagoger.

Hoppas situationen ändras på den förskolan efter den insats!

• Lucille

Med den brist på ömhet och närhet så är det inte så konstigt att våran värld blir allt mer hård och kall. :( Jag kanske låter dramatisk, men jag tycker det är en typ av barnmisshandel att inte trösta, ge barn närhet och uppmuntran. De behöver det otroligt mycket!

Berätta hur det går sen! Hoppas de du kontaktat reagerar och att det startar en debatt, så här lagom till val.

Mammas älskling Didrik 2010-02-10! sisterrose.blogg.se
  • LyckligtSlut

Bra att du kontaktat kommunen. Aftonbladet vet jag inte om det var lika bra, men det kan ibland göra gott! Låter hemskt iaf. Jättehemskt! Är glad över att du iaf tröstade barnen.

PMS året runt :(
  • Makadam

usch!
    Det är min mardröm att det ska vara sådär!

Hur gamla var barnen?
    Kommer de kunna berätta för sina föräldrar??

• Fenna
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-07 15:11:02 följande:
    Du tänker ff på barnen som går där?

Menar du att du inte gjorde något alls för de barnen, du såg vad de utsattes för men agerade inte??
    Läste du inte vad jag skrev, jag tog upp det med förskolechefen (och skolchefen).
  • Emmy L
    Makadam skrev 2010-09-09 17:12:03 följande:
    usch!
    Det är min mardröm att det ska vara sådär!

Hur gamla var barnen?
    Kommer de kunna berätta för sina föräldrar??
    dom var mellan 1 och 2 år. så nej, det kan dom ju inte :(.
  • Emmy L

Tillsynsansvarig på barnomsorgen i Nacka kommun har informerat mig om att hon ska kontakta ansvarig chef på förskolan... hon som även jag har informerat om händelsen.

• Hemmaföräldern

Förskräckligt men förmodligen inte särskilt ovanligt. Personalen mäktar helt enkelt inte med. Det blir till slut naturligt med små gråtande ettåringar "inte mycket att göra åt de får gråta av sig" har jag hört personal säga.

Det lustiga är att jag slår vad om att de är de här föräldrarna som sedan ger sitt dagis toppenbetyg i alla undersökningar "för barnen får sådan fantastisk pedagogik och jag skulle aldrig klara av att ge dem samma stimulans hemma".

Varför tillåter föräldrar att barnen blir behandlade så här....... DET undrar jag. Helt sjukt.

Tack och lov att du reagerat och gjort det som fler föräldrar verkligen borde göra. Du reagerar som en sund normal mamma som knutit an till sitt barn.  

Svar på tråden Hemsk upplevelse (dagis)