• Anonym (ammar)

WT-mammor ger ersättning??

Jag förstår inte mammor som inte ger sina barn bröstmjölk. Det är jobbigt den första tiden att amma. Ibland fungerar det inte att amma, men varför köper man inte en pump då bara för att ge dem det bästa?

Det är cirka 1% som inte kan amma sitt barn. Men här verka det krylla av folk som av olika anledningar väljer att ge ersättning. Vad är du för en förälder som inte bryr dig tillräckligt om ditt barn att det inte ens kan få bröstmjölk?

Själv skulle jag kunna kapa armen av mig för att ge min bebis det bästa, så att amma är en liten uppoffring så min bebis kan få den bästa starten i livet.

Det är synd att jag inte ens kan förstå varför man väljer att ge ersättning, det skapar ofta problem för bebisarna. Deras magar är inte gjorda för konstgjorda saker.

• Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??
  • pefa

Jag har en magisterexamen i företagsekonomi, men ammar inte. Så hur får du ihop det TS?

• Hervor 1
    flisanzigge skrev 2010-09-21 07:58:46 följande:
    Varför tummen upp för detta?
    "Annnaa skrev 2010-09-20 21:09:26 följande:
    En fråga plågar du inte ditt barn när du ammar genom att din bebis vaknar hela nätterna för och få mat dom får aldrig sova en hel natt, det gör som flesta flaskbarn, konstigt att dom på bvc ofta rekomenderar att man ska ge flaska innan barnet går och lägger sig!"

Eftersom spädbarn inte har en vuxens sömnbehov (eller mönster) så är det liksom inget negativt att ett spädbarn vaknar på nätterna, tvärtom så finns det en mening med det. Exempelvis så minskar risken för PSD. Så, om tummen nu skall vara uppe eller nere så är det väl neråt den skall peka åt alla föräldrar som försöker "däcka" sina ungar isåfall.
  • Blgebo
    Annnaa skrev 2010-09-20 21:09:26 följande:
    Hejsan! jag ger min dotter ersättning om påstår att man är en dålig mamma för man inte kämpar med ammningen? men är du inte en dålig mamma som låter ditt barn lida genom att suga på brösten konstant i 6 timmar och endå knappt inte få i sig nånting dom veckorna det tar innan produktionen är i gång är det inte att plåga sitt barn? visst ja hade kunnat haft tålamod och ge min dotter bröstmjölk men hon skrek konstant i 2 veckor och tillslut klarade inte mitt MAMMAHJÄRTA längre utan jag gav henne ersättning och då åt hon allt och har ALDRIG haft en nöjdare bebis! jag själv är flaskbarn och är hur frisk som helst det finns forsking som säger att ersättning och bröstmjölk är samma sak! , En fråga plågar du inte ditt barn när du ammar genom att din bebis vaknar hela nätterna för och få mat dom får aldrig sova en hel natt, det gör som flesta flaskbarn, konstigt att dom på bvc ofta rekomenderar att man ska ge flaska innan barnet går och lägger sig! förlåt men ja blir så arg man ska inte uttala sig om saker man inte vet NÅGONTING om! VI alla som ger ersättning är bra mammor och ska inte skämmas!
    Nej, det finns inte forskning som säger att bröstmjölk och ersättning är samma sak. Det kommer det heller aldrig att göra, eftersom det inte är samma sak. En ko producerar inte samma typ av mjölk som en människa gör.
  • Idis1
    Blgebo skrev 2010-09-21 10:35:19 följande:
    Nej, det finns inte forskning som säger att bröstmjölk och ersättning är samma sak. Det kommer det heller aldrig att göra, eftersom det inte är samma sak. En ko producerar inte samma typ av mjölk som en människa gör.
    Jag tror nog att det som Annnaa menar är att det finns forskning som visar att ersättning kan vara ett fullgott alternativ till bröstmjölk.
  • flisanzigge
    Hervor 1 skrev 2010-09-21 10:32:41 följande:
    Varför tummen upp för detta?
    "Annnaa skrev 2010-09-20 21:09:26 följande:
    En fråga plågar du inte ditt barn när du ammar genom att din bebis vaknar hela nätterna för och få mat dom får aldrig sova en hel natt, det gör som flesta flaskbarn, konstigt att dom på bvc ofta rekomenderar att man ska ge flaska innan barnet går och lägger sig!"

