• Emmy L

Hemsk upplevelse (dagis)

Hemsk upplevelse idag.

Har nog inte riktigt kommit över chocktillståndet jag hamnade i. Inskolningen på dagis påbörjades och AVSLUTADES idag. När vi kommit hem satte jag mig och mejlade till dagiset att jag tar honom där ifrån med omedelbar verkan.

Vi kom dit kl 9 på morgonen och lämnade dagiset kl 14. Två små flickor grät under HELA vår vistelse. Mitt hjärta gick sönder. Från klockan 9 till 14. Nu var det så att personalen inte gjorde NÅGONTING för att de skulle må bättre. Med jämna mellanrum sa dom åt de hysteriskt gråtande barnen att sluta gråta.

Personalen visade ingen medmänsklighet, inga kramar, inga klappar, ingen uppmuntran, ingen ömhet, ingen förståelse, ingen smek på kinden, inga snälla ord. Enda gångerna dom slutade gråta vad när JAG tröstade dom. Jag torkade bort deras tårar (hur kan man bli glad med tårar och snor i ansiktet?), jag klappade dom uppmuntrande på ryggen, smekte deras kinder, häll deras händer, gav dom leksaker för att få deras tankar på bättre saker. Personalen var hårdhänta mot barnen och mycket kalla.

Jag fick de två tjejerna att sluta gråta, SAMTIDIGT, hon kunde inte ens få ETT enda barn att sluta gråta.

Jag känner mig hjälplös. Vill hjälpa dom stackars barnen som tvingas vara där.

Vad säger ni om sådan behandling utav barn?

• Svar på tråden Hemsk upplevelse (dagis)
  • Emmy L
    Jonna79 skrev 2010-09-15 22:03:48 följande:
    Usch och fy, TS det låter verkligen som en jättehemsk upplevelse. Jag har jobbat på förskola i flera år och har ALDRIG hört på maken. Det är vanligt att barn gråter mycket under inskolning, ibland hela stunden de är där. Men då går man i stort sett med det barnet på höften hela tiden och gör sitt yttersta för att barnet ska känna trygghet och komma på andra tankar, Vem vill höra ett barn gråta? Oavsett om det är ens eget eller någon annans barn så skär det ju i hjärtat på en, eller hur? Det låter som om personalen är helt avtrubbade.
  • Hemmaföräldern

Det här är en återkommande tråd.... tyvärr och jag säger som jag sa i en annan tråd:

Det är ren och skär slöhet att inte orka trösta och ta hand om ledsna barn. Men jag har hört av flera pedagoger att "en del barn behöver gråta av sig". Med andra ord de har inte tid och ork att trösta barnen och låta det ta den tid det tar.

Den stora utmaningen inför framtiden är att fråga sig om det verkligen är det bästa att på alla sätt försöka tvinga alla föräldrar att sätta barnen på dagis från 1 års ålder. Går det att ge barnen vad de behöver, finns det pengar till att ge så många små barn en bra tillvaro? 

En fråga man kan ställa sig själv är: Hur många 1-åringar skulle jag själv mäkta med att ta hand om 8-10 timmar om dagen. Idag kan det gå 5-11 barn på en pedagog allt beroende på vilket dagis det är.  

• Hej och Hopp

Jag tror inte heller ett dugg på att små barn behöver gråta av sig själva! Verkligen inte!
    Är man liten och ledsen ska man få tröst - punkt slut!
    Jag tycker däremot att det måste få vara okej att visa att man är ledsen. Man kan som vuxen bekräfta det lilla barnets känslor, och ändå visa att det kommer att bli bra istället för att bara snabbt försöka avleda.
    hälsningar en förskollärare som tröstar barn och som har kollegor som gör detsamma

• Jennie med ie

Ibland kan nog föräldrar och folk utifrån få uppfattningen att vi inte bryr oss om de gråtande barnen och är kalla och hårda. Ofta finns det då saker de inte har insyn i och kanske inte heller förstår. Som att vissa barn vill vara i famnen hela tiden vilket inte är hållbart och att man därför måste neka honom/henne det och då protestgråter h*n... eller som någon redan skrivit, att barnet i fråga blir _mer_ "hysteriskt" om man rör vid honom/henne... eller att barnet i fråga inte tålt en välbehövlig tillsägelse och gråter för att h*n vill att andra ska tycka synd om... T ex. Såna saker vet den som kommer in och ser det gråtande barnet ofta inte. Sen är det helt krasst så att när många barn är ledsna samtidigt så räcker man ibland inte till vad gäller famnar, knän och händer. det finns ju andra barn i gruppen också och det kan vara frustrerande att känna att man faktiskt inte räcker till. Men det är ofrånkomligt att det kan bli så ibland. Men, då gör man rimligen ändå sitt bästa och försöker. Är TS beskrivning av situationen korrekt så är det givetvis INTE okej....

