• malla25

Mammor i Umeå

Nån fler mamma från Umeå som skulle vilja hitta på något så hör gärna av er =)

• Svar på tråden Mammor i Umeå
  • Ellabay

Niskalainen: jag va där förra måndagen o lär åja dit igen med en kompis. :)

• Finesse

Kan inte citera från telefonen men det får väl funkar ändå. Jag snubblade in på denna tråd och har nu googlat en massa. Vad är det som är farligt med dom där grejerna i vallingen? Kom inte ihåg hur dom stavades. Vi ger enbart ersättning till sonen och läste just på burken att dom innehåller båda sakerna.

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Ellabay

Det är inget som är farligt med vällingen. Jg har pratat med både bvc o bvc dietisten och de säger att dom inte hört nåt men att många förväxlar maltodextil som är snabba kolhydrater som dåligt då snabba kolhydrater för vuxna är något man ska undvika men att barn behöver snabba men i låg dos som är i ersättningen och välliingen. Sen är ju smaken som baken det där med att ge färdiga fabrikatsföda till barnen. ( för visst är det saker man stoppar i dom som kanske inte är bra) men det är svårt att undvika tycker jag. Jag anser att skulle det vara farligt o dåligt för barn skulle de inte sälja det. Speciellt inte mjölkersättning.

• Finesse
    Ellabay skrev 2011-05-20 21:15:58 följande:
    Det är inget som är farligt med vällingen. Jg har pratat med både bvc o bvc dietisten och de säger att dom inte hört nåt men att många förväxlar maltodextil som är snabba kolhydrater som dåligt då snabba kolhydrater för vuxna är något man ska undvika men att barn behöver snabba men i låg dos som är i ersättningen och välliingen. Sen är ju smaken som baken det där med att ge färdiga fabrikatsföda till barnen. ( för visst är det saker man stoppar i dom som kanske inte är bra) men det är svårt att undvika tycker jag. Jag anser att skulle det vara farligt o dåligt för barn skulle de inte sälja det. Speciellt inte mjölkersättning.
    Han måste ju äta nåt å nu ammar jag inte alls.. men det är inte roligt att läsa dom ingredienserna på hans ersättning.. vet dock inte om det är det i vanlig baby semp. Han får Althera eftersom han mest troligen har mjölkproteinallergi.
  • Blomsteröga

Finesse, Jag tror inte att det är farligt egentligen, men kanske inte helt nyttigt och det känns ganska onödigt att tillsätta. Det är nog mest det jag irriterar mig på, men egentligen är jag lite för opåläst för att uttala mig. Jag tycker bara en massa

• Ellabay
    Finesse skrev 2011-05-20 21:18:42 följande:
    Han måste ju äta nåt å nu ammar jag inte alls.. men det är inte roligt att läsa dom ingredienserna på hans ersättning.. vet dock inte om det är det i vanlig baby semp. Han får Althera eftersom han mest troligen har mjölkproteinallergi.
    jag säger det igen. Skulle det vara farligt och inte bra för bebisen så skulle det inte sälja. Ersättningarna som finns has blivit noga testade innan det säljs. 
  • Ellabay
    Blomsteröga skrev 2011-05-20 21:19:15 följande:
    Finesse, Jag tror inte att det är farligt egentligen, men kanske inte helt nyttigt och det känns ganska onödigt att tillsätta. Det är nog mest det jag irriterar mig på, men egentligen är jag lite för opåläst för att uttala mig. Jag tycker bara en massa
    jag tror också att det beror på hur du använder vällingen. Har man den endast för natt och kanske morgon så tror jag det inte är "farligare" än att ge kvällsgröt som många gör. Men börjar man ge välling som mellanmål kanske man ska tänka till. 
  • Finesse
    Ellabay skrev 2011-05-20 21:21:41 följande:
    jag säger det igen. Skulle det vara farligt och inte bra för bebisen så skulle det inte sälja. Ersättningarna som finns has blivit noga testade innan det säljs. 
    Ja det är ju sant.. eller man hoppas ju att det är sant iaf! Dock läste jag på en sida nu att det där mono- och diglycerider kan orsaka cancer... på måndag måste jag nog ringa bvc.. men det finns inte så mkt annat att ge honom då Nutramigen innehåller höga halter av Mangan.. 
  • Finesse
    Ellabay skrev 2011-05-20 21:23:12 följande:
    jag tror också att det beror på hur du använder vällingen. Har man den endast för natt och kanske morgon så tror jag det inte är "farligare" än att ge kvällsgröt som många gör. Men börjar man ge välling som mellanmål kanske man ska tänka till. 
    Fast om det är samma saker som ersättning innehåller så spelar det väl inte så stor roll? Ersättning ges ju allt från 1-8 ggr om dagen.. min son äter ca. 1200 ml per dygn..
  • Ellabay

Men det beror ju också på hur stor dos av maltodextil det är i.  Sen det där med att det kan framkalla cancer då skulle vi nog ha hört ramaskrin i mammavärlden när det kommer det ersättning.

Ja, det är upp till var och en. Det där kan disskuteras i en oändlighet, vad som är bra och inte. Där får man helt enkelt gå efter sitt barn och sina åsikter om alla mat.

Svar på tråden Mammor i Umeå