Nyfödda i Malmö
Hej!
Finns det fler än jag som just fått barn och bor i Malmöområdet? Mammagrupperna verkar dröja så det hade varit kul att kanske dra ihop en egen grupp eller bara en tråd för att ge varandra råd och stöd? Hör av dig!
Hej!
Finns det fler än jag som just fått barn och bor i Malmöområdet? Mammagrupperna verkar dröja så det hade varit kul att kanske dra ihop en egen grupp eller bara en tråd för att ge varandra råd och stöd? Hör av dig!
Rydis: Jag vi går på bvc i Limhamn. Har visserligen bara hunnit med ett besök där men på tisdag blir det nästa. Babysittern har varit populär de första dagarna men nu de sista dagarna vill hon bara vara hos mig vaken som sovande. Vet inte om det plötsliga missnöjet för babysittern beror på att vi lagt en fårskinnspläd i den istället för filt som vi hade de första dagarna, får väl testa tillbaka.
Här hemma bajsas det nästan hela tiden. Vissa gången mycket och andra mindre, så det går en hel del blöjor.
Har också hört det med att barn som helammas inte blir förstoppade och att det ibland kan ta upp till två veckor innan de bajsar. Vilket är "normalt" om de helammas.
När började ni använda babybjörn?? Hade vatt skönt att kunna använda ibland, till exempel när man ska ha tvättstugan.....
Trevligt 2:a advent på er.
Vi har en babybjörn och den har jag använt från och till i ett par veckor och tjejen är 8 veckor. De har ju nackstöd så jag tror att man kan börja med den ganska tidigt. I början gillade lilltjejen den inte, men nu kan jag ha henne i den en liten stund innan hon tröttnar och blir grinig.
Nyfikna jag: Vad skönt att er tös gillar babybjörnen. Det är väldigt smidigt att ha händerna fria. Vad skönt för dig och mannen att ni fick gått ut och ätit själva. Det måste varit mysigt att ni fick rått om varandra oxå. Det kan jag sakna ibland att man inte har tid för varandra.
Vi var och åt fondu på natalis på perskrog. Vi hade inte med vagnen utan bara babyskyddet för det är ganska trångt med plats där och så visste vi inte om vi fick ta med vagnen in. Det hela började inte så bra. Lilltjejen vaknade när vi satt oss ner och när mannen skulle ta upp henne råkade han slå hennes huvud i handtaget så hon började skrika. Vi blev lite stressade vill ju inte störa andra. Men efter en liten stund somnade hon i min famn, vilket innebar att jag fick sitta med henne i famnen hela middagen för hade jag lagt nere henne hade hon vaknat.. Som tur var åt vi fondu så jag behövde inte båda händerna. Så på det stora hela gick det ändå ganska bra.
Har oxå hört att de inte kan bli förstoppade, men när bvc säger att de skall bajsaq varje dag så undrar jag om det är normalt att de kan hoppa över att bajsa en dag då och då.
Nyfikna jag: Vår lilla blir oxå rastlös och lite grinig efter att ha suttit i babysittern en liten stund.
aek82: Vilken bvc sköterska går du till? Jag skall oxå till bvc på tisade dag. Skall först på 2 mån kontroll vid 10.30 och sedan mammasamtal 11. När skall du vara där?
Detta blev ett långt inlägg
Ha en fortsatt trevlig söndagskväll!
Hej! Tänkte fråga om jag oxå får vara med här
Fick en dotter den 8/10 så hon är snart 2 månder, tiden går fort.....Min tjej sover inte långa stunder alls, ju om hon får ligga bredvid mig o ha tillgång till bröstet hela tiden så kan hon sova längre...,men det blir lite jobbigt i längden... hur har ni det?
Rydis: Vad härligt det låter med fondue även om det lät lite stressande med skrik. Vår tjej sover riktigt gott i sitt babyskydd så vi tar också med henne i den när vi ska någonstans där det är trångt.
Visst är det besvärligt när våra små inte bajsar på en dag. Jag ringde bvc och frågade men sen dess har det fungerat ganska bra med det.
Stoltmamamtillkillen: det låter rätt jobbigt med att lilla tjejen vill ligga vid bröstet för att kunna somna, så är det här ibaldn på kvällarna, så som i kväll. Jag känner mig som en napp för det verkar inte som att hon ammar för att hon är hungrig direkt. Ja men nu har hon i alla fall somnat gott och snart gör jag det också.
aek82: jag köpte som sagt en baby björn i veckan och har börjat använda den så smått. Tjejen jag köpte den av hade använt den från första början med sina barn. Vår lilla tjej verkar trivas bra i den. idag hade jag henne i den när jag fixade i köket, tömde diskmaskinen, diskade och annat. Hon somnade gott. Känns skönt att kunna ha henne nära och ändå kunna göra saker med båda händerna.
Nej god natt på er. Vad det är roligt att skrivas med andra nyblivna mammor! Kram
Hej igen.
Rydis: Jag går hos Lisbeth Alfons och ska vara där 11.30 . Kanske springer vi på varandra i dörren ; )
Ska idag ha tvättstugan för första gången och förmodligen hinner inte mannen hem innan fösta maskinerna ska in. Kanske ska passa på att inviga babybjörnen idag :)
Är nu inne på fjärde dygnet då lilltösen vägrar sova själv..... börjar bli lite jobbigt ....
Tog för första gången till amningsnappen imorse. Hon har så svårt att greppa vänster bröstvårta, nån som har erfarenhet av detta??
