Mrs Westrum skrev 2010-09-14 17:33:47 följande:
Oj, vad upprort det blev for att jag papekade att amning ar det naturliga. Det blev nastan sa att argumentet bekraftade sig sjalv, sa franvanda ar vi det naturliga. Uppenbarligen. Om ni laste hela mitt inlagg sa sag ni att A) jag pastar att hjalp/ersattning ar nodvanding nar den behovs B) Jag kritiserar kvinnor som VALJER att ge ersattning, fastan de kan amma. Det ar sjalviskt.
Jag kunde säkert amma min yngsta men jag valde att inte göra det ändå. Är det samma sak om man säger såhär "jag kunde inte amma eftersom jag fick ångest av det" eller måste det finnas fysiska hinder till varför amningen inte fungerar för att det ska vara "okey" enligt dig?
Enna skrev 2010-09-14 14:25:29 följande:
Det är väl vanligare att yngre mammor väljer att ge flaska i högre utsträckning än äldre? Det kanske helt enkelt handlar om mognad, vilka uppoffringar man väljer att göra, kunskap osv.
De flesta som väljer ersättning före att amma har väl någon anledning till det. Själv har jag valt bort amning redan efter en månad med ett av mina tre barn. Jag märker ingen skillnad på det barnet jämfört med syskonen som ammat i ett år
Tänk om kvinnor kunde sluta klanka ner på varandra och istället stötta och uppmuntra
Inse att alla är olika men de flesta har som mål att bebin ska vara mätt och glad, vad bra!

Jag räknas nog som en ung mamma då jag var 19 när jag fick mitt första barn. Då jag helt och hållet tror att mognad inte har med åldern att göra kan jag inte hålla med om att man som ung mamma inte är mogen nog att förstå att amningen är bättre.
"Vilka uppoffringar man väljer att göra"? Jag har hittills inte haft barnvakt mer än ett par gånger åt min son som idag är 2 år. Att jag valt att inte amma är alltså inte för att jag vill kunna lämna bort mitt barn.
Och kunskap.. Ja, jag är förmodligen inte smartast i världen, men jag kan (utan att skryta överdrivet mycket) säga att jag har högre IQ än de flesta i Sverige och jag vet mycket väl om hur viktig bröstmjölken är för små bebisar. Dock är jag även tillräckligt smart för att veta att en bebis knappast mår bra av en mamma som inte trivs med att amma, oavsett anledning.