• Anonym (ammar)

WT-mammor ger ersättning??

Jag förstår inte mammor som inte ger sina barn bröstmjölk. Det är jobbigt den första tiden att amma. Ibland fungerar det inte att amma, men varför köper man inte en pump då bara för att ge dem det bästa?

Det är cirka 1% som inte kan amma sitt barn. Men här verka det krylla av folk som av olika anledningar väljer att ge ersättning. Vad är du för en förälder som inte bryr dig tillräckligt om ditt barn att det inte ens kan få bröstmjölk?

Själv skulle jag kunna kapa armen av mig för att ge min bebis det bästa, så att amma är en liten uppoffring så min bebis kan få den bästa starten i livet.

Det är synd att jag inte ens kan förstå varför man väljer att ge ersättning, det skapar ofta problem för bebisarna. Deras magar är inte gjorda för konstgjorda saker.

• Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??
  • Trollet Ludenben

om man nu ska använda uttrycket WT (vilket jag annars starkt är emot) så skulle jag vilja kalla denna ts WT. Att inte kunna sätta sig in i andras känslor och situationer och förstå att alla är olika, tänker olika och gör olika, det är en störe brist än att skippa amningen. Det tyder på väldigt låg förmåga till förståelse och empati och egen självkänsla... är det nåt som är wt så är det just det. TS: jobba med dina brister, man ska inte kasta sten i galshus. Du fördömer andra som inte göt som du men det framkommer i ts att du inte är guds bästa barn själv. Innan man snackar om andras fel och brister kanske man bör sopa rent framför sin egen dörr!!

Älskade ungar
  • flisanzigge
    Rulltrappa skrev 2010-09-15 08:41:37 följande:
    Du har inte tänkt på att alla kvinnor kanske inte gillar att ha bröst? Att amningen är en ständig påminnelse om att de där vidriga bihangen existerar?
  • stjierna
    flisanzigge skrev 2010-09-15 10:50:13 följande:
    Jag har läst artikel (kan tyvärr inte komma ihåg varifrån nu) Där det stod att vi idag luras med propaganda över att modersmjölk är det bästa. Studier har visat att det tvärtom, om mamman har allergier, vara "skadligt" för ett barn att ammas. Allergierna kan föras över från moder till barn. Därför tror jag inte alltid att det bästa är mjölken.
    Det där SKULLE kunna stämma - jag blev ammad i 4 månader och jag har alla mammas allergier, min lillasyster fick ersättning från början och hon har inga allergier alls... Intressant.
  • SallyBlixten
    Rulltrappa skrev 2010-09-15 09:34:17 följande:
     Händer det något hokuspokus när man har ett nyfött barn i huset som förvandlar män till inkompetenta drumlar med ständigt tillsynsbehov, som absolut inte kan ta hand om sina barn?
    Ja, faktiskt så händer det något hokus pokus! Den första tiden är magisk - för båda föräldrar!

Vi har två veckors ledighet för pappor för att även de ska få vara med om detta hokus pokus och jag tror att många fler än vi spar semester och fixar med komp m.m. så att han ska kunna vara hemma längre.

Jag tar in att du avskyr nyfödda och inser att jag och min man är lyckligt lottade som fick uppleva detta hokus pokus tillsammans. Varken han eller jag blev en inkompetent drummel, men visst behövde vi träna på både blöjbyten, amning och att äta middag med en hand 
  • Rulltrappa
    SallyBlixten skrev 2010-09-15 11:52:07 följande:
    Ja, faktiskt så händer det något hokus pokus! Den första tiden är magisk - för båda föräldrar!

Vi har två veckors ledighet för pappor för att även de ska få vara med om detta hokus pokus och jag tror att många fler än vi spar semester och fixar med komp m.m. så att han ska kunna vara hemma längre.

Jag tar in att du avskyr nyfödda och inser att jag och min man är lyckligt lottade som fick uppleva detta hokus pokus tillsammans. Varken han eller jag blev en inkompetent drummel, men visst behövde vi träna på både blöjbyten, amning och att äta middag med en hand 
    Alla har inte möjlighet att utnyttja de sk pappadagarna, de är t ex rätt värdelösa om man saknar SGI. Vi har aldrig sett någon anledning till att båda ska vara lediga samtidigt när det räcker så väl att en i taget är ledig.

Jag avskyr inte nyfödda barn i sig då de knappast har gjort mig något ont, (även om man i all irritation gärna känner så), däremot avskyr jag att umgås med dem och är glad att vi slipper trolleri i vårt hem och att det finns nödlösningar om amningen skulle skita sig så att man kan fortsätta leva som vanligt.
  • Rulltrappa

Och som sagt, delar man upp föräldraledigheten så att båda jobbar några dagar var i veckan får/måste ju båda vara med barnet, utan att man måste ha en massa lång sammanhängande ledighet.

• Maggis

WT är en rätt otrevlig benämning, särskilt när man utser andra till det baserat på enstaka företeelser. Hur som helst så föredrar jag alla gånger en människa som ger ersättning framför en som är renons på förståelse inför andras situation. Men det är jag, det.

//Maggis
  • älskarlivet81
    SallyBlixten skrev 2010-09-15 09:04:06 följande:
    Eh, ursäkta mig men hade du inte tänkt vara hemma med ditt barn på heltid ens i tre veckor efter födseln?

Här måste finnas ett missförstånd, har jag missat något inlägg? Hur du än matar ditt barn så behöver ni väl ändå vara med varandra? Att lämna till pappan i all ära med de första veckorna?

Jag tror faktiskt att man ångrar sig om man inte kan prioritera sitt barn ens när det är nyfött.... Det kanske finns en bättre tid i livet att skaffa barn i så fall.
    Pappan är lika bra förälder som mamman.. 
  • t0va
    älskarlivet81 skrev 2010-09-15 12:09:48 följande:
    Ibland tom. bättre. 
  • Rulltrappa
    älskarlivet81 skrev 2010-09-15 12:09:48 följande:
    Troligtvis bättre för pappor får inte lika mycket skit när de flaskmatar. ;)
Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??