• Hemmaföräldern
    Jennie med ie skrev 2010-09-26 12:20:07 följande:
    Ibland kan nog föräldrar och folk utifrån få uppfattningen att vi inte bryr oss om de gråtande barnen och är kalla och hårda. Ofta finns det då saker de inte har insyn i och kanske inte heller förstår. Som att vissa barn vill vara i famnen hela tiden vilket inte är hållbart och att man därför måste neka honom/henne det och då protestgråter h*n... eller som någon redan skrivit, att barnet i fråga blir _mer_ "hysteriskt" om man rör vid honom/henne... eller att barnet i fråga inte tålt en välbehövlig tillsägelse och gråter för att h*n vill att andra ska tycka synd om... T ex. Såna saker vet den som kommer in och ser det gråtande barnet ofta inte. Sen är det helt krasst så att när många barn är ledsna samtidigt så räcker man ibland inte till vad gäller famnar, knän och händer. det finns ju andra barn i gruppen också och det kan vara frustrerande att känna att man faktiskt inte räcker till. Men det är ofrånkomligt att det kan bli så ibland. Men, då gör man rimligen ändå sitt bästa och försöker. Är TS beskrivning av situationen korrekt så är det givetvis INTE okej....
    Vilket visar hur svårt det är att sätta små toddlers på dagis. En 1-åring behöver så mycket närhet, kärlek och frågan är om dagis kan tillgodose det behovet? Om det inte var så vanligt som det är idag att man satte små 1-åringar på dagis, utan väntade tills de var 3 år så skulle man slippa mycket av den här problematiken. Var det bara några få1-åringar som gick på dagis så skulle det vara lättare för personalen att tillgodose en större del av det lilla barnets behov.

Men tyvärr dagis är inte anpassat efter barnen, det är barnen som ska anpassas till dagis.

Läs boken "Förskolan för de allra minsta. På gott och ont" så förstår ni varför det är alarmerande att små barn utsätt för det här:

www.hemmaforaldrar.se/forskol_for_de_allra_minsta.htm
  • Jennie med ie
    Hemmaföräldern skrev 2010-09-26 17:13:50 följande:
    Vilket visar hur svårt det är att sätta små toddlers på dagis. En 1-åring behöver så mycket närhet, kärlek och frågan är om dagis kan tillgodose det behovet? Om det inte var så vanligt som det är idag att man satte små 1-åringar på dagis, utan väntade tills de var 3 år så skulle man slippa mycket av den här problematiken. Var det bara några få1-åringar som gick på dagis så skulle det vara lättare för personalen att tillgodose en större del av det lilla barnets behov.

Men tyvärr dagis är inte anpassat efter barnen, det är barnen som ska anpassas till dagis.

Läs boken "Förskolan för de allra minsta. På gott och ont" så förstår ni varför det är alarmerande att små barn utsätt för det här:

www.hemmaforaldrar.se/forskol_for_de_allra_mi...
    Jag är övertygad om att man på de flesta förskolor med kompetens personal kan erbjuda även 1-åringar en god och trygg miljö. Däremot så kan det som sagt uppstå situationer ibland när man känner att man inte helt räcker till som man önskat, men det inträffar även för de flesta föräldrar emellanåt. Jag anser det inte alarmerande att 1-åringar går på förskolan, däremot är situationen på vissa enskilda förslolor alarmerande och då inte bara när det gäller de minsta.
  • Hemmaföräldern
    Jennie med ie skrev 2010-09-26 18:13:44 följande:
    Jag är övertygad om att man på de flesta förskolor med kompetens personal kan erbjuda även 1-åringar en god och trygg miljö. Däremot så kan det som sagt uppstå situationer ibland när man känner att man inte helt räcker till som man önskat, men det inträffar även för de flesta föräldrar emellanåt. Jag anser det inte alarmerande att 1-åringar går på förskolan, däremot är situationen på vissa enskilda förslolor alarmerande och då inte bara när det gäller de minsta.
    Jag håller tyvärr inte med och många med mig. Det är därför larmrapporterna duggar tätt. Hoppas att fler föräldrar vågar lita till sin magkänsla och se vad som faktiskt sker precis framför deras ögon. Skriv t ex gärna på Vi Föräldrars upprop för mindre barngrupper, för alla de barns skull.

www.viforaldrar.se/upprop/mindre-barngrupper-i-fors/

Barnverket hör också till de som larmar om de minsta barnens situation:

www.barnverket.nu/pdf/medicinskaargumentartikel.pdf 
  • Jennie med ie
    Hemmaföräldern skrev 2010-09-27 13:24:59 följande:
    Jag håller tyvärr inte med och många med mig. Det är därför larmrapporterna duggar tätt. Hoppas att fler föräldrar vågar lita till sin magkänsla och se vad som faktiskt sker precis framför deras ögon. Skriv t ex gärna på Vi Föräldrars upprop för mindre barngrupper, för alla de barns skull.

www.viforaldrar.se/upprop/mindre-barngrupper-.../

Barnverket hör också till de som larmar om de minsta barnens situation:

www.barnverket.nu/pdf/medicinskaargumentartik... 
    Nej det finns inget där som ger mig nåt matnyttigt...
Svar på tråden Hemsk upplevelse (dagis)