• Sinni

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

zora6 skrev 2013-08-14 19:35:46 följande:
    Jaha så har jag varit på vul idag. Två hinsäckar hittades. En stor som stämmer med min vecka. En mindre med ev ett foster i. Antigen avstannat eller ett senare befruktat foster. Jaha jag dom bars skulle in och titts och få en remiss till Uppsala för mkp. Nu ska det ev göras på två och vad gör vi om en är frisk och en är sjuk???
    Ska tillbaka nästa vecka och kika igen.
    Känns lite jobbigt, jättebervös. Varför ska det alltid va nått!! Vill bara va gravid och få ett friskt barn.
    Oj.....grattis - eller vad säger man? Vilken grej... Då är det kanske tvillingar då. Fast en mindre än den andra? Tja, varför ska det alltid vara ngt? =). Tänk inte på "sjuk/frisk" i detta läget. Ta en dag i taget istället (lätt va....jag vet....men man får försöka). 

Tänk inte så mkt på mkp i detta läget. Fokusera på nästa vul istället i nästa vecka.

Har du tvillingar i släkten? Eller kom det som en oväntad överraskning? Hoppas det går fortsatt bra! Håller tummarna för dig. =) 
  • Sinni
    zora6 skrev 2013-08-14 22:18:10 följande:
    Vi har inte tvillingar i släkten. Min kusin har tvillingar dock men han är ju pappan och det är väll på kvinnans sida isåfall och hon är ju inte blods släkt.
    Jag käkade munkpeppar denna gången Åxå precis som förra och blev gravid direkt. Va tydligen en hej dundrande ägglossning om det nu är två????. Min man är väll sådär glad då han absolut bara vill ha två men är det frisks barn så får vi ju bara ta det.
    Jag vet faktiskt inte hur det där ärvs - chansen att få tvillingar. Munkpeppar? Har jag inte hört talas om. Men ja, det måste ju ha varit lite extra krut i det. =) Ska det öka ägglossningen? Eller hjälpa till med ägglossning? Eller vad är syftet? *nyfiken*

Hoppas det blir bra oavsett om det blir tvillingar eller bara en!  
  • Sinni

Cahela: Så fruktansvärt jobbigt! Jag hoppas verkligen att ni får en glad överraskning med ett bra provsvar! Vet ni ungefär när ni kan förvänta att svaret kommer? Jag håller alla tummar för er!! All lycka till.

• Sinni

Usch ja, jag förstår. Det är förbannat jobbigt! För min del så trodde jag dock att allt var bra. Jag tänkte nog på ett naivt sätt "det händer inte mig".....(vi hade 1:98 för T21) Tills beskedet kom på telefon att det var en ds-diagnos. Jättejobbigt! Men dock - min väntan på själva provsvaret var i någon slags positiv anda. Försök göra andra saker så gott du kan. Distrahera dig. Gör något roligt, för att få tiden att gå. Och tänk på att det kan ju faktiskt gå bra, även om allt känns åt fel håll just nu. Har du/ni någon bra person i er omgivning att prata med? Det hjälpte mig, att prata, prata, prata. Jag pratar fortfarande - 7 månader efter. =). Det hjälper fortfarande när behovet kommer. Kram till dig!

• Sinni

Vi gjorde KUB och fick 1:98. Gick då vidare med fvp som visade DS. Ultraljudet var bra, både på kub och vid fostervattensprovet. Lite ökad nackspalt, men inte jättemycket. Det var blodprovet som drog ner kub-resultatet för mig. Vi fick besked om ds vid 17 + 2 och avbröt två dagar efter. Otroligt jobbigt. Men rätt beslut för oss. Bra att du har kontaktat vänner. Det känns ändå skönt att omgivningen vet lite vad som händer. När vi fick besked så hade vi någon dag i väntan på avbrytandet som bara var väntedag. Jag minns knappt vad vi gjorde, förutom grät. Men mitt på dagen så gick vi i allafall ut, till några vänner, som fixade lunch till oss. Vi satt o pratade en stund. Jag bara minns hur skönt det var att möta någon utifrån som frågade "har ni ätit? Sätt er ner". Ibland behöver man bli lite omhändertagen faktiskt. Men du - även om det är svårt - googla inte mera. Det ger dig mera oro än det ger dig nytta. Jag vet att det är precis det man gör. Man felsöker febrilt. Men det ökar bara oron och känslan av att allt är åt helvete. Gör något roligt istället om du kan. Ursäkta att det saknas styckeindelning, jag skriver från mobil.... Var i landet har du gjort provtagningen?

• Sinni

Usch ja, fy fan - det är skitjobbigt! Ring en bra vän Cahela och prata av dig. Eller ännu bättre - gå o ta en fika med. Sitt inte själv med det. För det gör bara ont i hela kroppen och till sist känns det om man håller på att bli knäpp av alla tankarna. Om du har gjort provet idag - och det tar 2-3 dagar för dem att odla och få fram ett svar, så får du kanske inte svar förrän på måndag? Lägg upp en strategi så du orkar igenom helgen isåfall. Jag vet att det är knepigt, som fan. Men försök. Ovissheten är det värsta, väntan är enormt påfrestande. Så det är just nu den du måste hitta en plan för - hur du bäst orkar med den. Dra nytta av hela din omgivning och familj!

• Sinni

Jag tycker också att fl är ett  bra stöd - för här finns folk som går igenom samma sak,eller har gått igenom. Det har varit jätteskönt, och är ännu. Men jag behövde också mkt stöd från mina vänner omkring mig. Så kombinationen däremellan var bäst för mig. Det bästa för mig hade varit att kunna prata med någon, på riktigt/live, som varit med om samma sak. Jag söker nog fortfarande efter det ibland. Jag har inte hittat någon dock. 

Mirala - skönt att du inte fått något telefonsamtal idag! Hoppas telefonen är tyst imorgon också!

Ida84 - Lycka till med förlossningen =) så spännande!!

Och Cahela - jag hoppas du mår lite bättre och att väntan går så fort den bara kan!

• Sinni
    Cahela skrev 2013-08-16 07:09:31 följande:
    Jag mår riktigt dåligt. Känns som det inte är någon återvändo. Tårarna rinner och huvudet spränger, en overklig men hemsk situation.
    Förstår dig! Hur har din man det? Kan ni dela och vara stöd för varandra?
  • Sinni
    Cahela skrev 2013-08-16 07:47:13 följande:
    Min man har åkt till jobbet o jag är hemma med vår dotter. Vi fick erbjudande om barnvakt idag men jag tror jag vill vara hemma med henne för att göra ngt annat än ligga i sängen. Barnet såg inte friskt ut igår o jag vill bara ha allt överstökat. Fy att vänta på allt detta...
    Det låter som en bra plan att vara tillsammans med din dotter idag. Då blir man nog automatiskt lite sysselsatt =). Fint erbjudande om barnvakt, men det är så lätt att tankarna blir värre när man har massor av ensamtid. Hur gammal är din dotter? Var det 2? 
  • Sinni

Det känns alltid för jävla orättvist när det visar sig vara sjuka barn och jobbigheter. Men på något sätt så tycker jag det känns extra jävla orättvist för er som dessutom haft problem att bli gravida från början. Förfärligt! Vilken resa. Knappast spikrak som du själv säger. 

Jag vet inte med dig MrsC74 - om du har några barn nu? Eller sen tidigare?

Men så skönt ändå för dig Cahela att du har din dotter som är frisk och full av liv =). På något sätt en tröst kanske i allt jobbigt. 

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!