• malla25

Mammor i Umeå

Nån fler mamma från Umeå som skulle vilja hitta på något så hör gärna av er =)

• Svar på tråden Mammor i Umeå
  • Ellabay

Jo jag kör på både NAN och deras barnmatsburkar och deras milda havregröt OCH välling. ;)

• Ellabay

Sen gör jag mat från grunden i mån av TID. ( som oftast inte finns tyvärr)

• Finesse

Vem har tid med det jag har en skrikig bebis och en super trotsig 3 åring hemma hela tiden.

Ebba 071228, Hampus 110225
  • niskalainen
    Blomsteröga skrev 2011-05-20 22:38:39 följande:
    Niskalainen, Jag hoppas och tror att det är tillräckligt bra kontroller för att mat i Sverige inte ska bli direkt farlig, men jag håller med om att företag ofta vill gå den enkla, billiga vägen och därför bör man vara observant. Dock tror jag inte att det skulle kunna bli en likadan skandal här som den i Kina där barn blev svårt sjuka pga av att det hade tillsats melamin i ersättningen.
    Att laga mat från grunden tror jag är bäst om man ser till nyttigheten, men tyvärr inget vi praktiserar själva. Det gäller nog att hitta sin egen balans. Stressar man ihjäl sig för att laga bra mat blir det inte bra heller. Då blir stressen sämre än att äta halvfabrikat ibland.
    Jag tror också att vi här i sverige har det himla bra. Och allt handlar ju om variation som du skrev så klokt nån gång tidigare och det där sista, stressfaktorn, är ju också jätteviktig och något vi faktiskt har "råd" med här i sverige också. Klokt skrivet så jag måste rycka ut det citatet :

"Stressar man ihjäl sig för att laga bra mat blir det inte bra heller. Då blir stressen sämre än att äta halvfabrikat ibland."
  • niskalainen

Sitter här och känner mig lite illa till mods, den här diskussionen tog en lite våldsam vända (kanske pga mitt påhopp på nestle?) och jag hoppas ellabay och finesse och ni andra förstår att jag inte hoppar på de som köper och använder produkterna utan att det finns en stor informationskedja som brister om vad företagens mat innehåller och de är den jag sätter mig emot. Det var min enda anledning att informera om det jag läst mig till, eftersom jag själv skulle velat ta del av informationen om någon annan hade den. Så att man själv har fler valmöjligheter helt enkelt.

Vi lagar redan mat från grunden här hemma till oss själva och då blir det naturligt så gretas mat lagas men hade vi själva inte redan haft den rutinen så hade vi säkert gjort annorlunda, hade inte vi själva varit havregrynsgrötsätare så hade vi förstås köpt hem barngröt till greta osv.

Om nån känt sig påhoppad av nåt jag skrev. skriv gärna vad det var så kan jag förtydliga vad jag menade.

• Finesse
    niskalainen skrev 2011-05-21 09:18:05 följande:
    Sitter här och känner mig lite illa till mods, den här diskussionen tog en lite våldsam vända (kanske pga mitt påhopp på nestle?) och jag hoppas ellabay och finesse och ni andra förstår att jag inte hoppar på de som köper och använder produkterna utan att det finns en stor informationskedja som brister om vad företagens mat innehåller och de är den jag sätter mig emot. Det var min enda anledning att informera om det jag läst mig till, eftersom jag själv skulle velat ta del av informationen om någon annan hade den. Så att man själv har fler valmöjligheter helt enkelt.

Vi lagar redan mat från grunden här hemma till oss själva och då blir det naturligt så gretas mat lagas men hade vi själva inte redan haft den rutinen så hade vi säkert gjort annorlunda, hade inte vi själva varit havregrynsgrötsätare så hade vi förstås köpt hem barngröt till greta osv.

Om nån känt sig påhoppad av nåt jag skrev. skriv gärna vad det var så kan jag förtydliga vad jag menade.
    Nej jag känner mig inte påhoppad.. jag snubblade ju bara in på den här tråden och ville veta vad som var farligt med det som är i vällingen.. gick sen för att läsa på sonens ersättnings burk och inser att det finns sånt i den oxå.. och eftersom jag är hypokondrisk och inte har nån aning om vad dom där ingredienserna betyder började jag googla runt.. det känns ju inte bra att ge honom det nu men jag har ju inget annat val nu när jag inte ammar honom längre och han är mjölkallergisk. Sen verkar det ju innehålla sånt i alla ersättningar ändå så.
  • MissDezibel

Oj så  länge sen jag var in här, och vilken disskusion ni har,
    det är alltid bra med information, speciellt emd tanke på att jag är sämst på att söka reda på sån information som ni delat med er av här. Det är sen upp till var och en att ta ställning om hur man vill göra med informationen, precis som ni sagt. Jag tycker även det kan vara viktigt att påpeka att man inte ska känna sig som en sämre förälder bara för att man kanske inte gör lika "bra val" som andra föräldrar.
    Själv hade jag varit super nöjd om jag kunnat göra all mat till sonen själv men tiden är knapp och det görs i den tid och mån det går. Sen är det alltid en fråga om att väga för och nackdelar mot varandra.

Vilka Vällingsorter är det som inte innehåller dessa ämnen?
    Självklart vill jag inte stoppa i sonen dåliga saker men jag har läst lite och jag hittar inte riktigt nån sort som verkar vara utan dessa ämnen.

Sen till din fråga om bad på måndag Niska, Jag jobbar men jag tänkte åka till Holmsund och bada antingen onsdag eller torsdag om det är någon som vill haka på då? :)

Sitter just nu på jobbet, och vilken omställning det varit att börja jobba även om jag bara jobbar 30-50% och då natt så blir det mycke mer att tänka på kring rutiner och sen har vi inte kommit så långt med den där förskolefrågan. Gud så jobbigt jag tycker det känns att söka till förskola och ta ett sånt viktigt beslut, men det är väl det som är grejen med att bli föräldrer. Ta stora och viktiga beslut till dom man älskar mest.

