• Anonym (ammar)

WT-mammor ger ersättning??

Jag förstår inte mammor som inte ger sina barn bröstmjölk. Det är jobbigt den första tiden att amma. Ibland fungerar det inte att amma, men varför köper man inte en pump då bara för att ge dem det bästa?

Det är cirka 1% som inte kan amma sitt barn. Men här verka det krylla av folk som av olika anledningar väljer att ge ersättning. Vad är du för en förälder som inte bryr dig tillräckligt om ditt barn att det inte ens kan få bröstmjölk?

Själv skulle jag kunna kapa armen av mig för att ge min bebis det bästa, så att amma är en liten uppoffring så min bebis kan få den bästa starten i livet.

Det är synd att jag inte ens kan förstå varför man väljer att ge ersättning, det skapar ofta problem för bebisarna. Deras magar är inte gjorda för konstgjorda saker.

• Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??
  • Helene70
    SallyBlixten skrev 2010-09-15 11:52:07 följande:
    Ja, faktiskt så händer det något hokus pokus! Den första tiden är magisk - för båda föräldrar!

Vi har två veckors ledighet för pappor för att även de ska få vara med om detta hokus pokus och jag tror att många fler än vi spar semester och fixar med komp m.m. så att han ska kunna vara hemma längre.

Jag tar in att du avskyr nyfödda och inser att jag och min man är lyckligt lottade som fick uppleva detta hokus pokus tillsammans. Varken han eller jag blev en inkompetent drummel, men visst behövde vi träna på både blöjbyten, amning och att äta middag med en hand 
    Jag håller med dig i mycket av det du skriver och jag tycker att du verkar vara en mycket klok och ödmjuk människa. Däremot så håller jag inte med om att det är mamman som MÅSTE vara hemma den första tiden. En pappa är lika mycket lämpad till att vårda sitt barn och därför kan han lika gärna vara hemma med barnet den första tiden om föräldrarna nu skulle komma överens om det.

Om mamman däremot känner att amningen är viktig och hon upplever att hon behöver en längre startsträcka för att få till en etablerad amning så faller det ju natruligt att just hon är hemma den första tiden om nu en av föräldrarna måste jobba. Annars ser jag inte varför pappan inte lika gärna kan vara hemma den första tiden.Glad 
  • Rulltrappa
    Helene70 skrev 2010-09-15 12:26:51 följande:
    Om mamman däremot känner att amningen är viktig och hon upplever att hon behöver en längre startsträcka för att få till en etablerad amning så faller det ju natruligt att just hon är hemma den första tiden om nu en av föräldrarna måste jobba. Annars ser jag inte varför pappan inte lika gärna kan vara hemma den första tiden.Glad 
    Ja alltså, det är ju lätt att bli lite rabiat i en sån här idiotisk tråd, ändå går man in och aktiverar sig i den bara för skojs skull. ;) Jag tycker att det är jättebra att föräldraförsäkringen ger föräldrar ett så stort utrymme att själva besluta hur de vill lägga upp tidsplaner för ledighet och allt vad den innefattar. Men det här osynliga kravet att föräldrar och i synnerhet mammor helt plötsligt ska rätta hela sin värld efter en liten fjärt som mest sover tycker jag kan dra något gammalt över sig. Visst, VILL man kasta alla sina egna behov åt sidan är det ju tur att möjligheten finns men att det skulle klassas som bortprioritering av föräldraskapet att skifta huvudansvarig förälder några gånger i veckan tycker jag är bull. Oavsett man gillar att vara med sitt spädbarn eller inte.
  • Lekia

Om man helammat sitt första barm länge men inte barn nr 2, var hamnar man då i klassskalan?1? Högutbildad som fått kicken??

• LillTussa
    Mrs Westrum skrev 2010-09-14 20:51:49 följande:
    OK, for att svara pa det. Det ar inte meningen att vi ska amma for att det ar "mysigt" och om det inte ar "mysigt" och "bonding" sa valjer vi att inte gora det. Det ar var PLIKT att amma vara barn. Brostmjolk ar deras rattighet. Jag hade ocksa ett javla sja med amningen. Mina brostvartor blodde ocksa. Jag ville ocksa ge upp. Och jag vill sluta. Fan vad skont det hade varit, liksom! Pappa ge flaska! Men det handlar ju inte om mig, forstar du? Det handlar om att vi ger vara barn det som naturen har skapat oss att ge, fastan det ar jobbist, gor ont och ar omysigt. Bara for att vi KAN ge ersattning, ger det da oss rattigheten att valja brostmjolken till vara barn? Det ar precis har stodet fran andra, erfarna kvinnor kommer in (barnmorskor). Igen, detta galler dem med medicinska skal (medicinering, kassa mjolk kortlar etc).
    Och det är min PLIKT att se till att resten av familjens medlemmar har det bra och är omskötta och de har också RÄTT till sin mamma.
    Inte en mamma som ligger dubbelvikt i soffan av magsmärtor som har samband med amning. 

