• Emmy L

Hemsk upplevelse (dagis)

Hemsk upplevelse idag.

Har nog inte riktigt kommit över chocktillståndet jag hamnade i. Inskolningen på dagis påbörjades och AVSLUTADES idag. När vi kommit hem satte jag mig och mejlade till dagiset att jag tar honom där ifrån med omedelbar verkan.

Vi kom dit kl 9 på morgonen och lämnade dagiset kl 14. Två små flickor grät under HELA vår vistelse. Mitt hjärta gick sönder. Från klockan 9 till 14. Nu var det så att personalen inte gjorde NÅGONTING för att de skulle må bättre. Med jämna mellanrum sa dom åt de hysteriskt gråtande barnen att sluta gråta.

Personalen visade ingen medmänsklighet, inga kramar, inga klappar, ingen uppmuntran, ingen ömhet, ingen förståelse, ingen smek på kinden, inga snälla ord. Enda gångerna dom slutade gråta vad när JAG tröstade dom. Jag torkade bort deras tårar (hur kan man bli glad med tårar och snor i ansiktet?), jag klappade dom uppmuntrande på ryggen, smekte deras kinder, häll deras händer, gav dom leksaker för att få deras tankar på bättre saker. Personalen var hårdhänta mot barnen och mycket kalla.

Jag fick de två tjejerna att sluta gråta, SAMTIDIGT, hon kunde inte ens få ETT enda barn att sluta gråta.

Jag känner mig hjälplös. Vill hjälpa dom stackars barnen som tvingas vara där.

Vad säger ni om sådan behandling utav barn?

• Svar på tråden Hemsk upplevelse (dagis)
  • Nenne 71

Har inte läst hela tråden, men självklart tröstar man väl barnen?! Tycker du ska ringa chefen för dagiset och prata med denna om din upplevelse och känslor.
    Var det fler personal och ingen som tröstade?

• Hemmaföräldern
    Jennie med ie skrev 2010-09-27 19:29:34 följande:
    Nej det finns inget där som ger mig nåt matnyttigt...
    Nej vi är alla olika.... En del kämpar för att förbättra för de små barnen (tack och lov) och andra tycker att det är enklast att välja att se det som att det är bra som det är, pengarna trillar in och man har det bra själv så varför bry sig om någon annan :)

• Jennie med ie
    Hemmaföräldern skrev 2010-09-28 13:43:49 följande:
    Nej vi är alla olika.... En del kämpar för att förbättra för de små barnen (tack och lov) och andra tycker att det är enklast att välja att se det som att det är bra som det är, pengarna trillar in och man har det bra själv så varför bry sig om någon annan :)

En del arbetar för bra kvalitet i förskolan och bryr sig om andra UTAN att skapa sin bild av det arbetet med hjälp av länkar från ensidiga anti-förskola-propagerare... Verkligheten är ett bättre ställe att få insyn. Och ditt svartvita resonerande gynnar inte din sak...
  • Hemmaföräldern
    Jennie med ie skrev 2010-09-28 13:58:16 följande:
    En del arbetar för bra kvalitet i förskolan och bryr sig om andra UTAN att skapa sin bild av det arbetet med hjälp av länkar från ensidiga anti-förskola-propagerare... Verkligheten är ett bättre ställe att få insyn. Och ditt svartvita resonerande gynnar inte din sak...
    Jag tror inte att det gynnar barnen att se organisationer som Barnverket som antiförskolepropagerare eller tidningen Vi Föräldrar, som faktiskt i alla år ensidigt hyllat förskolan. Till och med de har vaknat upp nu och ser hur verkligheten ser ut. 

Att våga se problem och göra något åt dem är inte att se allt i svartvitt, det är våga vara vuxen och ta sitt ansvar. Det är en del av livet. Jobbigt, javisst. Obekvämt, javisst. Krävs det engagemang, javisst.

Men det ingår också i vuxenrollen och våra barn förväntar sig att vi ska agera när de har det svårt, så därför är det en självklarhet för mig och många, många andra att agera ;) 
  • Jennie med ie
    Hemmaföräldern skrev 2010-09-28 14:23:19 följande:
    Jag tror inte att det gynnar barnen att se organisationer som Barnverket som antiförskolepropagerare eller tidningen Vi Föräldrar, som faktiskt i alla år ensidigt hyllat förskolan. Till och med de har vaknat upp nu och ser hur verkligheten ser ut. 

