• Selfish Geene

Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?

I de flesta abort-trådar verkar nästan ingen vara helt och hållet emot abort, de flesta tycker att abort kan vara bra och nödvändigt i vissa situationer.
    men..

Av någon anledning verkar abort bli "oetiskt" efter ett visst antal (det exakta antalet varierar något men det brukar vanligtvis ligga mellan 3 och 6 stycken)

Andra etiska ställningstaganden är inte beroende av antalet (en våldtäkt är lika oetisk som tio och det är lika oetiskt att döda en person som fem)

Andra medicinska ingrepp blir inte oetiska när patienten gjort om samma procedur flera gånger. Skidåkaren är inte oetisk varken första eller tredje gången han åker in för benfrakturer.

Hur kommer det här sig?

• Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?
  • Senap
    Neko skrev 2010-10-05 23:32:23 följande:
    Fast de flesta idrottare gör väl vad de kan för att undvika skador? Jag tror inte lika många skulle tycka att det var oetiskt med 8 aborter ifall man använde kondom plus ppiller plus spermiedödande medel och dessutom var steriliserad fast man ändå blev gravid.
    Så att abortera t.ex. 8 sjuka foster är också oetiskt? För om man inte knullat hade man ju inte riskerat att få sjuka barn?
    Eller abortera 8 foster efter 8 våldtäkter?
    Eller för att man själv inte överlever graviditeten, pga t.ex. cancer?

Exakt var går gränsen? Man kanske inte får ha otur ens?
    Det var bättre förr. Ju förr desto bättre.
  • Nissa

Har inte läst hela tråden men jag tycker inte alls det är oetiskt att göra många aborter.

Däremot ganska korkat, det sliter trots allt lite på kroppen med alla av och på graviditeter....

• Selfish Geene
    Lindha74 skrev 2010-10-06 07:56:12 följande:
    Oetiskt, omoraliskt eller inte? Skitsamma, det folk reagerar på är väl att om man gjort 5 aborter eller mer att man inte tar sitt ansvar att skydda sig ordentligt i första läget?
    Är det "ens ansvar" att skydda sig mot oönskade graviditeter?  Varför?
  • Dr Mupp
    Nissa skrev 2010-10-06 07:59:49 följande:
    Har inte läst hela tråden men jag tycker inte alls det är oetiskt att göra många aborter.

Däremot ganska korkat, det sliter trots allt lite på kroppen med alla av och på graviditeter....
    De sliter ännu mer på kroppen att genomgå flera graviditer. Är alla med många barn korkade?
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Der Ficker

Det är inte oetiskt, ett embryo är ett embryo, skitsamma liksom.

Däremot så tycker jag ändå att det är lite irriterande om jag som skattebetalare måste vara med och betala för någons åttonde abort, för att personen själv inte bryr sig om att skydda sig. Åandrasidan hade det ju nog blivit ännu dyrare att försörja den WT-morsans barn om hon födde dem, eftersom en sådan person antagligen lever på socialbidrag  hela livet.

• Dr Mupp
    Der Ficker skrev 2010-10-06 08:22:58 följande:

Däremot så tycker jag ändå att det är lite irriterande om jag som skattebetalare måste vara med och betala för någons åttonde abort, för att personen själv inte bryr sig om att skydda sig. Åandrasidan hade det ju nog blivit ännu dyrare att försörja den WT-morsans barn om hon födde dem, eftersom en sådan person antagligen lever på socialbidrag  hela livet.
    För att inte tala om kostnaderna att ha soc inblandat med utredningar och placeringar. plus de vanliga kostnaderna för skola sjukvård mm.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Sexualmoralism grundad på en djupt rotad kristen (religiös) etik och en vilja att andra ska acceptera den egna etiska positionen som den enda rätta.

Samma personer brukar vara snabba att godkänna abort vid våldtäkt eftersom det då "inte är kvinnans val" vilket tydligt visar att det inte är fostrets värde man bryr sig om. Istället handlar det om att kvinnor ska hålla ihop benen och skärpa till sig ("precis som jag har gjort").

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Kya
    Selfish Geene skrev 2010-10-06 08:07:40 följande:
    Är det "ens ansvar" att skydda sig mot oönskade graviditeter?  Varför?

på samma sätt som det är ens ansvar att skydda sig mot könssjukdomar, att vara på jobbet under sina arbetstider osv. för ens eget bästa.

vill man inte ha barn så är det väl ändå smartast att se till att man inte blir med barn. de som gång på gång blir gravida och gör aborter är människor med noll i konsekvenstänkande. det tyder på att hela deras personlighet är oansvarig och går inte att lita på. det finns de som säger att handlingarna avgör inte människan, men jag säger att handlingar visar precis hur en människa funkar.

upprepade aborter = Oansvarig människa

å andra sidan är det bättre att de genomgår aborterna än att de föder fram små barn de egentligen inte vill ha... jag vet, det är en paradox

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Senap
    Der Ficker skrev 2010-10-06 08:22:58 följande:

Åhå. Så et är alltså bara WT som gör abort? Intressant information.
    Det var bättre förr. Ju förr desto bättre.
  • LyckligtSlut

Tycker att så gott som varje abort är oetisk. Om man sedan ska vara etisk förebild till VARJE pris, det är en annan fråga.

PMS året runt :(
Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?