• Anonym

Mitt barn slutade andas

Igår när jag och mitt barn låg kolla film i min säng somna mitt barn , jag bara satt och kolla på mitt barn som vi mammor / pappor bruka göra , ja ni vet vad jag menar.

Helt plöstligt ser jag att bröstkorgen inte rör sig , den bruka göra de när de andas men den rörde sig inte på en LÅNG minut Attans vad obehagligt.
    Inte ens när jag rörde nappen reagera mitt barn eller när jag buffa lite på mitt barn.
    Jag ringde 112  , men innan de kom började mitt barn andas igen.
    Var som vanligt efter det med.

Vet inte varför det hände men vi fått en tid till barnläkaren nästa vecka får att undersöka mitt barn.

Vi åkte med in till sjukhuset för jag ville det , låg kvar över natten , allt var bra , värden ,prover allt!

Men har de hänt ert barn någon gång??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-01 15:24
    Mitt barn är 2,5 år glömde jag säga !!

• Svar på tråden Mitt barn slutade andas
  • Qarina

Ja, min son slutade andas i flera minuter å var helt livlös när han var 3 veckor gammal. Jag var helt panikslagen å trodde att han var död. Men hans far tog upp honom å skakade liv i honom. Det såg riktigt brutalt ut å hade jag varit ensam hade jag aldrig vågat ta i så. Men jag är tacksam för det idag. Han började andas igen men vi åkte iaf till akuten på Astrid Lindgren men då var allt ok. Nu är han 4 år å det har aldrig hänt sen dess. Peppar, peppar. Det var nog det värsta jag varit med om. Skitläskigt är det. De visste inte vad det var men en teori var att det var mycket slem i halsen som stoppade upp. Han var ju inte så gammal å alla organ är ju så små å känsliga då.

• Anonym

Utan att säga för mkt så finns det en "sjukdom" som framförallt små barn kan ha ..detta är egentligen ingen sjukdom och man vet inte vad det beror på men barnet kan sluta andas .. och sedan återupptas andningen.  Det är inget som man ska vara "rädd" för .. andningen kommer tillbaks. MEN det är ju så klart säkrast att göra tester och prover så man vet att det ej är något annat. Misstolka inte ordet rädd ... det är klart man blir rädd som bara f*n om ens barn slutar andas.. hemskt.  Går förresten att googla sig fram till en mer utförlig version av det jag skrivit.
    Ha en trevlig lördag.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-02 22:35:44 följande:
    Utan att säga för mkt så finns det en "sjukdom" som framförallt små barn kan ha ..detta är egentligen ingen sjukdom och man vet inte vad det beror på men barnet kan sluta andas .. och sedan återupptas andningen.  Det är inget som man ska vara "rädd" för .. andningen kommer tillbaks. MEN det är ju så klart säkrast att göra tester och prover så man vet att det ej är något annat. Misstolka inte ordet rädd ... det är klart man blir rädd som bara f*n om ens barn slutar andas.. hemskt.  Går förresten att googla sig fram till en mer utförlig version av det jag skrivit.
    Ha en trevlig lördag.
    Sömnapne ....
  • Fejjen

Typ samma sak hände mig igår.. Var ute och gick med vår son på 5 månader.Stötte på några bekanta som vi stannade och pratade med.Sonen låg i vagnen och tittade faccinerat på träden. Efter en liten stund när jag tittade på honom så tyckte jag han såg så "drömmande"/borta ut i blicken och att han var så blek, så jag tog på honom och han var helt slapp i hela kroppen. Vi ruskade om honom lite och lyfte upp honom och då vaknade han till liv igen. Detta handlade bara om sekunder men kändes som en hel evighet,fy så rädd jag blev:( pratade med sjukvårdsrådgivningen som rådde oss till att åka in till akuten. Där kolla dom temp och tog Ekg som inte visade några fel. Har nu fått remiss för att göra ett Eeg framöver. Läkaren vi pratade med sa att det ev kunde vara tre saker,hjärtat,lågt blodsocker( som dom inte kunde kolla eftersom han precis ätit innan undersök) eller ett epanfall. Detta är nu andra gången det händer.Första gången var han ca 2 mån. Har inte blivit mycket sömn sen igår:(

• Anonym (been there)

Alla mina tre barn har haft "anfall" då de som bebisar blivit helt slappa, lealösa och inte andats. Jag fick höra att det var normalt, att de kommer igång igen - och det gjorde de ju - efter "evighetslång" panikslagen ångest hos mig .... Idag är de vuxna med egna barn som gjort likadant .... tror nog att det är vanligt - och ofarligt!