Eftersom spädbarn inte har en vuxens sömnbehov (eller mönster) så är det liksom inget negativt att ett spädbarn vaknar på nätterna, tvärtom så finns det en mening med det. Exempelvis så minskar risken för PSD. Så, om tummen nu skall vara uppe eller nere så är det väl neråt den skall peka åt alla föräldrar som försöker "däcka" sina ungar isåfall.
    oki, visste inte att det minskade risken för psd.
    Men annars är det tummen upp för barn som faktiskt sover mer regelbundet vilket ger gladare mamma och bebis.

Jag är iaf glad över ett barn som inte behöver äta på nätterna (slutade runt 2,5 mån) Men vaknar gör hon ff och behöver napp och skön sovställningGlad
  • Hervor 1
    flisanzigge skrev 2010-09-21 10:47:40 följande:
    oki, visste inte att det minskade risken för psd.
    Men annars är det tummen upp för barn som faktiskt sover mer regelbundet vilket ger gladare mamma och bebis.

Jag är iaf glad över ett barn som inte behöver äta på nätterna (slutade runt 2,5 mån) Men vaknar gör hon ff och behöver napp och skön sovställningGlad
    Ja alltså, för oss vuxnas del kan det ju vara bra om bebisen sover lite mer sammanhängande (eftersom vi faktiskt har behov av sammanhängande sömn pga vårt sömnmönsters skull). Vad gäller bebisen så är många uppvak inget problem och han/hon lär vara lika glad oavsett, bebisar behöver mycket sömn och det är snarare den totala sömnen över dygnet som har betydeelse, inte sömnen just på natten.
    Men allteftersom barnet blir större så ändras ju detta, exempelvis så har ju småbarn behov av god nattsömn, inte bara för att deras sömnmönster är mer likt en vuxens utan för att de ju ofta har aktiviteter på dagen som gör att de behöver vara vakna
  • Blgebo
    Hervor 1 skrev 2010-09-21 10:55:15 följande:
    Ja alltså, för oss vuxnas del kan det ju vara bra om bebisen sover lite mer sammanhängande (eftersom vi faktiskt har behov av sammanhängande sömn pga vårt sömnmönsters skull). Vad gäller bebisen så är många uppvak inget problem och han/hon lär vara lika glad oavsett, bebisar behöver mycket sömn och det är snarare den totala sömnen över dygnet som har betydeelse, inte sömnen just på natten.
    Men allteftersom barnet blir större så ändras ju detta, exempelvis så har ju småbarn behov av god nattsömn, inte bara för att deras sömnmönster är mer likt en vuxens utan för att de ju ofta har aktiviteter på dagen som gör att de behöver vara vakna
    Kvinnor som ammar och som samsover, synkroniserar sitt sömnmönster med barnets, så att man vaknar på "rätt ställe" i sömnen, vilket gör att man ändå får bra sömn. En del kvinnor kommer inte ens ihåg hur många gånger barnet ätit under natten, de har i stort sett sovit sig igenom amningarna. Amningshormonerna påverkar även sömnen och kan göra att man sover mer effektivt. En del behöver rent av mindre sömn när de ammar än annars.
  • Rulltrappa
    Blgebo skrev 2010-09-21 14:28:21 följande:
    Kvinnor som ammar och som samsover, synkroniserar sitt sömnmönster med barnets, så att man vaknar på "rätt ställe" i sömnen, vilket gör att man ändå får bra sömn. En del kvinnor kommer inte ens ihåg hur många gånger barnet ätit under natten, de har i stort sett sovit sig igenom amningarna. Amningshormonerna påverkar även sömnen och kan göra att man sover mer effektivt. En del behöver rent av mindre sömn när de ammar än annars.
    Usch, jag skulle aldrig kunna amma och sova samtidigt. :D
  • Princess84

Jag valde att ge mitt barn ersättning för att han behövde gå upp i vikt. Älskar honom för mycket! Jag låg sömnlös pga att mitt barn var mager och kanske inte fick i sig tillräckligt med bröstmjölk. Pumpning funkade inte.

Men men jag får väl vara WT-mamma då.

• Hervor 1
    Blgebo skrev 2010-09-21 14:28:21 följande:
    Visst är det så! De som upplever uppvaknanden som påfrestande är nog till största delen kvinnor som väljer att inte sova tillsammans med sin bebis.
Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??