• Sinni

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Minolia: Ja, helt ärligt - att kuratorn inte har ringt än är inget mindre än katastrof!! Jag hade också varit vansinnig om jag var dig. Vad ska man då ha en kurator till om de inte hör av sig när man behöver dem...... Det är faktiskt inte klokt! Vad är det för en läkare du har som vägrar skriva remiss? Om det går att skriva en remiss så att du kan få tidigare behandling - vad har han då för motivering att INTE göra det? Är det han som gör ultraljudet imorgon? Iså fall - fråga honom väldigt tydligt och be honom förklara varför det skulle vara rimligt att du ska behöva vänta så länge på ett fvp om det hade kunnat lösas med en remiss och mkp i Linköping. Har du fått en tid för fvp då? Det borde de kunna ge dig redan nu, så att du åtminstone vet vilket datum du ska sikta på i din väntan. Usch - vilken cirkus. Jag blev faktiskt också arg. Så får det ju inte gå till. Framförallt inte det där med kuratorn......jösses......

• Sinni

Ja, jag fick också otroligt bra hjälp när väl beskedet kom att det faktiskt var kromosomfel. Men dessförinnan kände jag mig också lite "lämnad vind för våg". Men som sagt - när väl det dåliga beskedet kom så blev vi otroligt bra omhändetagna. Dagen efter beskedet hade vi möte med läkaren som gjort provet. Vi samtalade länge och jag minns min lättnad o hur jag grät när han sa "Vi ska hjälpa er med det här". Det kändes som om jag äntligen fick en kram av vården liksom. En kurator fanns på plats, spontant - utan att vi bokat henne. Redan samma dag fick jag den första tabletten, eftersom läkaren hade bokat tid åt mig "I fall att". Två dagar senare blev jag inlagd och på avd fanns den mest underbara ssk jag någonsin mött. I efterhand sen blev jag uppringd av hon som gjorde kub-testen, kuratorn på KK i lund ( där avbrytandet ägde rum) och kuratorn på min egna mvc samt min egna barnmorska. Jag kan verkligen inte klaga. Men så sorgligt att inte alla få det omhändertagande som jag fick.

• Sinni

Minolia: Jo, han har rätt i att mkp gör mera ont än fvp. Men helt ärligt - det är ju skit samma i detta läget! Så den motiveringen kan han ju glömma. Att sen missfallsrisken skulle vara högre? Det ska vara marginellt det. Jag tycker inte den motiveringen håller heller. Jag hade också frågat honom igen, precis som du tänkt imorgon. Förstår han vad det innebär att gå och vänta så lång tid? Det måste finnas någon annan orsak än de han nämnt för dig. Och ja - kuratorn ja - förstår till fullo att du redan nu tappat förtroendet! Det hade jag också gjort. Men som sagt - jag gick faktiskt på samtal hos min barnmorska vid två tillfällen, hon var helt underbar. Hur är din? Kan du använda henne som extra stöd?

• Sinni
    Bubbles skrev 2013-08-29 16:51:01 följande:
    Min Ul-läkare i Lund hette Gudmund Gunnarsson. Han sa att risken var samma på mkp eller fvp, 1% är risken 1:100 alltså.
    Spela roll om man fått så hög risk som vi fått tycker jag då.

Han sa inget om att mkp gjorde ondare och helt ärligt, det var fan det lilla i alltet.

Tyvärr avbryter dom inte längre graviditeter i Lund så jag måste till Malmö, synd. 
    Jag hade också honom när jag gjorde mkp. Dock var det nu i denna graviditeten.

I förra, då vi avbröt - hade vi en annan läkare på kk i lund. Det var i januari i år. Då blev jag även inlagd på gyn i lund för avbrytandet.

Så det är nog nytt, att man måste skickas till malmö. Men jag är säker på att malmö också är bra. De som arbetar med sånt här brukar vara så fina att ha att göra med. Det är så viktigt att man blir väl omhändertagen i en sån stund.

Att jag tyckte mkp gjorde mera ont, kan ha sin förklaring i att jag är spruträdd =(. Det kanske inte gjorde så mkt ondare egentligen, men det tog lite längre tid. Skillnaden var väl mest att vid fvp kan nålen hållas still medans de suger upp vatten. Och mkp kör de nålen lite fram o tillbaka för att få med sig materia - det kändes lite obehagligt i min mage. Men som sagt - jag är en mes när det gäller nålar..... 
  • Sinni
    minolia skrev 2013-08-29 16:49:56 följande:

Tänkte att BM skulle kunna varit ett stöd men hon gick på semester i måndags och är borta hela september. Känns verkligen som jag har otur i allt...
    Äsch va fasen....... Ja, du har verkligen otur..... Finns det ngn av de andra barnmorskorna som skulle funka istället? Någon du känner till sen innan? Jag tyckte det var skönt att prata med just barnmorskan eftersom hon har den medicinska/yrkeserfarenheten. 
  • Sinni
    minolia skrev 2013-08-29 19:05:03 följande:

Vet inte, jag har aldrig träffat någon annan. Kl 13 imorgon har jag iaf ul, får försöka och bita ihop och se vad det ger. Det sämsta egentligen som kan hända är att det är oförändrat. Både bättre och sämre gör ju att man kommer vidare på ett eller annat sätt iaf.
    Lycka till i morgon på ultraljudet!
  • Sinni
    minolia skrev 2013-08-29 19:05:03 följande:

Vet inte, jag har aldrig träffat någon annan. Kl 13 imorgon har jag iaf ul, får försöka och bita ihop och se vad det ger. Det sämsta egentligen som kan hända är att det är oförändrat. Både bättre och sämre gör ju att man kommer vidare på ett eller annat sätt iaf.
    Lycka till i morgon på ultraljudet!
  • Sinni

WhifeM: Jag har också gjort det i Lund. Först gången fvp. Utfört av Peter Malcus. Andra gången moderkaksprov (men min moderkaka låg i framvägg, inga problem att sticka) utfört av Gudmund Gunnarsson. Båda läkarna har varit assisterade av lite äldre, erfarna, otroligt bra barnmorskor. Båda läkarna var helt suveräna. Jag är extremt kräsen eftersom jag är så spruträdd - men de fick "godkänt" båda två. Båda gångerna kände jag mig i väldigt trygga, kompetenta och hjälpsamma händer.

• Sinni

Minolia: Ja, det är ju alltid något - att han ska tänka en extra gång på mkp...... Han borde tänka lite snabbare anser jag...... Det känns ju positivt med mera fosterrörelser. Mitt barn med kromosomfel rörde sig ganska lite på ultraljudet. Hoppas han ringer dig snart med bättre besked angående mkp!

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!