• Anonym (ammar)

WT-mammor ger ersättning??

Jag förstår inte mammor som inte ger sina barn bröstmjölk. Det är jobbigt den första tiden att amma. Ibland fungerar det inte att amma, men varför köper man inte en pump då bara för att ge dem det bästa?

Det är cirka 1% som inte kan amma sitt barn. Men här verka det krylla av folk som av olika anledningar väljer att ge ersättning. Vad är du för en förälder som inte bryr dig tillräckligt om ditt barn att det inte ens kan få bröstmjölk?

Själv skulle jag kunna kapa armen av mig för att ge min bebis det bästa, så att amma är en liten uppoffring så min bebis kan få den bästa starten i livet.

Det är synd att jag inte ens kan förstå varför man väljer att ge ersättning, det skapar ofta problem för bebisarna. Deras magar är inte gjorda för konstgjorda saker.

• Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??
  • Fru U
    Mrs Westrum skrev 2010-09-14 20:22:06 följande:
    Jag orkar verkligen inte skriva fler ganger nu. Det blev ett otroligt liv har av att man papekar att brostmjolk ar det mest naturliga for en frisk bebis och en frisk mamma. Det far man tydligen inte lov att skriva. Trots att vi har tva bevis pa vara kroppar som vi ser varje dag I spegeln. Men jobb, hobbies, mannen och hemmet verkar tydligen vara viktigare, for att det ar "lattare". For er. Tack for mig och lycka till.
    Du tycker det är det mest naturliga, det ger dig inte rätt att trycka ner det i halsen på andra. Du har kanske två bevis som du tittar på varje dag, kul för dig.

Du är inte alla!
    Svaren bor i hjärtat
  • Standly

Har bara läst ts men kan ju säga att du behöver inte förstå för det är ju inte dina barn som "vi" ger ersätting & sedan kan man ju ifrågasätta vad du har med det att göra? Speciellt när du inte ens verkar vilja förstå. Med risk för att bli väldigt privat så kunde jag INTE amma mitt andra barn pga att min pappa fick diagnosen CANCER när mitt andra barn föddes & det satte sig tydligen så på psyket att jag inte fick ut en droppe mer!!!!! Trots pump.
    Konstig jag är va? Mitt tredje barn fick jag sluta amma efter 3 mån pga svampinfektion som inte ville ge med sig.

Om du vill kapa av din arm för att kunna ge bröstmjölk så har du nog inte upplevt så mycket i ditt liv,......otroligt naivt....

• Mrs Westrum

OK, for att svara pa det. Det ar inte meningen att vi ska amma for att det ar "mysigt" och om det inte ar "mysigt" och "bonding" sa valjer vi att inte gora det. Det ar var PLIKT att amma vara barn. Brostmjolk ar deras rattighet. Jag hade ocksa ett javla sja med amningen. Mina brostvartor blodde ocksa. Jag ville ocksa ge upp. Och jag vill sluta. Fan vad skont det hade varit, liksom! Pappa ge flaska! Men det handlar ju inte om mig, forstar du? Det handlar om att vi ger vara barn det som naturen har skapat oss att ge, fastan det ar jobbist, gor ont och ar omysigt. Bara for att vi KAN ge ersattning, ger det da oss rattigheten att valja brostmjolken till vara barn? Det ar precis har stodet fran andra, erfarna kvinnor kommer in (barnmorskor). Igen, detta galler dem med medicinska skal (medicinering, kassa mjolk kortlar etc).

• Silverkatten06
    Anonym (ammar) skrev 2010-09-13 10:28:15 följande:
    Jag förstår inte mammor som inte ger sina barn bröstmjölk. Det är jobbigt den första tiden att amma. Ibland fungerar det inte att amma, men varför köper man inte en pump då bara för att ge dem det bästa?

Det är cirka 1% som inte kan amma sitt barn. Men här verka det krylla av folk som av olika anledningar väljer att ge ersättning. Vad är du för en förälder som inte bryr dig tillräckligt om ditt barn att det inte ens kan få bröstmjölk?

Själv skulle jag kunna kapa armen av mig för att ge min bebis det bästa, så att amma är en liten uppoffring så min bebis kan få den bästa starten i livet.

Det är synd att jag inte ens kan förstå varför man väljer att ge ersättning, det skapar ofta problem för bebisarna. Deras magar är inte gjorda för konstgjorda saker.
    Jag kan hålla med dig om en enda sak i din trådstart: 

Det är synd att du inte ens kan förstå varför man väljer att ge ersättning.

