• Emmy L

Hemsk upplevelse (dagis)

Hemsk upplevelse idag.

Har nog inte riktigt kommit över chocktillståndet jag hamnade i. Inskolningen på dagis påbörjades och AVSLUTADES idag. När vi kommit hem satte jag mig och mejlade till dagiset att jag tar honom där ifrån med omedelbar verkan.

Vi kom dit kl 9 på morgonen och lämnade dagiset kl 14. Två små flickor grät under HELA vår vistelse. Mitt hjärta gick sönder. Från klockan 9 till 14. Nu var det så att personalen inte gjorde NÅGONTING för att de skulle må bättre. Med jämna mellanrum sa dom åt de hysteriskt gråtande barnen att sluta gråta.

Personalen visade ingen medmänsklighet, inga kramar, inga klappar, ingen uppmuntran, ingen ömhet, ingen förståelse, ingen smek på kinden, inga snälla ord. Enda gångerna dom slutade gråta vad när JAG tröstade dom. Jag torkade bort deras tårar (hur kan man bli glad med tårar och snor i ansiktet?), jag klappade dom uppmuntrande på ryggen, smekte deras kinder, häll deras händer, gav dom leksaker för att få deras tankar på bättre saker. Personalen var hårdhänta mot barnen och mycket kalla.

Jag fick de två tjejerna att sluta gråta, SAMTIDIGT, hon kunde inte ens få ETT enda barn att sluta gråta.

Jag känner mig hjälplös. Vill hjälpa dom stackars barnen som tvingas vara där.

Vad säger ni om sådan behandling utav barn?

• Svar på tråden Hemsk upplevelse (dagis)
  • Angelina79

Först och främst: det heter FÖRSKOLA. Dagis finns inte, försvann 1998 i samband med att det istället blev förskola och en annan verksamhetsform, en pedagogisk verksamhet som ska lägga grunden till det livslånga lärandet. Förskolan fick en egen läroplan bland annat.

Jag är lärare på förskola och efter vad du skrev så NEJ det är inte okej att inte finnas där för barnen och trösta dem.
    Sedan kan man ju som pedagog och förälder ha olika synsätt och insyn i verksamheten, jag har haft barn som vill vara ifred när de är ledsna, då håller jag mig alldeles i närheten vilket en förälder hade åsikter om och inte förstod varför jag inte tröstade. Jag HADE då försökt trösta rätt länge men pojken ville inte bli tröstad. Jag höll mig då i närheten. Men det låter ju inte som en sådan händelse...

• Angelina79

Hemmaförälderan: Hur kan du påstå att det är vanligt? Jag har arbetat på rätt många förskolor i rätt många år, i olika delar av sthlm och aldrig upplevt att barnen inte får tröst.

• Emmy L
    Angelina79 skrev 2010-09-12 20:41:37 följande:
    Först och främst: det heter FÖRSKOLA. Dagis finns inte, försvann 1998 i samband med att det istället blev förskola och en annan verksamhetsform, en pedagogisk verksamhet som ska lägga grunden till det livslånga lärandet. Förskolan fick en egen läroplan bland annat.

Jag är lärare på förskola och efter vad du skrev så NEJ det är inte okej att inte finnas där för barnen och trösta dem.
    Sedan kan man ju som pedagog och förälder ha olika synsätt och insyn i verksamheten, jag har haft barn som vill vara ifred när de är ledsna, då håller jag mig alldeles i närheten vilket en förälder hade åsikter om och inte förstod varför jag inte tröstade. Jag HADE då försökt trösta rätt länge men pojken ville inte bli tröstad. Jag höll mig då i närheten. Men det låter ju inte som en sådan händelse...

Vet att det heter förskola, har inte hunnit anpassa mig än Flört

• Här och nu
    Hemmaföräldern skrev 2010-09-11 18:34:32 följande:
    Förskräckligt men förmodligen inte särskilt ovanligt. Personalen mäktar helt enkelt inte med. Det blir till slut naturligt med små gråtande ettåringar "inte mycket att göra åt de får gråta av sig" har jag hört personal säga.

Det lustiga är att jag slår vad om att de är de här föräldrarna som sedan ger sitt dagis toppenbetyg i alla undersökningar "för barnen får sådan fantastisk pedagogik och jag skulle aldrig klara av att ge dem samma stimulans hemma".

Varför tillåter föräldrar att barnen blir behandlade så här....... DET undrar jag. Helt sjukt.

