• Anonym (ammar)

WT-mammor ger ersättning??

Jag förstår inte mammor som inte ger sina barn bröstmjölk. Det är jobbigt den första tiden att amma. Ibland fungerar det inte att amma, men varför köper man inte en pump då bara för att ge dem det bästa?

Det är cirka 1% som inte kan amma sitt barn. Men här verka det krylla av folk som av olika anledningar väljer att ge ersättning. Vad är du för en förälder som inte bryr dig tillräckligt om ditt barn att det inte ens kan få bröstmjölk?

Själv skulle jag kunna kapa armen av mig för att ge min bebis det bästa, så att amma är en liten uppoffring så min bebis kan få den bästa starten i livet.

Det är synd att jag inte ens kan förstå varför man väljer att ge ersättning, det skapar ofta problem för bebisarna. Deras magar är inte gjorda för konstgjorda saker.

• Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??
  • Mrs Westrum

Oj, vad upprort det blev for att jag papekade att amning ar det naturliga. Det blev nastan sa att argumentet bekraftade sig sjalv, sa franvanda ar vi det naturliga. Uppenbarligen. Om ni laste hela mitt inlagg sa sag ni att A) jag pastar att hjalp/ersattning ar nodvanding nar den behovs B) Jag kritiserar kvinnor som VALJER att ge ersattning, fastan de kan amma. Det ar sjalviskt.

• Viggo och pyrets mamma

Jag hade gärna ammat min son men, min förlossningsdepression satte stopp för det, men det är klart en ångestmamma med risk för att kasta ut ungen genom fönstret men som ammar är säkert bättre än en mamma som låter pappan få lov att ta hand om sitt barn så att hon kan koncentrera sig på att må bättre. Och ja för mig var ammningen en stor del av problemet, jag blev t.o.m avrådd av BVC att amma.

-Mammas älskling 080425-
  • septemberbarn08
    Mrs Westrum skrev 2010-09-14 17:33:47 följande:
    Oj, vad upprort det blev for att jag papekade att amning ar det naturliga. Det blev nastan sa att argumentet bekraftade sig sjalv, sa franvanda ar vi det naturliga. Uppenbarligen. Om ni laste hela mitt inlagg sa sag ni att A) jag pastar att hjalp/ersattning ar nodvanding nar den behovs B) Jag kritiserar kvinnor som VALJER att ge ersattning, fastan de kan amma. Det ar sjalviskt.
    Jag kunde säkert amma min yngsta men jag valde att inte göra det ändå. Är det samma sak om man säger såhär "jag kunde inte amma eftersom jag fick ångest av det" eller måste det finnas fysiska hinder till varför amningen inte fungerar för att det ska vara "okey" enligt dig?
    Enna skrev 2010-09-14 14:25:29 följande:
    Det är väl vanligare att yngre mammor väljer att ge flaska i högre utsträckning än äldre? Det kanske helt enkelt handlar om mognad, vilka uppoffringar man väljer att göra, kunskap osv.

De flesta som väljer ersättning före att amma har väl någon anledning till det. Själv har jag valt bort amning redan efter en månad med ett av mina tre barn. Jag märker ingen skillnad på det barnet jämfört med syskonen som ammat i ett år

Tänk om kvinnor kunde sluta klanka ner på varandra och istället stötta och uppmuntra
    Inse att alla är olika men de flesta har som mål att bebin ska vara mätt och glad, vad bra!
    Jag räknas nog som en ung mamma då jag var 19 när jag fick mitt första barn. Då jag helt och hållet tror att mognad inte har med åldern att göra kan jag inte hålla med om att man som ung mamma inte är mogen nog att förstå att amningen är bättre.

"Vilka uppoffringar man väljer att göra"? Jag har hittills inte haft barnvakt mer än ett par gånger åt min son som idag är 2 år. Att jag valt att inte amma är alltså inte för att jag vill kunna lämna bort mitt barn.

Och kunskap.. Ja, jag är förmodligen inte smartast i världen, men jag kan (utan att skryta överdrivet mycket) säga att jag har högre IQ än de flesta i Sverige och jag vet mycket väl om hur viktig bröstmjölken är för små bebisar. Dock är jag även tillräckligt smart för att veta att en bebis knappast mår bra av en mamma som inte trivs med att amma, oavsett anledning.
  • DexX

Vissa kanske inte trivs med att amma! de är väl bara att acceptera och respetera!

Och varför är du anonym? stå för din åsikt.

• Amis

Ts. Håller med dig att bröstmjölk är det bästa. Men menar du att om jag inte kan ge mitt barn det bästa ska jag låta honom svälta? För de allra flesta handlar inte ersättningen om ett val utan om en sista utväg när man provat allt för att få amningen att fungera. Så var inte snabb med att döma och uttala dig om saker du uppenbarligen inte har erfarenhet av.
    Varför är du anonym förresten? Vågar du inte stå för dina åsikter?

