• Anonym (ammar)

WT-mammor ger ersättning??

Jag förstår inte mammor som inte ger sina barn bröstmjölk. Det är jobbigt den första tiden att amma. Ibland fungerar det inte att amma, men varför köper man inte en pump då bara för att ge dem det bästa?

Det är cirka 1% som inte kan amma sitt barn. Men här verka det krylla av folk som av olika anledningar väljer att ge ersättning. Vad är du för en förälder som inte bryr dig tillräckligt om ditt barn att det inte ens kan få bröstmjölk?

Själv skulle jag kunna kapa armen av mig för att ge min bebis det bästa, så att amma är en liten uppoffring så min bebis kan få den bästa starten i livet.

Det är synd att jag inte ens kan förstå varför man väljer att ge ersättning, det skapar ofta problem för bebisarna. Deras magar är inte gjorda för konstgjorda saker.

• Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??
  • Queenie70

Jag tror det är lite tvärtom faktiskt. Att det är kvinnor väldigt upptagna av sin karriär och sitt sociala umgänge som av praktiska skäl hellre ger ersättning. Min unge fick ersättning av den enkla anledning att jag inte hade tillräckligt med mjölk. Och ärligt talat så tror jag det är det vanligaste, och kan inträffa i alla socialgrupper.

• LillTussa

Jag vet inte men den här diskussionen känns ganska uttömd på argument från alla sidor.

Tycker att diskussionen amning/ersättning är precis lika absurd som om jag skulle diktera för alla att ungarna ska äta vegetarisk kost istället för kött. Det är upp till var familj att bestämma själv. 

• SofiaO

Jag kände att jag ville amma ett barn i taget, och för att killarna skulle vara i fas vad gäller mattider så fick den andre pojken ersättning samtidigt. Jag ammade i 6 månader; när barnen fick smaka mat så VÄGRADE de ta bröstet. Låg bara och skrek. Vad skulle jag gjort?

Kan väl inte tycka att jag förtjänar att bli kallad WT-mamma för det, men...? Man slutar aldrig att förvånas här på FL verkar det som.

Om jag får ett barn nästa gång (om jag blir gravid igen dvs), så vill jag amma då jag tyckte att det var mysigt.

• SallyBlixten
    Anonym (ammar) skrev 2010-09-13 10:28:15 följande:

Det är synd att jag inte ens kan förstå varför man väljer att ge ersättning, det skapar ofta problem för bebisarna.
    Ja, det är synd att du inte kan förstå det för då skulle du inte behövt starta denna tråd. Jag är en välidigt ammande mamma. Lämnade in tre fulla kylboxar med frusen bröstmjölk till apoteket med min första unge, hade ännu mer med min andra men hade inte tid att sterilisera och fixa. Jag ammar nu min yngste som fyller fyra år om några dagar så jag kan nog säga att jag är rätt amningsvänlig. *ler*

Jag är dock ointe en bättre mamma än alla kloka och bra mammor som ger sina barn ersättning och jag respekterar deras val precis som jag gärna vill bli respekterad för att jag ammar mycket och länge.

Vi gör det som passar bäst för oss och våra barn och vi borde ta hand om  varandra - inte ge oss på andra med småsinta och okunniga påhopp.
  • Emeliie89

Själv ammade jag min son första månaden, sen tröttnade jag. Tyckte det var obekvämt att brösten droppade och så tycker jag det är smidigare med ersättning.. plus att jag vill ha min kropp för mig själv.. OJ så provocerande jag var nu... hihi :) retade säkert upp ett par stycken men det är mitt val, ingen annans :D

• Mrs Westrum

Ger mig in lite sent har men...jag haller faktiskt med TS.

Jag tror att kvinnor som ger ersattning till sina bebisar inte far tillrackligt med hjalp pa sjukhuset, samt att vi rent kulturellt har berovat vara barn pa deras fodsloratt, namligen brostmjolken.

Vi manniskor ar daggdjur, sa vi ar konstruerade att dia vara ungar. Evolutionen tog oss alltsa sa langt att skapa den perfekta fodan i vara egna kroppar sa att var avkomma skulle overleva. Exakt ratt mangd, temparatur, sammansattning av fett, kolhydrater, fiber och naringsamnen. Nar var avkomma fods sa ar deras magar inte storre an en lillfingernagel, perfekt storlek for vart kolostrum. Kolostrumet ar sarskilt naringsrikt sa att det ger oss tillrackligt med tid for oss att "lara" oss att amma. Bade vi och bebisen. Att bebisen inte "gar upp i vikt" tillrackligt snabbt ar nagot som ar bestamt enligt lakarnas "kurvor". En kurva som knappast bebisen eller modern kanner till. 

Djurmammor som inte diar sina ungar, dom ungarna dor. Alltsa diar de sina ungar. Dor ungarna anda sa ar ungarna sjuka. Friska djurbebisar som diar dor inte av svalt. Vissa djurbebisar som diar daligt vaxer lite langsammare i borjan, men det tar sig. Det vet alla som har haft katt, hund, hast eller overhuvudtaget daggdjur. Om modern dor, eller ar mycket sjuk, gar man in och hjalper till. Man hjalper ocksa till om avkomman ar for stor eller tex om ett far far for manga lamm, vilket hander ibland. Da far man ge ersattning.

