Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
Till Anynom: Är det inte möjligt för er att göra moderkaksprov istället? Så att ni slipper vänta så länge? Väntan är så jobbig...
Till Anynom: Är det inte möjligt för er att göra moderkaksprov istället? Så att ni slipper vänta så länge? Väntan är så jobbig...
Snigelkatt: Skickar en tanke till dig idag och hoppas att allt har gått bra. (jag har skrivit i tråden tidigare, men som "solrosor" - råkade avregistrera mig). I allafall - ta hand om dig!
Grattis alla som fått fina o bra svar på sina prover!! Hurra hurra! Jag har gjort mitt moderkaksprov idag. Det gick bra, trots enorm spruträdsla. Jag blir igen imponerad över hur duktig personalen är och hur trygg man känner sig. Nu väntar vi bara på svaret o hoppas det går fort trots semestertidern. Den lille krabaten sprattlade för fullt och enligt läkaren så såg nackspalten helt normal o fin ut. Men jag andas inte ut förrän jag fått provsvar.
Vad jag kan se i tråden så verkar det vara lite olika beroende på var man bor i landet. En del får en kod som man kan använda via nätet och få veta kön och en del ska ringa ett telefonnummer. När jag gjorde provet igår så visste han inte riktigt om vi får svar via brev eller telefonsamtal. Ibland gör de si o ibland gör de så - ungefär. Fast han var tydlig med att dåliga svar ges aldrig via brev.
Jag har tagit mina prover i lund. Är det någon annan som också gjort det? Fick ni kod till nätet eller fick ni ringa för att kolla kön?
Förra gången jag gjorde fvp så blev det ju aldrig aktuellt. Svaret var dåligt, kom på telefon och då var det liksom ingen vits att ta reda på kön i det läget. Allt var katastrof ändå. Denna gången håller jag tummarna för att allt ser bra ut och att vi kan få veta om det är en pojk eller flicka =)
Tack för svar Turkos77. Då är det nog samma för mig. Så drygt att behöva vänta ytterligare en viss tid innan man kan få veta kön...... Hade varit bättre med en kod på nätet. Jag hinner förmodligen inte få mitt svar så att jag kan ringa på måndag. Får vänta till nästa torsdag...
Men jaja - det gör inget - bara det är ett friskt barn så är jag så nöjd så =)
Jag har fått svar idag. Allting ser helt normalt ut och det är en liten pojke. Känns helt underbart! Nu tänker jag vara gravid och glad, utan oro och nojjor. =)
Tack alla =)
Och lycka till på era rul. Det dröjer lite för min del, jag är bara i vecka 14 än. Tiden går faktiskt ganska långsamt när man är gravid har jag märkt. Eller är det bara för att man väntat på provsvar som det känns så. I allafall - lycka till och ha en skön sommar!
Mirala: Jag förstår att du är rädd. Det var jag också. Både första gången, då jag väntade på fvp. Och nu andra gången, då jag väntade på mkp. När jag väntade på fvp drömde jag mardrömmar om provtagningen i 3 veckor. Det gick dock jättebra med själv provet. Nu, andra gången, var jag mest rädd för svaret. När vi fick ett positivt svar bröt jag ihop på golvet och grät av lättnad. Jag förstår så väl att du är rädd. Skönt att det är på tisdag, bara några dagar kvar. Försök allt du kan att tänka positivt - nackspalten är ju bra. Du har fler chanser till ett friskt barn än till ett sjukt barn. Har ni funderat på vad ni vill göra efter provsvaret - om det skulle gå åt skogen? Fundera lite på det. Men tänk mest positivt om du kan. Jag håller alla tummar för dig!
mteriksson: Så var det inte för min del. Ultraljudet var utan anmärkningar, blodprovet kasst. Pojken var dessvärre sjuk. Kub är knepigt tycker jag oavsett - eftersom man bara får en "gissning" baserad på olika saker. Jag hoppade över kub helt denna gången och gick direkt på mkp.
mteriksson; Tack. Ja så kan det bli. Jag lusläste nätet i väntan på provtagning. Hittade info om blodproven på någon läkaresite från USA tror jag. Där kunde vi läsa oss fram till vad som var normalt i PAPP-A tex, som var mitt dåliga värde. Konklusionen blev, som sedan läkaren bekräftade, att ett dåligt PAPP-A värde behöver _inte_ betyda att barnet är sjukt, men det KAN vara en indikation. Läkaren sa till oss att barnet kan mkt väl vara friskt och normalt. Men att man då på vissa ställen i landet gör ett tillväxtultraljud senare i graviditeten pga att ett dåligt PAPP-A som kan betyda att moderkakan fungerar lite sämre och att barnet kanske inte växer optimalt. Eller att man kunde ha lättare för havandeskapsförgiftning. Men det var ingen självklarhet åt något håll. Bara att det KAN betyda si och så..... En svår djungel det där =)