Hoppas det är bra med er alla!

• niskalainen
    Finesse: puh, vad bra Och det är ju just det, ibland har man inget val och då är det ju himla bra att de här produkterna finns!

MissDezibel: Spännande att ha börjat jobba! Jag kanske hakar på till Holmsund på torsdag i såna fall, är det någon speciell babysimtid där? Eller, jag kan ju kolla själv på  nätet också :-P När tänkte du åka dit?

Och apropå det där med tillsatser och sånt igen så tror jag att de "bra" valen man gör är de som passar en själv och ens familj bäst, de som gör att man är avstressad och får vardagen att gå ihop. mitt fall är matlagning i kombination med tankar om hälsa och hållbar utveckling ett stort intresse så därför blir det naturligt att jag gärna lägger ner extra tid på det, som med vilken hobby som helst. Så det är inget jag tror att alla gör, lika lite som jag förväntar mig att alla andra ska sitta och spela piano och sjunga varje dag som är något annat jag gillar att göra Möjligtvis går det att kombinera sina val med en välling eller gröt utan maltodextrin och/eller mono- och diglycerider eller så vägrar bebisen just den sorten och då får man väl ta den med maltodextrinet (jag tar inte upp mjölkersättningen alls här eftersom jag tycker det är en sån självklarhet att ge om man inte ammar så det behöver inte ens diskuteras )
    Informationsspridningen och diskussionen är ju just (eller borde vara) till för alla som faktiskt nyttjar de här produkterna! Sen så kommer ju bebisen inte käka den här vällingen eller gröten resten av livet direkt heller...

Det står iallafall tydligt i innehållsdeklarationen vilka det är som innehåller vad så man får luska lite, jag har bara kollat på nätet och på de sorter vi fått hem prover av men de har jag slängt nu så jag minns inte i huvudet vilka det var.

Nej hörrni, nu måste jag visst byta bajsblöja. Kan det vara pannkaka och päron från igår kanske...?
  • Finesse
    niskalainen skrev 2011-05-22 08:41:11 följande:
    Finesse: puh, vad bra Och det är ju just det, ibland har man inget val och då är det ju himla bra att de här produkterna finns!

MissDezibel: Spännande att ha börjat jobba! Jag kanske hakar på till Holmsund på torsdag i såna fall, är det någon speciell babysimtid där? Eller, jag kan ju kolla själv på  nätet också :-P När tänkte du åka dit?

Och apropå det där med tillsatser och sånt igen så tror jag att de "bra" valen man gör är de som passar en själv och ens familj bäst, de som gör att man är avstressad och får vardagen att gå ihop. mitt fall är matlagning i kombination med tankar om hälsa och hållbar utveckling ett stort intresse så därför blir det naturligt att jag gärna lägger ner extra tid på det, som med vilken hobby som helst. Så det är inget jag tror att alla gör, lika lite som jag förväntar mig att alla andra ska sitta och spela piano och sjunga varje dag som är något annat jag gillar att göra Möjligtvis går det att kombinera sina val med en välling eller gröt utan maltodextrin och/eller mono- och diglycerider eller så vägrar bebisen just den sorten och då får man väl ta den med maltodextrinet (jag tar inte upp mjölkersättningen alls här eftersom jag tycker det är en sån självklarhet att ge om man inte ammar så det behöver inte ens diskuteras )
    Informationsspridningen och diskussionen är ju just (eller borde vara) till för alla som faktiskt nyttjar de här produkterna! Sen så kommer ju bebisen inte käka den här vällingen eller gröten resten av livet direkt heller...

Det står iallafall tydligt i innehållsdeklarationen vilka det är som innehåller vad så man får luska lite, jag har bara kollat på nätet och på de sorter vi fått hem prover av men de har jag slängt nu så jag minns inte i huvudet vilka det var.

Nej hörrni, nu måste jag visst byta bajsblöja. Kan det vara pannkaka och päron från igår kanske...?
    Det är ju vad man är insatt i.. du är insatt i matlagning och tillsatser.. jag har knappt tänkt tanken på vad jag stoppar i mig.. kanske beror det på hur man är uppfostrad.. mina föräldrar har aldrig läst på ingrediser så det har inte jag heller.. jag har en make som inte heller gör det. Sen läser man sånt där och börjar inse att man kanske borde tänka på det.. för barnens skull!

Jag är t.ex. insatt i hur barn sitter i bilen och kan inte förstå hur folk inte kan vara det.. speciellt när man bor i Norrland och dom flesta använder bilen dagligen, och på 110 vägar.. och jag tycker folk är såååå korkade (ja det är okunskap) som inte spänner fast sina barn eller har dom framåtvända.. Ja jag är en sån där som kritserar folk som slänger ut sina 15-20 år gamla bilbarnstolar på blocket å skriver att dom är såååå bra

Det jag vill komma fram till är att vi är alla olika och insatta på olika saker som vi tycker är viktiga... kanske därför alla tycker så olika
  • Ellabay

Finesse: du måste väl ändå mena bakåtvända? För det är vad dom rekommenderar att barnen ska sitta bakåtvända till 4 va det väl?

Niska: jag har absolut inte tagit åt mig utan har blivit mer påläst men i vårt fall inte ändrat oss. Vi kör på ersättning, gröt och välling juat för att de passar våran livsstil. Sen gör jag pure av vissa matprodukter som jag känner mi trygg i. :) men jag förstår precis vad du menar. :)

Svar på tråden Mammor i Umeå