• Anonym (ammar)

WT-mammor ger ersättning??

Jag förstår inte mammor som inte ger sina barn bröstmjölk. Det är jobbigt den första tiden att amma. Ibland fungerar det inte att amma, men varför köper man inte en pump då bara för att ge dem det bästa?

Det är cirka 1% som inte kan amma sitt barn. Men här verka det krylla av folk som av olika anledningar väljer att ge ersättning. Vad är du för en förälder som inte bryr dig tillräckligt om ditt barn att det inte ens kan få bröstmjölk?

Själv skulle jag kunna kapa armen av mig för att ge min bebis det bästa, så att amma är en liten uppoffring så min bebis kan få den bästa starten i livet.

Det är synd att jag inte ens kan förstå varför man väljer att ge ersättning, det skapar ofta problem för bebisarna. Deras magar är inte gjorda för konstgjorda saker.

• Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??
  • flisanzigge
    Mrs Westrum skrev 2010-09-14 09:21:03 följande:
    Flisanzigge: Sa dom det pa sjukhuset? Att ditt barn holl pa att svalta ihjal? Isafall forstar jag verkligen att du gick till ersattning! Om du laste hela mitt inlagg sa sag du kanske att jag papekade att vi kulturellt ar franvanda amningen. Flockdjur brukar ju amma varandras bebisar, precis som vi gjorde nar vi levde I storfamiljer. Sa loste man mat till bebisar nar mamman inte kunde. Sa gor vi inte langre, eftersom vi inte lever sa langre och vi har tillgang till ersattning sa att vara sma kan overleva. Sa kara Flisanzigge, om du laste inlagget sa handlade det om mammor som VALJER ersattning istallet for amning, trots att dom och barnet ar friska och vardinstitutionerna ar for slappa med att ge ersattning bara for att "det ar jobbigt att amma"
    Nu har jag läst ditt inlägg flera gånger och jag måste säga att det inte framgår speciellt tydligt att det bara handlar om dem som väljer bort amningen. Men det kan vara jag som är känslig och feltolkarTungan ute

Jag lämnade sjukhuset efter andra dygnet, ansåg inte att de kunde hjälpa mig. Fick bara till svar att amningen skulle komma igång med största sannolikhet. Fick tjata mig till lite ersättning fast de vägt henne och insett att hon inte fick i sig något, trots bra sugteknik. På sjukhuset hade hon gått ner det som anses som "normalt". Hemma ammade jag under dagen och sen fick hon ersättning en gång på kvällen, allt från ca 20-40 ml. Trots detta så hade hon gått ner ytterligare 100 gr vid första vägningen 4 dagar senare.
    Bvc skrev ut nässpray till mig och jag fortsatte att amma och gav sedan ersättning efter amning och då slök hon ca 40-70 ml ersättning vid varje mål. Detta tog jag som ett klart tecken på att det inte fanns tillräckligt med mjölk. Vid varje pumpningstillfälle fick jag ut ca 5 ml, långt ifrån ett tillräckligt mål för en 3 veckors bebis!!!
    Jag anser att jag gjorde mitt bästa för att kunna amma. När det gick så långt så att jag inte gjorde något annat än tog nässpray, ammade och pumpade och det inte kändes bra längre, då gav jag upp. Dessutom så ville dottern i slutet inte längre ha mitt bröst då hon bara blev arg då det inte kom något när hon var hungrig.

Det fanns 2 anledningar till att jag kämpade med amningen.
    1, Önskade att hon skulle få så mycket hjälp som möjligt med sitt immunförsvar
    2, det var mycket mysigare att amma än vad jag hade föreställt mig

Däremot så har jag tyckt att det har varit väldigt skönt med att veta hur mycket hon fått i sig när jag gett ersättning. Det har lugnat mig lite att veta hur mycket och att hon då är mätt. Avlastning från pappans sida har varit guld värt!
    Skönt har det oxå varit att slippa skylta med sina bröst när vi varit iväg, vilket jag inte har varit bekväm med. Kanske att man hade vant sig men jag tror inte det.

Visst kändes det tråkigt att ge upp amningen men absolut inte för att jag anser att ersättningen ger en sämre näring och ger barnet sämre förutsättningar utan mer för egen del med missad "amningsnärhet"

Jag tycker att det är tråkigt att jag fick avbryta amningen mycket tidigt
  • JT80

Helt sjukt att folk orkar ta upp en sån här grej. Kul för dig att du är en så bra och engagerad mamma som ammar. Själv så gav jag ersättning. Jag gjorde det som jag ansåg bäst för mig och mitt barn.

Min fråga till dig är: Är jag en sämre mamma för att jag inte kunde amma och valde ersättning? Anser du att jag är WT, trots en akademisk utbildningen och vi tillhör den övre medelklassen?

