Inlägg från: jakeline |Visa alla inlägg
  • jakeline

~mittenavmajknoddar~

Åsasåsa skrev 2011-01-17 16:53:21 följande:
    Sammandragningar är inget farligt sa BM i min mammagrupp. Däremot om dom är återkommande flera ggr/dag så ska man lyssna på sin kropp och ta det lite lugnare. Hon sa att det är kroppens egna sätt att säga "hej, ta det lite lugnt" :)

Annars, har ni börjat med era mammagrupper?
    inte den här gången heller... :P ingen föräldragrupp förra gången, då var jag ju förstagångsföderska, men det var så få som skulle ha i december så det blev inget innan. det gick ju rätt bra utan föräldragrupp ändå, tycker jag. men det var skönt att gå på BVC sen och träffa andra mammor. 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    hoppfull 2010 skrev 2011-01-26 20:43:55 följande:
    hej på er!

Idag har jag vart på kontroll hos barnmorskan.

De såg fint ut..:)

Järnvärden hade sjunkit, men de verkade ju vara rätt vanligt..

Sockerbelastning ska jag få göra i mars..jag har diabetes i släkten , så får göra de för säkerhets skull.

Ååå..fick lyssna på hjärtljuden, lät som en hel fabrik.:) men va härligt de var att höra..

De som e lite negativt kanske e att jag har gått upp ca 10-12 kg...hon tyckte jag skulle försöka röra på mig mer o tänka på vad jag äter..

Men de känns bra..

Hur mår ni andra?
    Är ni trötta? Jag e grymt trött..i omgångar under dagen..

Ha de bra!
    Min BM är så där skönt laidback som tycker att nog kan man få unna sig lite när man är gravid, men kanske inte varje dag. Man äter faktiskt inte för två. Jag har ju knappt gått upp något än så länge, och har MASSOR av extra att ge till bäbisen. :P 

Idag är jag hemma med kräksjuk son. Inge kul alls. Speciellt när vi är en kort redan på jobbet. De ringde och frågade om ingen annan kunde vabba för mig... Men hallå!? tror de inte att jag skulle vara på jobbet om jag kunde? Maken kan inte då de inte har några extra att kasta in, och jag vill ju inte direkt utsätta någon annan för våra kräkbaciller... Som om man inte har dåligt samvete redan som det är?! Sorry, OT men är lite upprörd!  
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • jakeline
    maddelu skrev 2011-01-27 10:18:50 följande:
    får jag fråga från NÄR ni har "vägt in" er så att säga. Alltså när "startvikten" skedde?

Jag vägde mig första gången i v 11. Sedan dess har jag gått upp 4 kg. Men jag har ingen aning om vad jag vägde i v. 0, om ni fattar..... Går man upp mycke dom där typ 11 första veckorna?

Glad

Åker till utlandet på måndag, lovely!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Kom att tänka på att Bebisen har varit i utlandet 2 gånger under sin tid i magen. Första gången visste jag ju inte att jag var gravid, mensen skulle ha kommit på resan, men kom inte. Testade när jag kom hem och plussade Skrattande. Gjorde även ett tidigt test (rfsu) innan resan, men det visade negativt....Fel fel fel!
    jag räknar inskrivningsvikten. Kan ha gått upp något kg innan, men inte så mycket. Sist jag vägde mig hade jag gått upp 3 hekto sen inskrivningen. Ska tillbaka 14 feb. 
  • jakeline
    TheLove skrev 2011-01-27 09:08:53 följande:
    Jag har gått upp 3,5 kilo än så länge men hade inte så mycket aptit i början... Känns rätt så bra att jag inte gått upp mer än eftersom jag gick upp så mycket i slutet. Jag blev sammanlagt 16 kilo +...
    På mig var det rätt passande och för en gångs skull var jag normalviktig...

Jag tror de flesta tjatar om vikten pga större risk för komplikationer och diabetes mm ju mer man går upp (har för mig att det är så)

Självklart ska man inte banta som gravid men man kanske inte heller ska sitta i soffan och vräka i sig chips hela dagarna (påstår inte att ni gör så, så ni inte misstolkar..) Ni är säkert av dem som går upp mest i början...

Ta det bm säger med en nypa salt... Men i vissa fall kan det nog vara bra att bm nämner det :)
    jag gick också upp en hel del på slutet. jag landade på 10kg + från inskrivningen, men jag tror att jag gick upp mer innan inskrivningen förra gången. 
  • jakeline
    maddelu skrev 2011-01-28 13:01:02 följande:
    ok, så det är från inskrivningen ni flesta räknar. Jag vägde oxå in mig på inskrivningen, var i v 11 då. Har gått upp 4 kg sedan dess, det känns helt ok!
    ja det är väl "normalt" skulle jag gissa.  
  • jakeline

jag hade en kabinväska sist och maken en liten väska. Tror det blir något liknande den här gången. Är dock glad att vi båda har laptops den här gången som vi kan ladda fulla med teveserier och filmer ifall det skulle bli så långtråkit som sist... :P hehe. 