Jag gav upp amningen för att jag blev sjuk. Jag hade säkert kunna välja att fortsätta trots att jag konstant var illamående, hade ont, spydde och titt som tätt behövde till akuten för en mag-cocktail. Jag hade kunnat välja att utplåna mig själv för bröstmjölkens skull. 
    Synd att jag har fler barn som behöver mig.. Jag valde min familj före bröstmjölk och glad är jag för det!

Usch för såna skriverier som du skrev. Men det är tur du är bättre än alla andra då som klarar av det. 
  • Oneesan

Avsaknad av empati är inte någon fin egenskap man vill ge till sitt barn heller.

Pga. amning höll jag på att förstöra min kropp. Vid fyra månader spände läkaren blicken i mig och sa att jag var tvungen att övergå till ersättning, annars så skulle det gå illa. Än idag har jag men efter den första bebistiden. När det väl kommer till kritan så tror jag nog att du hellre behåller din arm och faktiskt övergår till flaska.

Arigato
  • Modgun
    Rulltrappa skrev 2010-09-15 12:21:33 följande:
    Troligtvis bättre för pappor får inte lika mycket skit när de flaskmatar. ;)
  • Helene70
    Rulltrappa skrev 2010-09-15 12:35:13 följande:
    Ja alltså, det är ju lätt att bli lite rabiat i en sån här idiotisk tråd, ändå går man in och aktiverar sig i den bara för skojs skull. ;) Jag tycker att det är jättebra att föräldraförsäkringen ger föräldrar ett så stort utrymme att själva besluta hur de vill lägga upp tidsplaner för ledighet och allt vad den innefattar. Men det här osynliga kravet att föräldrar och i synnerhet mammor helt plötsligt ska rätta hela sin värld efter en liten fjärt som mest sover tycker jag kan dra något gammalt över sig. Visst, VILL man kasta alla sina egna behov åt sidan är det ju tur att möjligheten finns men att det skulle klassas som bortprioritering av föräldraskapet att skifta huvudansvarig förälder några gånger i veckan tycker jag är bull. Oavsett man gillar att vara med sitt spädbarn eller inte.
    Håller helt med dig!
  • MrsEnglund

(nu svarar jag bara trådskaparen)

Jag har gett ersättning från start.

Det kom inte en droppe mjölk från brösten förrän en vecka efter födseln. Tycker du att jag skulle ha låtit bebisen svälta hellre? Snacka om egoistiskt.

Sedan tycker jag nog att en glad mamma ger en glad bebis. Jag mådde PISS under tiden jag försökte få igång amningen. Jag var trött, lättretlig, olycklig och kände ingen kärlek till barnet utan bara press. Detta höll jag på med i två månader.
    När jag gav upp blev vi båda genast mycket lyckligare kan jag lova och jag fick börja glädjas åt att ha fått ett så fint litet barn.

Visst hade det säkert funkat om jag fortsatt, men är det verkligen värt priset? Och jag tror ärligt talat inte att bröstmjölk nödvändigtvis är bättre än ersättning. Det är bara WHO som snöat in sig på det.

• Modgun
    MrsEnglund skrev 2010-09-16 12:17:48 följande:
    (nu svarar jag bara trådskaparen)

Jag har gett ersättning från start.

Det kom inte en droppe mjölk från brösten förrän en vecka efter födseln. Tycker du att jag skulle ha låtit bebisen svälta hellre? Snacka om egoistiskt.

Sedan tycker jag nog att en glad mamma ger en glad bebis. Jag mådde PISS under tiden jag försökte få igång amningen. Jag var trött, lättretlig, olycklig och kände ingen kärlek till barnet utan bara press. Detta höll jag på med i två månader.
    När jag gav upp blev vi båda genast mycket lyckligare kan jag lova och jag fick börja glädjas åt att ha fått ett så fint litet barn.

Visst hade det säkert funkat om jag fortsatt, men är det verkligen värt priset? Och jag tror ärligt talat inte att bröstmjölk nödvändigtvis är bättre än ersättning. Det är bara WHO som snöat in sig på det.
    Precis. Och en del bara MÅSTE hålla sig slaviskt till detta.
    Som du skrev. Det är bättre med en glad mamma och glatt barn, än en missnöjd mamma och missnöjt barn.
Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??