Kattflickan skrev 2013-08-10 13:38:07 följande:
Jo, jag har fått en helt fantastisk, frisk liten flicka som snart är 6 månader. Tack vare PGD!
En överläkare på Akademiska på avdelningen där ultraljud görs hade varit med om en gång tidigare att en person fått två foster med DS. Läkaren var kanske ca 55 år, så hon har nog gjort en del ultraljud. Så, jag hade en väldig otur. Fast, det hade jag ju egentligen inte. För det visade sig att jag hade ett ovanligt genetiskt fel som gör att ca hälften av mina ägg ger upphov till barn med DS.
Sinni: Hur långt i nästa graviditet har du kommit? Jag våndades också mycket inför mina beslut. Tänk om mina barn med DS skulle vara relativt friska och klara sig bra? När jag var ung sommarjobbade jag med vuxna med funktionshinder, bl a DS och det var delvis de erfarenheterna som fick mig att fatta de beslut som jag gjorde.
Det jag vill säga till er som läser eller i framtiden läser detta är att det är mycket ovanligt att två graviditeter på raken ger upphov till barn med samma kromosomfel. Så oroa er inte.
Åh så roligt att du fått en flicka! Grattis till det! =). Jag är just nu i v 17 - så jag har lång väg kvar. Några veckor kvar till rul. Det är också en milstolpe som ska klaras av. Håller tummarna för att den delen går bra. =)
Ja, det är ju skönt att det är så pass ovanligt att drabbas två gånger. Jag tycker nog också att det egentligen är lite ovanligt att drabbas alls - om man nu tänker på hur många graviditeter som pågår/år. Det är också en bra känsla. Så jag håller med dig om det du skrev - för dem som må läsa det här i framtiden - det är extremt ovanligt att drabbas två ggr. Och en jävla otur att drabbas en gång.
Ja, våndan är enormt stor inför såna här beslut. Och den fortsätter att finnas med efteråt. Jag har också egen erfarenhet av ds hos vuxna, genom vården. Samt en del omkring mig som har barn med ds. Jag har tänkt flera ggr att det hade varit mkt lättare att leva med beslutet om man hade fått veta en diagnos som "absolut inte är förenligt med liv" - som allvarliga hjärtfel osv. Då kan man inte göra något. Men att ta dessa beslut omkring en ds-diagnos........där kommer alltid att finnas tvivel på om man gör det riktiga. Som du skriver "tänk om han/hon blivit relativt frisk". Ett omänskligt beslut.