Men det ligger i var natur att amma var avkomma. Det finns ingenting "ackligt" eller "obehagligt" med att vi ammar vara barn. Ar vi friska och krya borde det vara sjukhusens forbannade skyldighet att hjalpa, stodja och underlatta detta moment for nya mammor. Kontinuerligt. Som i England skulle de komma hem till en varje dag i 14 dagar och kolla sa att allt funkar. Och inte stressa om "att dom inte gar upp i vikt". Dom KOMMER att ga upp i vikt. Aven om de bara ligger dar och suttar sa far dom i sig det dom behover. I sin egen takt. Detta ar det normala. INTE tvartom.

Hur har annars manniskoslaktet overlevt? 

• La Lola
    Mrs Westrum skrev 2010-09-14 07:19:08 följande:
    Ger mig in lite sent har men...jag haller faktiskt med TS.

Jag tror att kvinnor som ger ersattning till sina bebisar inte far tillrackligt med hjalp pa sjukhuset, samt att vi rent kulturellt har berovat vara barn pa deras fodsloratt, namligen brostmjolken.

Vi manniskor ar daggdjur, sa vi ar konstruerade att dia vara ungar. Evolutionen tog oss alltsa sa langt att skapa den perfekta fodan i vara egna kroppar sa att var avkomma skulle overleva. Exakt ratt mangd, temparatur, sammansattning av fett, kolhydrater, fiber och naringsamnen. Nar var avkomma fods sa ar deras magar inte storre an en lillfingernagel, perfekt storlek for vart kolostrum. Kolostrumet ar sarskilt naringsrikt sa att det ger oss tillrackligt med tid for oss att "lara" oss att amma. Bade vi och bebisen. Att bebisen inte "gar upp i vikt" tillrackligt snabbt ar nagot som ar bestamt enligt lakarnas "kurvor". En kurva som knappast bebisen eller modern kanner till. 

Djurmammor som inte diar sina ungar, dom ungarna dor. Alltsa diar de sina ungar. Dor ungarna anda sa ar ungarna sjuka. Friska djurbebisar som diar dor inte av svalt. Vissa djurbebisar som diar daligt vaxer lite langsammare i borjan, men det tar sig. Det vet alla som har haft katt, hund, hast eller overhuvudtaget daggdjur. Om modern dor, eller ar mycket sjuk, gar man in och hjalper till. Man hjalper ocksa till om avkomman ar for stor eller tex om ett far far for manga lamm, vilket hander ibland. Da far man ge ersattning.

Men det ligger i var natur att amma var avkomma. Det finns ingenting "ackligt" eller "obehagligt" med att vi ammar vara barn. Ar vi friska och krya borde det vara sjukhusens forbannade skyldighet att hjalpa, stodja och underlatta detta moment for nya mammor. Kontinuerligt. Som i England skulle de komma hem till en varje dag i 14 dagar och kolla sa att allt funkar. Och inte stressa om "att dom inte gar upp i vikt". Dom KOMMER att ga upp i vikt. Aven om de bara ligger dar och suttar sa far dom i sig det dom behover. I sin egen takt. Detta ar det normala. INTE tvartom.

Hur har annars manniskoslaktet overlevt? 

Det finns inget äckligt?
    Jo, jag kände äckelkänslor när mina barn sög (dock plågade jag mig i flera månader av nån korkad anledning).
    Hur skulle nån ha kunnat hjälpa mig med de fysiska känslorna menar du?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • SilverEmma

Ännu en amningstråd...

Ok ok..jag erkänner. Jag vill inte mina barns bästa, jag hoppas de ska få en massa olika allergier och sjukdomar. Jag gillar när de är förstoppade så att jag slipper torka löst och äckligt bajs. Jag vill kunna dra ut och festa MINST två gånger i veckan och det säger ju sig själv att jag inte har tid att amma då! Jag vill heller inte få hängigare pattar än vad jag redan har. 

Något jag missat? 

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Mrs Westrum

Hej La Lola: Men fick du inte hjalp med det alltsa, dom kanslorna? Sokte du hjalp? Var det nagon som forvarnade sig att det kunde handa (ackelkanslorna)? Om du fick ackelkanslor av att amma dina barn, misstankte du inte att det var nagot fel nagonstans?

• Matillin

Din ts tyder på att du har noll koll på varför så många inte ammar. Vadå bara köpa en bröstpump? Var bland det dummaste jag läst härinne. Jag var en av dessa mammor som gav ersättning. Jag kämpade med amningen med mitt första barn dom första veckorna. Hyrde en bröstpump från bb som jag pumpade med mellan amningarna. Men jag hade inte tillräckligt med mjölk så jag gav både ersättning och ammade tills hon var 3 månader då hon inte ville amma mer. Med andra barnet trodde jag ett tag att det skulle gå att helamma. Så det blev delammning där med tills hon själv ville sluta.

Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??