• Fru U
    Jag är med glädje självisk för mitt barns skull. All bröstmjölk är inte bra.
    Svaren bor i hjärtat
  • Kya
    det är en prioritetsfråga också. som jag tidigare beskrev, jag valde att ge upp amningen när den inte funkade pga tidsbrist och sömnbrist, pga en son som var 16 månader. man måste se till hela familjens behov.
    så näe, jag är inte ett dugg självisk. funkar det inte, så funkar det inte.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • malin1974

Jag tillhör den procenten som inte kan helamma då jag har gjort en bröstförminskning när jag var 19 år. Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag väntat med att göra det tills efter jag har fått barn. ALLT FÖR ATT FÅ AMMA RIKTIGT!!!  Jag blir sååå avundsjuk när jag ser mammor som kan amma sina barn helt till 6 månaders ålder. På båda mina tjejer fick jag rådet efter ett par veckor att börja ge ersättning då de inte gick upp i vikt alls av min ammning. Efter vägning hade de knappt fått i sig något alls trots att vi hade ammat i en halvtimme.
    Vad tycker TS att man ska göra då??? Fortsätta amma trots att mitt barn ständigt är hungrigt??? Eller ge ersättning och se hur min tjej är glad och går upp i vikt som hon ska?

Emma 020728 Julia 100105 Mina barn, mitt liv, mitt allt!
  • Mrs Westrum

Septemberbarn08 mfl.

Till er som verkligen gor ert allra basta att missforsta, jag ger det ett forsok till.

Vi har blivit snabba med att ta till ersattning for att vara barn "svalter ihjal". Gor dom det verkligen, pa sjukhuset? Genomsnittet for en nyfodd bebis att fa tillbaka sin fodslovikt ligger pa 3 veckor. Alltsa, massor med tid att lara sig amma. Och dom dor alltsa inte, isafall skulle det inte ha funnits nagra manniskor. Dom befinner sig i "4e trimestern". Dom ar inte skapade att fa en flaska ersattning halld ner i magen. Dom ar skapade att fa ramjolk/kolostrum.

Forritiden hade man ett stort natverk omkrikng sig som hjalpte den nya mamman, precis som flockdjuren har. Det ar inte meningen att vi ska kanna angest och ackelkanslor av att amma vara barn, det ar det jag menar med att hjalp pa sjukhusen skulle vara lattare att tillga, samt battre information under hela graviditeten.

For er som blir sa forbannade over att jag sager att amning ar det naturliga, och som INTE har medicinska skal till ersattningen - Vad tycker ni att brosten ar till for? 

Och ja, jag tycker att for en ny mamma sa ska universum sluta snurra, hennes val skall vara att prioritera sin nyfodda. Har du nagot viktigare for dig? Har barnet syskon sa ar det EXAKT det som pappan och storfamiljen var till for. 

• Modgun
    Mrs Westrum skrev 2010-09-14 18:19:57 följande:
    Septemberbarn08 mfl.

Till er som verkligen gor ert allra basta att missforsta, jag ger det ett forsok till.

Vi har blivit snabba med att ta till ersattning for att vara barn "svalter ihjal". Gor dom det verkligen, pa sjukhuset? Genomsnittet for en nyfodd bebis att fa tillbaka sin fodslovikt ligger pa 3 veckor. Alltsa, massor med tid att lara sig amma. Och dom dor alltsa inte, isafall skulle det inte ha funnits nagra manniskor. Dom befinner sig i "4e trimestern". Dom ar inte skapade att fa en flaska ersattning halld ner i magen. Dom ar skapade att fa ramjolk/kolostrum.

Forritiden hade man ett stort natverk omkrikng sig som hjalpte den nya mamman, precis som flockdjuren har. Det ar inte meningen att vi ska kanna angest och ackelkanslor av att amma vara barn, det ar det jag menar med att hjalp pa sjukhusen skulle vara lattare att tillga, samt battre information under hela graviditeten.
    For er som blir sa forbannade over att jag sager att amning ar det naturliga, och som INTE har medicinska skal till ersattningen - Vad tycker ni att brosten ar till for? 

Och ja, jag tycker att for en ny mamma sa ska universum sluta snurra, hennes val skall vara att prioritera sin nyfodda. Har du nagot viktigare for dig? Har barnet syskon sa ar det EXAKT det som pappan och storfamiljen var till for. 

Det konstaterades av både ssk och läkare på bvc att min dotter inte blev mätt på min mjölk. Hur skulle jag gjort då? om jag nu inte skulle ta till flaskan.
Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??