• Sooofiet

Beklagar alla som råkat ut för psd och andningsuppehåll hos era barn.

Vill tipsa om ett bra larm.
    Respisense!
    Man sätter fast det i blöjan, så man kan även samsova med sina barn.
    Det börjar vibrera när barnet haft andningsuppehåll i 20 sek och om barnet inte reagerar då efter 5 sek så börjar det tjuta.
    En lampa lyser på morgonen om den har registrerat andningsuppehåll.
    Den registrerade uppehåll nästan varje natt hos min dotter, men den tjöt inte(ibland när det ttrillat av), så hon reagerade på vibrationen och vaknade till.

• Natie

Min yngsta har slutat andas 3ggr, varav en gång blev han helt blå... Skitläskigt, men de hände när han var ca 2 månader och har inte hänt sen dess. Vi hade andningslarm (tack gode gud för det).
    Men jag måste säga att jag kände mig heldum när vi kom in på barn, när dom inte hittade nått som hade orsakat det. Dom trodde att de va pga RS-virus.

Vem fan är måtta och varför ska jag dricka me honom?
  • sagofröken

Jag råkade sätta en känsla däruppe, det var inte meningen, bara klickade in på tråden :( Vad otäckt det låter TS och alla ni andra som varit med om andningsuppehåll hos de små...

• Qarina
    Anonym skrev 2010-10-02 22:35:44 följande:
    Utan att säga för mkt så finns det en "sjukdom" som framförallt små barn kan ha ..detta är egentligen ingen sjukdom och man vet inte vad det beror på men barnet kan sluta andas .. och sedan återupptas andningen.  Det är inget som man ska vara "rädd" för .. andningen kommer tillbaks. MEN det är ju så klart säkrast att göra tester och prover så man vet att det ej är något annat. Misstolka inte ordet rädd ... det är klart man blir rädd som bara f*n om ens barn slutar andas.. hemskt.  Går förresten att googla sig fram till en mer utförlig version av det jag skrivit.Ha en trevlig lördag.

Men detta är inget man bör ta för lätt på. Man KAN faktiskt sluta andas å då DÖR barnet. Då återupptas aldrig andningen.
  • Anonym

jag inte hört barn kan sluta andas , ingen info jag fått därav jag reagera kraftigt och blev orolig och ledsen

• Ekorrfamiljen

Min yngste som nu är 10,5 månad kan ha såna uppehåll framförallt på natten. Ibland vaknar jag av en konstig känsla och kollar honom. Då kan han vara helt stilla och kall och jag känner inga andningsrörelser. Skitläskigt!! Då brukar jag buffa ordentligt på honom och då kommer ett djupt andetag och sedan andas han syn- och hörbart igen. *phuuu*

Storebror hans gjorde likadant en gång när han var ganska nyfödd. Han låg och sov på mitt bröst när vi låg nere i soffan och såg film. Helt plöstligt insåg jag att jag inte känt hans andningsrörelser på en lång stund!! Jag lyfte upp honom och han var helt slapp och okontaktbar. Panikslaget "skakade" jag honom och buffade i rumpan och strök honom över ansiktet och då drog han djupt efter andan igen. Sedan kunde han göra likadant på nätterna.. *ryser*

Det är så jädra läskigt när ungarna gör så! Mitt hjärta stannar upp varje gång och ångesten kramar kroppen. Fyyy! Undrar vad som händer om jag inte vaknar och "buffar" igång dem? De kanske har såna uppehåll många gånger varje natt men att jag inte märker det.

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
Svar på tråden Mitt barn slutade andas