• Anonym

Mitt barn slutade andas

Igår när jag och mitt barn låg kolla film i min säng somna mitt barn , jag bara satt och kolla på mitt barn som vi mammor / pappor bruka göra , ja ni vet vad jag menar.

Helt plöstligt ser jag att bröstkorgen inte rör sig , den bruka göra de när de andas men den rörde sig inte på en LÅNG minut Attans vad obehagligt.
    Inte ens när jag rörde nappen reagera mitt barn eller när jag buffa lite på mitt barn.
    Jag ringde 112  , men innan de kom började mitt barn andas igen.
    Var som vanligt efter det med.

Vet inte varför det hände men vi fått en tid till barnläkaren nästa vecka får att undersöka mitt barn.

Vi åkte med in till sjukhuset för jag ville det , låg kvar över natten , allt var bra , värden ,prover allt!

Men har de hänt ert barn någon gång??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-01 15:24
    Mitt barn är 2,5 år glömde jag säga !!

• Svar på tråden Mitt barn slutade andas
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-01 16:38:14 följande:
    Nej, jag är inte överläkare. Men jag tror jag vet mer än dig om just mig, eller du kanske är expert på mig? du kanske har läst 15 poäng "Cristinvetenskap"?
  • jessicacarlsson

Fy nu har jag läst igenom tråden, jag som trodde att PSD bara kunde hända de första året =( nu vågar inte jag plocka bort andningslarmet på aslänge. 
    Beklagar till alla som förlorat sina barn, de borde ingen behöva genomgå.

Till dig ts jag har för mig att större barn kan ha längre andningsuppehåll när dom kommer in i djupsömn, vet ju dock inte om de ska va så länge som 1 min men de borde ju en barnläkare veta. Ring runt å fråga olika barnläkare så kanske du får lite hum om de. Håller mina tummar att de inte händer igen 

• bakeacake
    Anonym skrev 2010-10-01 16:38:14 följande:
    Nej, jag är inte överläkare. Men jag tror jag vet mer än dig om just mig, eller du kanske är expert på mig? du kanske har läst 15 poäng "Cristinvetenskap"?
    Fruktansvärt bra skrivet! Detta ska jag låna så fort nån tror sig veta bättre om mig än jag själv gör.. :)
    www.sofiabrandon.blogg.se - Hertiginnan av Bålsta..
  • Anonym (AT)
    jessicacarlsson skrev 2010-10-01 17:01:30 följande:
    Fy nu har jag läst igenom tråden, jag som trodde att PSD bara kunde hända de första året =( nu vågar inte jag plocka bort andningslarmet på aslänge. 
    Beklagar till alla som förlorat sina barn, de borde ingen behöva genomgå.