Personligen ser jag mig som den bästa mamman min son kan ha =)

• Rulltrappa
    Mrs Westrum skrev 2010-09-14 08:11:45 följande:
    OK, La Lola, jag forstar vad du sager. Och sa ar det sakert manga som kanner. Jag tycker sjalv det ar ratt jobbigt att amma. Jag langtar tills hon inte vill langre. Men det handlar val inte riktigt om vad jag tycker om ammningen, eller?
    Det handlar i allra högsta grad om vad föräldrarna (och här mest mödrarna) vill. Man upphör ju knappast att vara centrum i sitt eget universum bara för att man har ett spädbarn hemma.
  • Modgun
    Mrs Westrum skrev 2010-09-14 08:01:49 följande:
    Hej La Lola: Men fick du inte hjalp med det alltsa, dom kanslorna? Sokte du hjalp? Var det nagon som forvarnade sig att det kunde handa (ackelkanslorna)? Om du fick ackelkanslor av att amma dina barn, misstankte du inte att det var nagot fel nagonstans?
    Men varför skulle man söka hjälp för det då?
    På dig låter det som att man är psykiskt sjuk om man inte ammar typ.
  • Rulltrappa
    Mrs Westrum skrev 2010-09-14 09:21:03 följande:
    vardinstitutionerna ar for slappa med att ge ersattning bara for att "det ar jobbigt att amma"
    Den inställningen är knappast någon regel. Jag har många bekanta som har fått onda ögat av sjukhuspersonalen då de har sagt att de inte vill amma, följt av tjat, påtryckningar och amningspropaganda. Inte särskilt slappa med att ge ersättning där inte.
  • La Lola
    Modgun skrev 2010-09-14 11:18:23 följande:
    Men varför skulle man söka hjälp för det då?
    På dig låter det som att man är psykiskt sjuk om man inte ammar typ.
    Ja jag fick oxå den känslan att jag skulle vara sjuk som kände så....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Modgun
    La Lola skrev 2010-09-14 11:27:07 följande:
    Ja jag fick oxå den känslan att jag skulle vara sjuk som kände så....
    Isåfall så skulle jag blivit inlåst på lillhagen för längesedan (lillhagen är f,ö ett gammalt mentalsjukhus) Jag kände visserligen inte äckelkänslor i början, men eftersom att lillan inte blev mätt på mjölken och bara skrek och skrek i ett så blev det till slut sådana känslor.
    Nun är jag fick sonen så "ammade" jag honom i ca 4 dagar så att han fick råmjölken, sedan blev det flaskan.
  • MammaEmelie91

Då är jag WT.
    Ammade inte min dotter alls för jag VILLE inte helt enkelt. Är jag en sämre mamma för det? Nej!
    Nu får du ge dig, alla vill inte, alla kan inte. Så är livet o det är bara att inse. Huvudsaken är väl att barnet får mat i sig? Eller har jag fel?

mammatillebbaa.blogg.se - 19år & blivande 2barnsmamma!
  • Rulltrappa
    MammaEmelie91 skrev 2010-09-14 11:34:46 följande:
    Då är jag WT.
    Ammade inte min dotter alls för jag VILLE inte helt enkelt. Är jag en sämre mamma för det? Nej!
    Nu får du ge dig, alla vill inte, alla kan inte. Så är livet o det är bara att inse. Huvudsaken är väl att barnet får mat i sig? Eller har jag fel?
    Ja, det är ju bara att fundera på nyfödda barn som får en papperskorg på en flygplanstoa som första bostad så får man lite perspektiv på saker och ting... Då är det inte särskilt synd om en välfärdsbebis som får mjölkersättning närhelst den är hungrig.
  • Kya
    Anonym (ammar) skrev 2010-09-13 10:28:15 följande:
    Jag förstår inte mammor som inte ger sina barn bröstmjölk. Det är jobbigt den första tiden att amma. Ibland fungerar det inte att amma, men varför köper man inte en pump då bara för att ge dem det bästa?

Det är cirka 1% som inte kan amma sitt barn. Men här verka det krylla av folk som av olika anledningar väljer att ge ersättning. Vad är du för en förälder som inte bryr dig tillräckligt om ditt barn att det inte ens kan få bröstmjölk?

Själv skulle jag kunna kapa armen av mig för att ge min bebis det bästa, så att amma är en liten uppoffring så min bebis kan få den bästa starten i livet.

Det är synd att jag inte ens kan förstå varför man väljer att ge ersättning, det skapar ofta problem för bebisarna. Deras magar är inte gjorda för konstgjorda saker.
    spännande hur oerhört lite koll man kan ha...

jag ammade min son i 8 månader, innan han ville sluta självmant. lillasyster tänkte jag amma längre. det blev inte så, bristen på sömn och vila och chanserna att få i sig mat sabbade min mjölkproduktion, så det blev 4,5 månader som jag ammade lillasyster. och varför hände det här? jo, för jag bryr mig om BÅDA mina barn. älskar de BÅDA lika mkt. jag skulle aldrig någonsin tvinga filip att sova i ett annat rum, eller låta bli att aktivera honom, eller sätta mina egna måltider före hans, bara för att jag skulle kunna ha bröstmjölk.

det finns 101 anledningar till att folk slutar amma. här är en.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
Svar på tråden WT-mammor ger ersättning??