• Anonym (ammar)

WT-mammor ger ersättning??

Jag förstår inte mammor som inte ger sina barn bröstmjölk. Det är jobbigt den första tiden att amma. Ibland fungerar det inte att amma, men varför köper man inte en pump då bara för att ge dem det bästa?

Det är cirka 1% som inte kan amma sitt barn. Men här verka det krylla av folk som av olika anledningar väljer att ge ersättning. Vad är du för en förälder som inte bryr dig tillräckligt om ditt barn att det inte ens kan få bröstmjölk?

Själv skulle jag kunna kapa armen av mig för att ge min bebis det bästa, så att amma är en liten uppoffring så min bebis kan få den bästa starten i livet.

Det är synd att jag inte ens kan förstå varför man väljer att ge ersättning, det skapar ofta problem för bebisarna. Deras magar är inte gjorda för konstgjorda saker.

• Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??
  • Rulltrappa
    Charmeuse skrev 2010-09-13 11:12:28 följande:
    Nu känner jag ytterst få personer som börjat jobba första veckan efter förlossningen. Så på vilket sätt har man inte tid att amma? Ok om man har flera barn och känner att det bara blir stressande för att barnet inte går upp i vikt.

Men när folk börjar prata om att man inte ville att bebisen skulle svälta ihjäl så undrar jag om man då tror att bebisen gör det eller om det faktiskt inte går upp i vikt?  Kan ju finnas flera anledningar till att det inte funkar men känner att dom mammor i min närhet som är mest bekväma av sig har gett upp amningen snabbast.

Sen kan jag tycka att gå upp på natten och värma ersättning är 10 gånger jobbigare och större uppoffring än att hala fram tutten där man ligger och somna om medan bebisen äter... Men alla är vi olika.
    Jag har som målsättning att jobba så fort jag får en tur efter utskrivningen, gärna inom en vecka. Jag har som målsättning med varje barn att pumpa ur och lära det att äta ur flaska varvat med amning så fort vi kommer hem. Jag har som målsättning att umgås med mina barn i lika stor utsträckning som jag gjorde innan vi gick till sjukhuset och hämtade hem ett skrikpaket.

Jag har som sagt ammat av ren lathet, trots att jag avskyr det. Men då har jag haft tur med barn som har fått ett korrekt tag redan från början och mjölk som har runnit till efter ca ett dygn. Har man inte en sån tur kan jag ur mitt personliga perspektiv tycka att det verkar som ett vansinnigt slöseri med tid och tålamod att traggla vidare när det finns andra lösningar lättillgängliga.
  • augustisten

Du tänker nog lite kort ts.

Det föds ca 110 000 barn/år i Sverige. Ca 3% av födslarna är tvillingfödslar så vi kan räkna på att det blir 105 000 mammor om året (och då räknar vi lågt). 1% av mammorna är 1100 personer som faktiskt inte KAN amma sina barn (om din siffra på 1% stämmer - jag har hört 2% i andra sammanhang). Kan man inte amma är det säkert väldigt troligt att man söker andra som har liknande erfarenhet. Tex på fl som är en stor familjesite.

Och har man inte kunnat amma vill man kanske stötta andra även efter det att ens barn blivit över året - min unge är tex tre år... (nu kunde jag amma men jag sitter ju fortfarande här och pratar om det).

Så - det är ju inte otroligt att det finns många hundra - kanske tusen - mammor på fl som faktiskt inte kunnat amma sina barn. Och då räknar vi inte ens dem som haft gott om mjölk och sedan fått bröstböld och annat härligt som gjort att de blivit rekommenderade att sluta. Eller de som faktiskt inte ville. Vilket man förstås har all rätt att välja själv.

• sextiotalist
    Rulltrappa skrev 2010-09-13 11:21:27 följande:
    Jag har som målsättning att jobba så fort jag får en tur efter utskrivningen, gärna inom en vecka. Jag har som målsättning med varje barn att pumpa ur och lära det att äta ur flaska varvat med amning så fort vi kommer hem. Jag har som målsättning att umgås med mina barn i lika stor utsträckning som jag gjorde innan vi gick till sjukhuset och hämtade hem ett skrikpaket.

Jag har som sagt ammat av ren lathet, trots att jag avskyr det. Men då har jag haft tur med barn som har fått ett korrekt tag redan från början och mjölk som har runnit till efter ca ett dygn. Har man inte en sån tur kan jag ur mitt personliga perspektiv tycka att det verkar som ett vansinnigt slöseri med tid och tålamod att traggla vidare när det finns andra lösningar lättillgängliga.
    Det som jag alltid hävdat, ammande mammor är lata Flört, de som gnäller på flaskmatande mammor får gärna tillbringa ett par dygn med ett flaskmatat barn och inse vilken hit det är att värma ersättning varannan timma mitt i natten.
  • Miew

Jag har både flaskmatat och ammat.