Hur har era barn varit.... lilla Linnéa här hemma ömsar skin som bara den.... har era gjort också det??
Håller med dig nyfikna jag om att det är kul att skriva med andra nyblivna mammor
Idag blir det fika med en väninna och hennes dotter, vad ska/har ni hittat på??
stoltmamamma: Usch vad jobbigt! Använder ni napp? Då kanske hon inte behöver bröstet om hon har den att snutta på. Vår tös sover ofta långa stunder, men då måste antingen jag ligga brevid eller hon sova på mig. Hon kan inte sova för sig själv, vilket innebär att jag inte får gjort så mkt på dagarna. Oftast kan hon inte somna utan att jag vaggar henne eller liknande förutom mitt i natten fö då somnar hon av sig själv efter hon ammats och blivit bytt på. Kan era bebisar sova för sig själv och somna utan hjälp?
aek82: Då går vi inte till samma sköterska, men vi kanske springer på varandra imorgon
Min tjej vill oftast inte sova för sig själv, så jag vet hur jobbigt det är! Har tyvärr ingen erfarenhet av amningsnapp eller att de ömsar skin. Har dock hört andra vars barn ömsar skin så det är nog normalt. Hur gick det i tvättstugan? Jag har ännu inte vågat gå ner med Filippa där ännu utan det har mannen fått göra när han kommit hem. Hoppas du hade trevligt på fikan.
Har ni andrat vågat er på att amma "offentligt" dvs på fik eller andra allmänna platser? Jag har bara begett mig ut när hon blivit matad och åkt hem lagom tills det är dax att amma igen. Jag känner mig helt enkelt inte så bekväm i att amma bland folk ännu. Hur upplever ni detta?
Håller med er andra om att det är kul att skriva med andra nyblivna mammor 
Idag har vi än så länge tagit det lugnt och varit hemma, men varit ute på en promenad i det fina vädret. Skall iväg och kolla lite julklappar nu när mannen kommer från jobb.
stoltmamamma: Usch vad jobbigt! Använder ni napp? Då kanske hon inte behöver bröstet om hon har den att snutta på. Vår tös sover ofta långa stunder, men då måste antingen jag ligga brevid eller hon sova på mig. Hon kan inte sova för sig själv, vilket innebär att jag inte får gjort så mkt på dagarna. Oftast kan hon inte somna utan att jag vaggar henne eller liknande förutom mitt i natten fö då somnar hon av sig själv efter hon ammats och blivit bytt på. Kan era bebisar sova för sig själv och somna utan hjälp?
aek82: Då går vi inte till samma sköterska, men vi kanske springer på varandra imorgon
Min tjej vill oftast inte sova för sig själv, så jag vet hur jobbigt det är! Har tyvärr ingen erfarenhet av amningsnapp eller att de ömsar skin. Har dock hört andra vars barn ömsar skin så det är nog normalt. Hur gick det i tvättstugan? Jag har ännu inte vågat gå ner med Filippa där ännu utan det har mannen fått göra när han kommit hem. Hoppas du hade trevligt på fikan.
Har ni andrat vågat er på att amma "offentligt" dvs på fik eller andra allmänna platser? Jag har bara begett mig ut när hon blivit matad och åkt hem lagom tills det är dax att amma igen. Jag känner mig helt enkelt inte så bekväm i att amma bland folk ännu. Hur upplever ni detta?
Håller med er andra om att det är kul att skriva med andra nyblivna mammor 
Idag har vi än så länge tagit det lugnt och varit hemma, men varit ute på en promenad i det fina vädret. Skall iväg och kolla lite julklappar nu när mannen kommer från jobb.
Vad skönt att läsa att det är fler som tycker det känns så där kul att amma offentligt.
Jag har "övat mig" när jag varit ute och fikat med kompisar som har äldre barn. Jag har använt mig av en sjal som jag hängt över axeln och ner över bröstet och lilltjejen. Så klart känner hon av att man blir stressad av att amma offentligt och kinkar och släpper taget etc etc. Då blir man ju ännu mer stressad.
I fredags ammade jag på ett museum i Köpenhamn och det gick riktigt bra. Antar att man bara måste ge sig på det. Bebisar måste ju äta och man kan ju inte sitta på toaletten och amma heller. Rolig idé med gemensam amning. Det hade varit något.
aek82: Vår lilla tjej ömsade skinn/ fjällade/ var jättetorr första tiden men det gick över och nu är hon jättefin i huden. Jag tyckte det hjälpte att smörja in henne med lite barnolja. Barnmorskan sa att det var väldigt vanligt att nyfödda är torra i huden.
Jag håller på att göra fotokalendrar till släkten som de ska få i julklapp, blir många bilder på lilltjejen. Kanske inte så konstigt när det är de fösta barnbarnen för både min och mannens föräldrar.
Vad ska ni ge till era små barn i julklapp? De kan ju inte riktigt uppskatta det själva ännu? Fast det är ju roligt att ge något.
Skönt att höra att hon blev fin i huden : )Jo barnmorskan berättade också för mig att det var normalt....
Här hemma låter vi nog släkten köpa julklappar till tösen.
aek82: Skönt att det gick bra i tvättstugan!
Får väl ta mig i kragen och inte fega med det där med att amma offentligt. Det är ju inget konstigt utan helt naturligt.
Har ingen anning om vad vi skall köpa till lilltjejen i julklapp. Hon är ju så liten att hon inte uppskattar julklapparna. Vi tänkte nog bara köpa ngt litet som vi vet att hon behöver så¨får släkten köpa roligare saker till henne.