Tack och lov att du reagerat och gjort det som fler föräldrar verkligen borde göra. Du reagerar som en sund normal mamma som knutit an till sitt barn.  
    Mäktar man inte med ska man byta jobb.
  • Emmy L
    Här och nu skrev 2010-09-14 23:12:51 följande:
    Mäktar man inte med ska man byta jobb.
  • Angelina79

Klart man märker när ett barn är ledset, klart man finns där och tröstar. Men alla vill bli tröstade på olika sätt, en del vill sitta i knät en bra stund, en del vill kramas andra vill vara i fred. Och de som vill vara ifred - det måste man också respektera, annars kränker man barnen.
    Det kanske ser konstigt ut och föräldrar kan säkert tro att man inte bryr sig eller inte märker - gå gärna fram och fråga istället för att gissa och prata runt med andra föräldrar.  
    Allt är inte alltid som det ser ut, men ibland undrar jag om inte en del gärna vill tro illa - särskilt efter alla inlägg jag sett från Hemmaföräldern och Emmy L.

Hur många förskolor har ni erfarenhet av eftersom ni verkar såga alla rakt över? Tycker det är synd och jättetråkigt att ni har dålig erfarenhet, finns rötägg på alla arbetsplatser oavsett yrke men man kan inte generalisera.

• Jonna79

Usch och fy, TS det låter verkligen som en jättehemsk upplevelse. Jag har jobbat på förskola i flera år och har ALDRIG hört på maken. Det är vanligt att barn gråter mycket under inskolning, ibland hela stunden de är där. Men då går man i stort sett med det barnet på höften hela tiden och gör sitt yttersta för att barnet ska känna trygghet och komma på andra tankar, Vem vill höra ett barn gråta? Oavsett om det är ens eget eller någon annans barn så skär det ju i hjärtat på en, eller hur? Det låter som om personalen är helt avtrubbade.

• Skalman73
    Angelina79 skrev 2010-09-15 20:45:47 följande:
    Klart man märker när ett barn är ledset, klart man finns där och tröstar. Men alla vill bli tröstade på olika sätt, en del vill sitta i knät en bra stund, en del vill kramas andra vill vara i fred. Och de som vill vara ifred - det måste man också respektera, annars kränker man barnen.
    Det kanske ser konstigt ut och föräldrar kan säkert tro att man inte bryr sig eller inte märker - gå gärna fram och fråga istället för att gissa och prata runt med andra föräldrar.  
    Allt är inte alltid som det ser ut, men ibland undrar jag om inte en del gärna vill tro illa - särskilt efter alla inlägg jag sett från Hemmaföräldern och Emmy L.

Hur många förskolor har ni erfarenhet av eftersom ni verkar såga alla rakt över? Tycker det är synd och jättetråkigt att ni har dålig erfarenhet, finns rötägg på alla arbetsplatser oavsett yrke men man kan inte generalisera.
    Just den biten med att inte vilja bli tröstad kan jag relatera till. Nu är iof min dotter 3,5 år men har nyligen skolats in på ny 4-5 års avdelning inom samma förskola och har inte tagit bytet med större barn och större avdelning bra och har vissa mornar varit väldigt ledsen, men hon vill inte bli tröstad av personalen. Hon vill vara i fred, säger hon själv till dem och kommer sen när hon lugnat ner sig, så ja den varianten finns också.
  • Flickan och kråkan
    Skalman73 skrev 2010-09-16 11:17:27 följande:
    Just den biten med att inte vilja bli tröstad kan jag relatera till. Nu är iof min dotter 3,5 år men har nyligen skolats in på ny 4-5 års avdelning inom samma förskola och har inte tagit bytet med större barn och större avdelning bra och har vissa mornar varit väldigt ledsen, men hon vill inte bli tröstad av personalen. Hon vill vara i fred, säger hon själv till dem och kommer sen när hon lugnat ner sig, så ja den varianten finns också.
    Fast barn i åldern 1-2 år.......dem tröstar man......

Jag har två barn hemma - en som är mellan 2½ och 3 år och en som är 17 månader - det är en milsvid skillnad på dem.....storebror vill ibland vara ARG ifred.....

Jag tror ochhoppas att det TS beskriver inte är vanligt, men förfärligt oavsett.
  • Emmy L
    Angelina79 skrev 2010-09-15 20:45:47 följande:

Tror du missat något relevant. Dvs att barnen inte ens tittades på, inte ens tilltalades förutom när i arg ton sägas åt att sluta gråta. Hur du får det till att barnen vill vara ifred vet jag inte. Speciellt inte när dom uppskattade när jag tröstade dem. De hade absolut inget emot när jag tröstade dem. 
Svar på tråden Hemsk upplevelse (dagis)