Till dig ts jag har för mig att större barn kan ha längre andningsuppehåll när dom kommer in i djupsömn, vet ju dock inte om de ska va så länge som 1 min men de borde ju en barnläkare veta. Ring runt å fråga olika barnläkare så kanske du får lite hum om de. Håller mina tummar att de inte händer igen 
    PSD kan egentligen hända när som helst under ett barns liv.
  • Anonym (Snarkfröken)
    Anonym (AT) skrev 2010-10-01 16:41:47 följande:
    Jag har läst väldigt mycket om sömnapné i min utbildning.
    Om du läst mycket om sömnapne i din utbildning så vet du att snarkning och sömnapne inte nödvändigtvis är synonymt. I de fall andningsuppehåll förekommer i samband med snarkning är uppehållen förorsakade av något hinder i luftvägarna, obstruktiva apneer.  Förr opererades de nästan utan undantag, tyvärr var resultaten endast temporära. Idag behandlar man med cpap eller bettskena, beroende på hur svår sömnapne patienten har.
    Sen finns en annan grupp med andningsuppehåll, de som inte snarkar. De som lider av centrala apneer.  De borde du också ha läst om, eftersom deras behandlingen skiljer sej en del från behandlingen av snarkarna.
    Man har provat med syrgas, bilevel och ventilatorer utan att riktigt lyckas.
    Oavsett hur mycket du läst eller inte under din utbildning (vad den nu består av) bör man alltid ha ett visst mått av ödmjukhet. Man lär så länge man lever, och det finns ingen regel utan undantag. Är du blivande läkare eller läkare är det något som du borde anamma omedelbart.
    Det jag skrivit om nu rör vuxna. Forskningen om snarkning har, såvitt jag vet, hittills enbart rört sej om vuxna, inte om barn. (Även om jag sett material med snarkande barn.)
    Dessutom är det egentligen utanför TS frågeställning, Men om du vill uppdatera dina kunskaper kan du läsa
    Karl Franklins forskning om sömnapne. Han har lämnat banan som lungläkare och sadlat om till kirurg, men hans forskning finns kvar.
  • Anonym (AT)
    Anonym (Snarkfröken) skrev 2010-10-01 18:01:50 följande:
    Om du läst mycket om sömnapne i din utbildning så vet du att snarkning och sömnapne inte nödvändigtvis är synonymt. I de fall andningsuppehåll förekommer i samband med snarkning är uppehållen förorsakade av något hinder i luftvägarna, obstruktiva apneer.  Förr opererades de nästan utan undantag, tyvärr var resultaten endast temporära. Idag behandlar man med cpap eller bettskena, beroende på hur svår sömnapne patienten har.
    Sen finns en annan grupp med andningsuppehåll, de som inte snarkar. De som lider av centrala apneer.  De borde du också ha läst om, eftersom deras behandlingen skiljer sej en del från behandlingen av snarkarna.
    Man har provat med syrgas, bilevel och ventilatorer utan att riktigt lyckas.
    Oavsett hur mycket du läst eller inte under din utbildning (vad den nu består av) bör man alltid ha ett visst mått av ödmjukhet. Man lär så länge man lever, och det finns ingen regel utan undantag. Är du blivande läkare eller läkare är det något som du borde anamma omedelbart.
    Det jag skrivit om nu rör vuxna. Forskningen om snarkning har, såvitt jag vet, hittills enbart rört sej om vuxna, inte om barn. (Även om jag sett material med snarkande barn.)
    Dessutom är det egentligen utanför TS frågeställning, Men om du vill uppdatera dina kunskaper kan du läsa
    Karl Franklins forskning om sömnapne. Han har lämnat banan som lungläkare och sadlat om till kirurg, men hans forskning finns kvar.
    Om du läser vad jag skriver så ser du att jag aldrig påstått att snarkningn inte är synonymnt med sömnapne.
  • Reglementet
    Anonym (AT) skrev 2010-10-01 16:31:27 följande:
    Jag diskuterar inte med folk som inte vet.
    Om det undersöks om en person snarkar, och läkarna säger att de inte gör det, så vet dessa inte om de snarkar ändå?
    *Kommersiellt budskap*
  • Lavish
    bakeacake skrev 2010-10-01 15:38:46 följande:
    Om du inte vill skrämmas, varför ens skriva det?
    Men det kan väl vara bra för TS att veta ändå?
  • Anonym (JENNY)
    Anonym (barnsjukskötersk) skrev 2010-10-01 16:41:13 följande:
    Förstår att det var en obehaglig upplevelse.

Om man hittar sitt barn utan egen andning, så ska man blåsa in luft i barnet, det var någon som tipsat dig om att nypa barnet i foten, men det är nog inte till så stor nytta om det inte bara är en kort liten pauts barnet tagit.

Barn som inte andas skiftar fort i färg, blir blå/ grå eller bleka. Det kan vara ganska svårt att se på ett barn som sover om det andas, ibland är andetagna så ytliga att rörelsen inte syns, men om barnet inte går att få att reagera, är slapp och livlös så måste man sätta igång med mun- mot munmetoden.

Alla föräldrar borde gå en kurs i barn livräddning, där får man även lära sig hur man hanterar barn som satt i halsen, viktiga kunskaper.
    har tänkt på det också,alla borde vi gå en kurs om hur man hanterar..visst har man läst och gjort förut men glömt, fast det är så viktigt.
    tänk om man hamnar i en situation och det handlar bara om några minuter...och att vänta på hjälp känns som en evighet,med rätt kunskap kan man göra mycket!! och slippa klandra sig sj om nått händer...jag ska fan skriva upp mig på kurser...bättre att vara förberedd än att känna sig hjälplös & ångra sig sen!!
  • Anonym (anonym1)

Min son slutade andas när han var 2, 5 månader. Vi hade andningslarm, tack och lov, så vi fick liv i honom rätt fort...

Fick stanna på sjukhus över natten, men allt såg helt normalt ut.

Min egen tanke om det som hände honom, är att det blev för varmt och att han därmed slutade andas.

Svar på tråden Mitt barn slutade andas