• Anonym (ammar)

WT-mammor ger ersättning??

Jag förstår inte mammor som inte ger sina barn bröstmjölk. Det är jobbigt den första tiden att amma. Ibland fungerar det inte att amma, men varför köper man inte en pump då bara för att ge dem det bästa?

Det är cirka 1% som inte kan amma sitt barn. Men här verka det krylla av folk som av olika anledningar väljer att ge ersättning. Vad är du för en förälder som inte bryr dig tillräckligt om ditt barn att det inte ens kan få bröstmjölk?

Själv skulle jag kunna kapa armen av mig för att ge min bebis det bästa, så att amma är en liten uppoffring så min bebis kan få den bästa starten i livet.

Det är synd att jag inte ens kan förstå varför man väljer att ge ersättning, det skapar ofta problem för bebisarna. Deras magar är inte gjorda för konstgjorda saker.

• Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??
  • Helene70
    Mrs Westrum skrev 2010-09-14 07:19:08 följande:
    Ger mig in lite sent har men...jag haller faktiskt med TS.

Jag tror att kvinnor som ger ersattning till sina bebisar inte far tillrackligt med hjalp pa sjukhuset, samt att vi rent kulturellt har berovat vara barn pa deras fodsloratt, namligen brostmjolken.

Vi manniskor ar daggdjur, sa vi ar konstruerade att dia vara ungar. Evolutionen tog oss alltsa sa langt att skapa den perfekta fodan i vara egna kroppar sa att var avkomma skulle overleva. Exakt ratt mangd, temparatur, sammansattning av fett, kolhydrater, fiber och naringsamnen. Nar var avkomma fods sa ar deras magar inte storre an en lillfingernagel, perfekt storlek for vart kolostrum. Kolostrumet ar sarskilt naringsrikt sa att det ger oss tillrackligt med tid for oss att "lara" oss att amma. Bade vi och bebisen. Att bebisen inte "gar upp i vikt" tillrackligt snabbt ar nagot som ar bestamt enligt lakarnas "kurvor". En kurva som knappast bebisen eller modern kanner till. 

Djurmammor som inte diar sina ungar, dom ungarna dor. Alltsa diar de sina ungar. Dor ungarna anda sa ar ungarna sjuka. Friska djurbebisar som diar dor inte av svalt. Vissa djurbebisar som diar daligt vaxer lite langsammare i borjan, men det tar sig. Det vet alla som har haft katt, hund, hast eller overhuvudtaget daggdjur. Om modern dor, eller ar mycket sjuk, gar man in och hjalper till. Man hjalper ocksa till om avkomman ar for stor eller tex om ett far far for manga lamm, vilket hander ibland. Da far man ge ersattning.

Men det ligger i var natur att amma var avkomma. Det finns ingenting "ackligt" eller "obehagligt" med att vi ammar vara barn. Ar vi friska och krya borde det vara sjukhusens forbannade skyldighet att hjalpa, stodja och underlatta detta moment for nya mammor. Kontinuerligt. Som i England skulle de komma hem till en varje dag i 14 dagar och kolla sa att allt funkar. Och inte stressa om "att dom inte gar upp i vikt". Dom KOMMER att ga upp i vikt. Aven om de bara ligger dar och suttar sa far dom i sig det dom behover. I sin egen takt. Detta ar det normala. INTE tvartom.

Hur har annars manniskoslaktet overlevt? 

Vad är det du försöker få fram? Att vi ska börja leva som förr i tiden eller att vi ska leva som djur?

Människosläktet har överlevt genom att naturen tidigare har sorterat bort de icke-livsdugliga individerna och låtit de "starka" frodas. Många av dessa icke-livsdugliga individer kan idag leva ett fullvärdigt liv tack vare att människosläktet till skillnad från de andra däggdjuren har kommit så långt i sin utveckling att de har utvecklat mediciner, näringsmännigt kompletta ersättningar, operationer (kejsarsnitt, blintarmsoperation,...) etc...

Människans hjärna är utrustad med en enormt stor intelektuell kapacitet vilket gör att vi hela tiden strävar efter att utvecklas och hitta nya lösningar till befintliga "problem".
    T.ex. är det väldigt få personer som i dagens Sverige tvättar kläder i ån i stället för att nyttja tvättmaskin, lever i storfamilj eller polygamiska förhållanden (vilket är vanligt bland däggdjur), jagar sin föda i stället för att köpa den på ICA, tillagar sin mat över öppen eld i stället för att nyttja spis och ugn, bor i koja ute i naturen i stället för att bo i moderna lägenheter eller hus, skickar sändebud i stället för att maila, låter sitt barn att dö i en botlig sjukdom i stället för att ge medicin o.s.v.....