Med mitt första barn kom amningen aldrig igång, jag pumpade i 4 månader och gav honom i flaska, han fick även ersättning. Och det var så skönt att pappan kunde mata honom i rätt så stor utsträckning.

Andra barnet ammade jag i 6 månader exakt, jag hatade varje sekund av det då hon aldrig fick rätt tag och bröstet så det gjorde jätteont. Pappan gav henne flaska någon enstaka gång.

Tredje barnet ammar jag fortfarande och hon är nu 15 månader. Jag tycker fortfarande mycket illa om att amma, men denna gången funkar det iallafall någorlunda smidigt. Hennes pappa har kunnat ge henne någon mat(flaska menar jag då) förrns för ca 3 månader sen. Hon har totalvägrat allt annat än bröstet, det har varit jättesvårt att få henne att äta vanlig mat också.

Så om jag som har erfarenhet av båda tillvägagångsätten kan välja vilket jag tycker är enklast så är det flaska. Det tycker jag är såå smidigt och enkelt.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • sextiotalist

Om man nu ser det lite seriöst, så är det inte helt omöjligt att kvinnor som är lägre utbildade kanske inte ammar i samma utsträckning som högutbildade. Men det kan kanske bero på att, om man generaliserar, att högutbildade kanske har ett bättre nätverk, att man hittar färre ensamstående nyblivna mammor bland högutbildade, högutbildade har generellt en bättre ekonomi etc.

Dvs om det är problem med amningen och kvinnan ändå vill fortsätta, så har kanske, generellt, en högutbildad kvinna bättre förutsättningar att kunna göra det valet.

En nybliven ensamstående mamma, utan en partner vid sin sida har kanske inte alltid lika lätt att göra det valet, men jag tror faktiskt oavsett detta så är kvinnorna precis lika bra och kärleksfulla föräldrar och ser sitt barns bästa.

• augustisten
    sextiotalist skrev 2010-09-13 11:47:36 följande:
    Om man nu ser det lite seriöst, så är det inte helt omöjligt att kvinnor som är lägre utbildade kanske inte ammar i samma utsträckning som högutbildade. Men det kan kanske bero på att, om man generaliserar, att högutbildade kanske har ett bättre nätverk, att man hittar färre ensamstående nyblivna mammor bland högutbildade, högutbildade har generellt en bättre ekonomi etc.

Dvs om det är problem med amningen och kvinnan ändå vill fortsätta, så har kanske, generellt, en högutbildad kvinna bättre förutsättningar att kunna göra det valet.

En nybliven ensamstående mamma, utan en partner vid sin sida har kanske inte alltid lika lätt att göra det valet, men jag tror faktiskt oavsett detta så är kvinnorna precis lika bra och kärleksfulla föräldrar och ser sitt barns bästa.
    Dessutom tror jag att högutbildade mammor är bättre på att kräva hjälp om det inte fungerar. Oavsett om det är från BB, BVC eller amningshjälpen. De är vana att bli lyssnade på och tagna på allvar med sina problem.
  • Helene70

WT?

Jag är (inte) ledsen för att jag måste rasera din ovetenskapliga tes men både jag och min man har doktorsexamen och höga mycket höga inkomster. Vi delammade i 3 månader och valde efter det att gå över helt till ersättning trots att jag mycket mjölk och inga problem alls med amningen.

Hur ser ditt liv ut TS? Är lite nyfikenGlad

• alvaereva
    Anonym (ammar) skrev 2010-09-13 10:31:26 följande:
    Själv tro jag att högre utbildning ger mer kunskap och då ammar man sina barn. Det är vanligare att amma barnen om man har högre utbildning.
    Hur många HP tror du jag behöver läsa till för att vilja amma nästa barn?
  • CreaDiem

Orka vara du, min son får ersättning och han mår som en prins!
    Skiter och äter precis som ammande bebisar.

Han går upp i vikt precis som han ska, är en harmonisk liten plutt.
    Så vad säger dig att man inte bryr sig om sitt barn om man inte ammar? Skitsnack.

• Rulltrappa
    alvaereva skrev 2010-09-13 11:52:53 följande:
    Hur många HP tror du jag behöver läsa till för att vilja amma nästa barn?
    hehe
Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??