Att våga se problem och göra något åt dem är inte att se allt i svartvitt, det är våga vara vuxen och ta sitt ansvar. Det är en del av livet. Jobbigt, javisst. Obekvämt, javisst. Krävs det engagemang, javisst.

Men det ingår också i vuxenrollen och våra barn förväntar sig att vi ska agera när de har det svårt, så därför är det en självklarhet för mig och många, många andra att agera ;) 
    Och det finns olika sätt att agera, och bry sig. Att man inte dömer ut hela förskolans värld för små barn utan jobbar vidare med det som är bra och försöker hitta andra vägar för det som är mindre bra betyder inte att man bara bryr sig om att man själv har det bra och inte bryr sig om andra. Den typen av argumentation förstör bara diskussionsklimatet och gynnar varken din sak eller barnen.
  • Jesli

Din berättelse skulle kunna komma från vår förskola - så tyvärr, er situation är inte alls unik.

I vår kommun är det snarare barnförvaring än Barnomsorg som bedrivs.

Dagligen när jag lämnar min stora dotter på förskolan så möts jag av de här små, som gråter hysteriskt och tröstlöst. INGEN vuxen tycks bry sig ur personalen, har de blivit så avtrubbade eller har de helt enkelt lagt sina känslor hemma på hatthyllan innan de gick till jobbet? Ja, den frågan ställer jag mig ofta.

Alltför stora barngrupper med för lite personal, är säkerligen en stor orsak, personalen har gett upp, de orkar inte längre.

Men ska vi föräldrar nöja oss med detta?

Jag är fortfarande förundrad över att inte fler reser sig upp och säger ifrån!
    eller tror ni att det ska vara så här?
    kanske har man inget att jämföra med?

Men Ställ krav på era förskolor och kommuner - be dem leva upp till Skolverkets rekomendation på
    Barngrupper med barn under 3 år - max 12 barn per grupp
    Barngrupper med barn över 3 år - max 15 barn per grupp
    4 barn/vuxen

Enkelt!

Då först då kan barnens behov tillgodoses och de kan utvecklas gynsammt- detta är vad alla experter, forskning osv alla hävdar å det bestämdaste OCh det är också Skolverkets råd och rekomendation - som tyvärr få kommuner följer - vår kommun följer den mycket långt ifrån.

• Hemmaföräldern
    Jennie med ie skrev 2010-09-28 14:28:06 följande:
    Och det finns olika sätt att agera, och bry sig. Att man inte dömer ut hela förskolans värld för små barn utan jobbar vidare med det som är bra och försöker hitta andra vägar för det som är mindre bra betyder inte att man bara bryr sig om att man själv har det bra och inte bryr sig om andra. Den typen av argumentation förstör bara diskussionsklimatet och gynnar varken din sak eller barnen.
    Om det "förstör diskussionsklimatet" när jag ställer mig på barnens sida och försöker uppmuntra föräldrar att agera och gå samman för att förändra det som kan bli bättre i förskolan, so fine.... Jag tror inte att det förstör för de som faktiskt precis som jag ser problemen. Möjligtvis förstör det världsbilden för de som hellre skjuter budbäraren än gör något åt problemen, de som väljer att se allt i rosenrött. Många förskolor idag erbjuder tyvärr inte en bra miljö för små 1-åringar och det finns det inte någon anledning att inte låtsas om....tycker jag.... :)

Det är bara att läsa här om hur många små 1-åringar som far illa.... läsa.... reagera.... och agera!
  • Hemmaföräldern
    Jesli skrev 2010-09-28 14:29:39 följande:

Din berättelse skulle kunna komma från vår förskola - så tyvärr, er situation är inte alls unik.

I vår kommun är det snarare barnförvaring än Barnomsorg som bedrivs.

Dagligen när jag lämnar min stora dotter på förskolan så möts jag av de här små, som gråter hysteriskt och tröstlöst. INGEN vuxen tycks bry sig ur personalen, har de blivit så avtrubbade eller har de helt enkelt lagt sina känslor hemma på hatthyllan innan de gick till jobbet? Ja, den frågan ställer jag mig ofta.

Alltför stora barngrupper med för lite personal, är säkerligen en stor orsak, personalen har gett upp, de orkar inte längre.

Men ska vi föräldrar nöja oss med detta?