Att amma eller inte amma idag handlar inte om att bebisen ska kunna överleva utan det handlar om mammans fria val att mata sitt barn på det sätt som hon trivs med och anser är bäst för henne och hennes familj. Vissa anser, av olika anledningar, att det bästa är att amma medans andra anser, av lika många anledningar, att det bästa är att inte amma. 

Dom som VILL amma ska amma och dom som INTE VILL amma ska inte amma!

• Helene70
    Rulltrappa skrev 2010-09-14 11:25:28 följande:
    Den inställningen är knappast någon regel. Jag har många bekanta som har fått onda ögat av sjukhuspersonalen då de har sagt att de inte vill amma, följt av tjat, påtryckningar och amningspropaganda. Inte särskilt slappa med att ge ersättning där inte.
    Här har du en till som blev utfryst på BB för att jag ville delamma i stället för att helamma. När en av barnmorskorna insåg att inga påtryckningar i världen kunde få mig att ändra mig så valde hon att med raska steg lämna rummet och sluta prata med oss under hela vår BB-vistelse. Nu i efterhand ångrar jag mig att vi inte gjorde en anmälan.
  • älskarlivet81
    Anonym (ammar) skrev 2010-09-13 10:28:15 följande:
    Jag förstår inte mammor som inte ger sina barn bröstmjölk. Det är jobbigt den första tiden att amma. Ibland fungerar det inte att amma, men varför köper man inte en pump då bara för att ge dem det bästa?

Det är cirka 1% som inte kan amma sitt barn. Men här verka det krylla av folk som av olika anledningar väljer att ge ersättning. Vad är du för en förälder som inte bryr dig tillräckligt om ditt barn att det inte ens kan få bröstmjölk?

Själv skulle jag kunna kapa armen av mig för att ge min bebis det bästa, så att amma är en liten uppoffring så min bebis kan få den bästa starten i livet.

Det är synd att jag inte ens kan förstå varför man väljer att ge ersättning, det skapar ofta problem för bebisarna. Deras magar är inte gjorda för konstgjorda saker.
    Jag ammade 3 månader, sen gick det inte mer.. Min bebis gick inte upp i vikt... Så sluta döma andra!
  • Fru U

Bröstmjölk är inte nödvändigtvis det bästa.

Svaren bor i hjärtat
  • Tjollabolla

Åh ja gud, jag är verkligen white trash! Det hade varit bättre om jag låtit barnen svälta ihjäl för då hade jag ju iaf inte varit WT iaf! Ska tänka på det med nästa barn och låta dom svälta! Tack för påminnelsen TS!

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Echidna

Tänk att ett ämne som ammning vs ersättning kan uppröra och engagera människor.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • myran82
    Anonym (ammar) skrev 2010-09-13 10:28:15 följande:
    Det skulle jag med. Men hade jag inte gett ersättning till min son hade han säkert inte levt i dag eftersom han då skulle ha svultit ihjäl.
  • Camilllla

Hahaha, det roligaste är ju nästan att TS inte ens tar upp påståendet om WT i TS-texten. Det står bara i rubriken och av vilken anledning det skulle vara WT-mammor (vilket dumt uttryck) som ger ersättning framkommer aldrig...

Min första son helammades tills han var 2 månader. Sen stannade han i vikt omkring 5 kg och vid 2,5 månader började han få tillägg. Men det kanske hade varit bättre att han legat kvar där kring 5 kg tills han var 4-6 månader och kunde börja prova annan mat..?
    Till min förvåning gick dock andra sonen upp bra, han helammades till strax över 4 månader och delammades till 11 månader. Min syster hade inte samma tur, hon fick börja med tillägg till båda sina efter ett par månader.

Noel 070222 & Julian 090605
  • Enna

Det är väl vanligare att yngre mammor väljer att ge flaska i högre utsträckning än äldre? Det kanske helt enkelt handlar om mognad, vilka uppoffringar man väljer att göra, kunskap osv.

De flesta som väljer ersättning före att amma har väl någon anledning till det. Själv har jag valt bort amning redan efter en månad med ett av mina tre barn. Jag märker ingen skillnad på det barnet jämfört med syskonen som ammat i ett år

Tänk om kvinnor kunde sluta klanka ner på varandra och istället stötta och uppmuntra
    Inse att alla är olika men de flesta har som mål att bebin ska vara mätt och glad, vad bra!

• maurica

Min dotter klarade inte av ersättningen (smälte den inte, spydde upp allt) och jag hade inte nog med mjölk för att kunna pumpa ur, tyvärr, tänk vad skönt det varit om jag kunnat få avlastning någon enstaka gång under de 6 månader jag ammade istället för att amma varannan timma dygnet runt och sällan ha en riktigt mätt och nöjd bebis.. Tycker det är lite fult av TS att hoppa på dem som inte kan, vill eller orkar amma av skilda anledningar. Jag är glad över att jag kunnat amma men hade som sagt gärna överlåtit ett mål eller två åt maken om det bara varit möjligt.

Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??