• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Kattflickan

I början av den här veckan avtog blödningen och jag trodde den skulle försvinna. Den kom tillbaka med full kraft i fredags, jag ringde gynakuten och de sa att eftersom inga rester setts när jag var där för typ 2 veckor sen så är det säkert bara mensen som kommit igång. I fredags kväll blödde jag jättemycket, men var bortrest. Det kom ut en stor slamsa. Nu blöder jag lite mindre men ändå rätt mycket. Har lite molvärk till o från i magen. När ska man veta om det är allvar eller inte???? Kan de ha missat rester senast jag var där? Jag har ingen feber iallafall men känner mig jätteorolig för att ha en infektion.

Millan 

• Lise W

Hej Millan: Jag hade åkt in igen o tvingat dem att kolla igen BARA för att du ska vara lugn..... som limpan skrev hon hade jättemycket komplikationer....

Kram på dig

• Kattflickan

Tack Lise W, jag ska ringa dem imorgon och säga att de får lov att ta mig på allvar! Nu har det ju faktiskt gått över 5 veckor sen aborten, snart 6 och jag har aldrig upphört att blöda. 

Millan 

• Lindis1974

Millan: åk in till gynakuten ! När man väl är där så tar dem emot dig. Det gjorde jag i fredags. Var inne på en halvtimme.

• AlidaC

Millan: Jag hoppas att du har åkt in och krävt att få hjälp! Som sagt stå på dig, det är det enda alternativet. Jag hoppas så att du kommer må bättre snart!

Lindis: Jag hoppas att du mår bra och att det inte var något allvarligt!

Kramar!

• Lindis1974

Alidac: jag har blödit i en vecka nu. Men det verkar vara bra allt med bebis. Lite tidigt att se men jag hoppas så.

• Kattflickan

Jag har blödit mycket mindre idag, det har bara kommit litegrann, så jag försöker vänta ut nån dag till och se om det är avtagande eller inte, kommer det igen så åker jag in till gynakuten utan att ringa innan! För ringer jag så förklarar de bara bort det hela. Har inte haft direkt ont i magen idag heller. Märkligt att det kan gå så mycket upp och ner. Men helt blödningsfri har jag inte varit sen aborten som nu är 5,5 veckor sen. jag har kollat av min temp de senaste dagarna och den har varit låg.

Lindis: Jag hoppas verkligen att  det är en ofarlig blödning! När kan ni göra ett ultraljud där ni får se hjärtat? Om några veckor? 

Millan 

• Lindis1974

Millan: jag blödde jättelänge efter aborten. Så som du beskriver det oxå. Sen en dag var det bara slut. Men om det inte slutar nu i veckan åk in bara.

22 september är det VUL igen. Var där
    I fredags då såg man fostret och det hade den stl det skulle ha i af.

Kramar

• Kattflickan

Låter jättebra Lindis! Den 22 är ju redan i nästa vecka, så snart får du se den lille (a) igen!

Jag gjorde ett ultraljud i vecka 8, precis innan min semester och det lugnade mig jättemycket, känns så bra när man sett hjärtat slå.

Jo, jag orkar inte dras med blödningarna längre, så om de inte upphör om några dar så kontaktar jag gynakuten. Min privata gynekolog tror jag har stängt för renovering, annars hade man kanske kunnat kontakta honom.

• AlidaC

Millan: Låter bra att blödningen verkar avta. Håller tummarna!

Lindis: Skönt att du har VUL redan den 22:a. Blir skönt att se hjärtat slå. Jag har inte fått tid förrän i v 40 (då jag /vi är i v 10). Känns jobbigt att behöva vänta så länge. När jag väntade min lilla tjej hade jag småblödningar ganska ofta utan att det påverkade henne. Det var bara jag som var lite bräcklig.

Kramar! 

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort