Mammor i Umeå
Nån fler mamma från Umeå som skulle vilja hitta på något så hör gärna av er =)
Nån fler mamma från Umeå som skulle vilja hitta på något så hör gärna av er =)
Nestlés mild havregröt innehåller det inte i alla fall. Om inte maltextrakt av korn är samma sak *funderar* Vällingen ska jag låta vara osagd. Vi bytte till Semper till Nestlés milda havrevälling och den senare innehåller i alla fall maltodextrin.
Jag är inte så superpetig egentligen. Det känns som att det viktiga är att hon får en varierad kost, men jag försöker sålla lite bland tillsatserna i maten ibland, när jag orkar ![]()
Från semper skulle det stå. Det är nog dags att krypa ner i bädden snart...
Oj vilken härlig diskussion, det var precis det jag hoppades på!
Mono- och diglycerider finns i vissa typer av välling men inte i all, kolla upp det på förpackningen. Vad gäller maltodextrin och anledningen att jag tog upp det här från början så är det rätten till sann information som jag tycker vi förtjänar. Det är därför det är toppen när det blir en diskussion, så man kan få lära sig mer av andra! Sen väger man för och nackdelar efter eget huvud, vi alla vill ju våra barn det bästa! T.ex. så vore det ju väldigt olyckligt att inte ge mjölkersättning fast man inte kan amma eftersom det skulle vara väldigt mycket mer skadligt för våra små än den mängd maltodextrin de får i sig via ersättningen.
MEN apropå det där om att de inte skulle ha i grejerna om det var farligt så håller jag inte med, väldigt mycket av vår fabriksgjorda mat (för såväl barn som vuxna) innehåller ämnen som vi och/eller vår natur verkligen inte mår bra av. Så är det bara men det säljs ändå eftersom företag tjänar pengar på det. Forskning kan alltid motbevisas och stora företag som Néstle har råd med sånt många gånger om. Barnmatsindustrin är en ekonomisk jätte utan dess like och de tjänar extrema pengar mycket på att få nyblivna föräldrar att tro att deras gröt och välling är bättre än den man gör hemma själv på endast råvaror utan modifierade stärkelser. (Notera att jag nu inte menar mjölkersättning som jag tycker är fantastiskt att det finns). Haha, inser att jag låter som värsta konspirationsteoretikern men det är sent och jag orkar inte linda in saker och ting så ni får ta det för vad det är
Och samtidigt ska man bojkotta nestle för deras hantering av deras matprodukter i uländerna. Ja ständigt denna dåliga samvetskänslan. ;)
Ja Nestlé... gillar inte att bidra till dom men just nu har jag inget val. Gav semper förut men altheran är från Nestlé.
Niskalainen, Jag hoppas och tror att det är tillräckligt bra kontroller för att mat i Sverige inte ska bli direkt farlig, men jag håller med om att företag ofta vill gå den enkla, billiga vägen och därför bör man vara observant. Dock tror jag inte att det skulle kunna bli en likadan skandal här som den i Kina där barn blev svårt sjuka pga av att det hade tillsats melamin i ersättningen.
Att laga mat från grunden tror jag är bäst om man ser till nyttigheten, men tyvärr inget vi praktiserar själva. Det gäller nog att hitta sin egen balans. Stressar man ihjäl sig för att laga bra mat blir det inte bra heller. Då blir stressen sämre än att äta halvfabrikat ibland.
Jag gillar inte heller Nestlé som företag, men just nu är det deras mat som passar oss bäst.