Förlossningsbrev har jaginte ens tänkt på. Vill dock helst undvika snitt så mycket det bara går. Inte för att man kan råda över det alla gånger... tror dessutom att jag ska försöka vänta med EDA:n längre den här gången. Får fundera lite till tror jag. Det mesta brukar ju ge sig i slutändan iaf.   

• jakeline
    TheLove skrev 2011-02-06 13:27:30 följande:
    Jo tror vi tar med en laptop också... Hade det när vi väntade sonen men då låg vi ju inlaggda i en vecka innan han kom (fick vara hemma sista veckan) och sen var vi kvar 5 dagar efter förlossningen så jag känner att det kan vara skönt med endel serier om man får stanna ett tag :)

Jag är jätte rädd att bli snittad och även att separeras från lillebror när han är född... Är rädd att men har svårt att ta till sig barnet då...
    Jag kommer skriva i mitt brev att jag absolut inte vill ha samma personal som när jag födde Elliot (sjuksköterskan i alla fall) för hon sa att om jag skulle krysta nu skulle det vara farligt för både mig och bebisen och att han kunde dö då, men de vägrade undersöka hur öppen jag var... Efteråt fick jag veta att bm förlöste en annan då och hade inte tid att kolla mig... Hade väldigt gärna haft en annan bm som kom in och förlöste mig istället för att kämpa emot krystvärkar i 40 minuter med världens ångest och tro att bebisen skulle dö om jag råkade krysta...

Gillade inte min förlossning speciellt mycket...
    att bli separerad var inte det roligaste kan jag lova. Hela vår upplevelse eftersnittet är skitjobbig att tänka på. Allt blev bara fel. Maken blev hälsad på avdelningen med "Här kommer ensamna pappan" och trodde då att jag hade dött. Jag låg på uppvaket och visste ingenting... tog väl 3-4 timmar innan vi fick träffas igen. i övrigt är jag rätt nöjd med BM och läkare som förlöste. men återhämtningstiden efter ett snitt är ju jättelång i jämförelse och det var svårt att ta det lugnt och inte lyfta för tungt... 
  • jakeline
    TheLove skrev 2011-02-06 13:43:16 följande:
    Ursh ja... Måste vara hämskt att inte få vara med mannen och sonen när du vaknat... Det är just det du skriver som jag är rädd för... Och allt efter ett snitt... tror det är mycket lättare att föda vaginalt...
    jag var ju vaken, så på så sätt var det ingen fara. Tror det är värre att bli sövd och snittas än att vara vaken, iaf upplevelsemässigt. Nu hade jag ju redan EDAN så de fyllde bara på med extra grejs så var det till att åka upp till op. Så jag fick ju träffa sonen i princip direkt efter det att han kommit ut. 

Det är lite fascinerande att läsa om alla planerade snitt pga ditten och datten. Jag vill inte förringa någons förlossningsrädsla eller komplikationer som kräver snitt, men jag tror inte att alla är helt beredda på det som efterföljer ett snitt.  
  • jakeline
    TheLove skrev 2011-02-06 14:41:26 följande:
    Nej det tror inte jag heller. Har en vän som fick barn en vecka efter jag fick Elliot och hon blev snittad och hade ju ont i snittet länge och tror att hon fortfarande inte har någon känsel där... Skulle aldrig i mitt liv välja snitt i första hand utan det är verkligen en sista utväg...
    jag har fortfarande dåligt med känsel kring snittet och det har ändå gått två år. Måste man så måste man ju. Hoppas så på en vaginalförlossning i vilket fall.  
  • jakeline
    Fridayyy skrev 2011-02-14 12:10:52 följande:
    Jaha, hur mycket krämpor har ni? Jag har halsbränna, myrkrypningar (när jag glömmer att äta grapefrukt), ont i bäckenet på natten, kissar säkert 5 ggr på natten, viss deppighet (kan även berott på det tråkiga vädret innan). Nu längtar jag så efter våren och att bebisen ska komma ut!! Tiden går ju relativt fort ändå, 3 månader kvar nu. Magen blir tyngre och tyngre. Sparkar på blåsan och upp mot revbenen. Då känns 3 månader som en lång tid...=)
    faktiskt inte så många... Halsbrännan kommer och går, men itne så att det stör något värst. Lite problem med domningar i vänsterbenet, men det har jag haft relativt länge och borde ta tag i... tror det är något i ryggen som hamnat lite snett efter allt kånkande på sonen. :P ilte foglossning ibland, men förvånansvärt lite. Vet att jag hade mer förra graviditeten. humöret är nog det värsta... Kan bli så iriiterad utan anledning. Drygt som bara den... Humöret går verkligen upp och ner. Kissar rätt ofta på nätterna om jag druckit mycket på kvällen. 

Ska till BM i eftermiddag! Och efter det frisören! Det är på tiden!  
Svar på tråden ~mittenavmajknoddar~