Jag är fortfarande förundrad över att inte fler reser sig upp och säger ifrån!
    eller tror ni att det ska vara så här?
    kanske har man inget att jämföra med?

Men Ställ krav på era förskolor och kommuner - be dem leva upp till Skolverkets rekomendation på
    Barngrupper med barn under 3 år - max 12 barn per grupp
    Barngrupper med barn över 3 år - max 15 barn per grupp
    4 barn/vuxen

Enkelt!

Då först då kan barnens behov tillgodoses och de kan utvecklas gynsammt- detta är vad alla experter, forskning osv alla hävdar å det bestämdaste OCh det är också Skolverkets råd och rekomendation - som tyvärr få kommuner följer - vår kommun följer den mycket långt ifrån.

Nej ni ska inte nöja er med det :) Skönt med en förälder som reagerar. En idé är att skriva på Vi Föräldrars upprop en annan att kontakta barnverket.se som arbetat med de här frågorna länge. Eller varför inte TV4? De har tidigare i våras tagit upp det här med stora barngrupper. 
  • Emmy L

Hej

Förlåt att jag inte läser era svar och svarar just nu.

Vill uppdatera tråden med att jag har talat med mamman till en av flickorna. Hon hade ej blivit informerad om att hennes dotter varit ledsen. Dom hade sagt att allt gått bra.

• Emmy L
    Hemmaföräldern skrev 2010-09-28 13:43:49 följande:

• Puffy75
    Emmy L skrev 2010-10-12 19:14:10 följande:
    Hej

Vill uppdatera tråden med att jag har talat med mamman till en av flickorna. Hon hade ej blivit informerad om att hennes dotter varit ledsen. Dom hade sagt att allt gått bra.
    Än värre...fattar inte hur det kan vara så. Hemskt. Blir så arg.
    Tycker det var bra att du pratade med mamman. Så vet hon iaf och så får hon agera utifrån det. (och du kan ju inte göra mkt mer än så). Kanske prata med rektorn oxå?
    Ok att barn blir ledsna vid inskolning - som vår personal uttryckte det - en rätt sund reaktion eftersom de tas bort från det de är vana vid och mamma/pappa. Sen ska personalen givetvis försöka hjälpa, trösta, avleda och allt vad som krävs.
    Bra gjort av dig
  • Lärarn

Blir så ledsen när jag läser - och så lycklig över vår förskola! Vihar världens underbaraste fröknar och vår dotter ÄLSKAR att vara där! Förstod väl att det kan vara olika på olika ställen men det du beskriver låter vidrigt!

• Hemmaföräldern
    Emmy L skrev 2010-10-12 19:14:10 följande:
    Hej

Oj. Ja det kunde man ju nästan gissa. Hur uppfattar den mamman dagiset.... är hon verkligen nöjd...har hon inte märkt någonting?
  • Emmy L
    Lärarn skrev 2010-10-12 20:15:40 följande:
    Blir så ledsen när jag läser - och så lycklig över vår förskola! Vihar världens underbaraste fröknar och vår dotter ÄLSKAR att vara där! Förstod väl att det kan vara olika på olika ställen men det du beskriver låter vidrigt!
    Är väldigt lycklig för ditt barns skull! Jätte kul att höra :)
  • Emmy L
    Hemmaföräldern skrev 2010-10-14 15:29:53 följande:
    Oj. Ja det kunde man ju nästan gissa. Hur uppfattar den mamman dagiset.... är hon verkligen nöjd...har hon inte märkt någonting?
    Har bara pratat med henne den enda gången så jag vet inte så mycket, men hon berättade för mig att dottern inte alls vill gå till dagis. :(
  • Emmy L
    Puffy75 skrev 2010-10-12 20:04:08 följande:
    Än värre...fattar inte hur det kan vara så. Hemskt. Blir så arg.
    Tycker det var bra att du pratade med mamman. Så vet hon iaf och så får hon agera utifrån det. (och du kan ju inte göra mkt mer än så). Kanske prata med rektorn oxå?
    Ok att barn blir ledsna vid inskolning - som vår personal uttryckte det - en rätt sund reaktion eftersom de tas bort från det de är vana vid och mamma/pappa. Sen ska personalen givetvis försöka hjälpa, trösta, avleda och allt vad som krävs.
    Bra gjort av dig
    Tack så mycket :)
    Håller med dig.
Svar på tråden Hemsk upplevelse (dagis)