Mest synd är det naturligtvis om dig som har sånt litet förstånd... 
  • Fru U

Ja men då förstår jag. Du har lidit, då ska andra också göra det. Kvinnor som inte gör sin plikt (att amma) är alltså dåliga mammor. Din moral ska alltså gälla alla - det kan du ju se dig i stjärnorna efter

Kvinnor är überjävliga, finns inte en man i denna värld som skulle gå på så i yllehossorna om hur man matar sina barn.

Svaren bor i hjärtat
  • Mrs Westrum

Inte dem med medicinska skal, skall det naturligtvis vara. Jag tror absolut att barnen sjalva styr amningen och nar dom borjar fa tander och ar intresserade kan det vara tid att borja trana pa annan mat, som alla andra daggdjur gor. Aterigen - Det sjalviska ligger I att VALJA att ge sitt nyfodda barn ersattning, fastan man ar frisk och kry, alltsa av bekvamlighetsskal. Ar det fortfarande otydligt till vad jag kritiserar?

• sextiotalist
    Mrs Westrum skrev 2010-09-14 18:19:57 följande:
    Septemberbarn08 mfl.

Till er som verkligen gor ert allra basta att missforsta, jag ger det ett forsok till.

Vi har blivit snabba med att ta till ersattning for att vara barn "svalter ihjal". Gor dom det verkligen, pa sjukhuset? Genomsnittet for en nyfodd bebis att fa tillbaka sin fodslovikt ligger pa 3 veckor. Alltsa, massor med tid att lara sig amma. Och dom dor alltsa inte, isafall skulle det inte ha funnits nagra manniskor. Dom befinner sig i "4e trimestern". Dom ar inte skapade att fa en flaska ersattning halld ner i magen. Dom ar skapade att fa ramjolk/kolostrum.

Forritiden hade man ett stort natverk omkrikng sig som hjalpte den nya mamman, precis som flockdjuren har. Det ar inte meningen att vi ska kanna angest och ackelkanslor av att amma vara barn, det ar det jag menar med att hjalp pa sjukhusen skulle vara lattare att tillga, samt battre information under hela graviditeten.
    For er som blir sa forbannade over att jag sager att amning ar det naturliga, och som INTE har medicinska skal till ersattningen - Vad tycker ni att brosten ar till for? 

Och ja, jag tycker att for en ny mamma sa ska universum sluta snurra, hennes val skall vara att prioritera sin nyfodda. Har du nagot viktigare for dig? Har barnet syskon sa ar det EXAKT det som pappan och storfamiljen var till for. 

Mitt barn höll på att tuppa av, de snittade mig pga min moderkaka slutade att fungera, han tog inte bröstet trots försök under 2 månader.
    Som svar på din fråga, ja, han hade troligen dött om inte det blev snitt och ersättning.
  • Fru U

Och varför är det så hemskt att vara självisk då? Det är inte så att barn far illa om de får ersättning.

Svaren bor i hjärtat
  • Mrs Westrum

Sextiotalist - Usch, vad hemskt! Tur att ni fick hjalp! Fru U - Vari det hemska ligger I att vara sjalvisk? Hur menar du nu? Forskningen har ju visat att barn som ammas har farre allergier, farre oroninfektioner, hogre IQ etc. Det hemska ligger ju I att valja bort denna statistiken for sin egen bekvamlighets skull.

• älskarlivet81
    Mrs Westrum skrev 2010-09-14 20:51:49 följande:
    OK, for att svara pa det. Det ar inte meningen att vi ska amma for att det ar "mysigt" och om det inte ar "mysigt" och "bonding" sa valjer vi att inte gora det. Det ar var PLIKT att amma vara barn. Brostmjolk ar deras rattighet. Jag hade ocksa ett javla sja med amningen. Mina brostvartor blodde ocksa. Jag ville ocksa ge upp. Och jag vill sluta. Fan vad skont det hade varit, liksom! Pappa ge flaska! Men det handlar ju inte om mig, forstar du? Det handlar om att vi ger vara barn det som naturen har skapat oss att ge, fastan det ar jobbist, gor ont och ar omysigt. Bara for att vi KAN ge ersattning, ger det da oss rattigheten att valja brostmjolken till vara barn? Det ar precis har stodet fran andra, erfarna kvinnor kommer in (barnmorskor). Igen, detta galler dem med medicinska skal (medicinering, kassa mjolk kortlar etc).
    Min mamma ammade varken mig eller mina syskon.. Vi lever och mår kanonbra idag!

Jag själv kunde inte amma mer än 3 månader.. 
Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??