• Selfish Geene

Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?

I de flesta abort-trådar verkar nästan ingen vara helt och hållet emot abort, de flesta tycker att abort kan vara bra och nödvändigt i vissa situationer.
    men..

Av någon anledning verkar abort bli "oetiskt" efter ett visst antal (det exakta antalet varierar något men det brukar vanligtvis ligga mellan 3 och 6 stycken)

Andra etiska ställningstaganden är inte beroende av antalet (en våldtäkt är lika oetisk som tio och det är lika oetiskt att döda en person som fem)

Andra medicinska ingrepp blir inte oetiska när patienten gjort om samma procedur flera gånger. Skidåkaren är inte oetisk varken första eller tredje gången han åker in för benfrakturer.

Hur kommer det här sig?

• Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?
  • Selfish Geene
    pergotezzie skrev 2010-10-05 23:09:36 följande:
    för det första så tar kroppen stryk och kanske ställer in sig på att att fostret ska bort, för de har de ju gjort ca 8 gånger typ.
    Nej det gör den inte! (på båda punkterna)
    sen tycker jag att abort är okey men de är ännu bättre att knipa ihop benen så man inte blir gravid om man inte har förstånd nog att skydda sig.
    men de är ju förstås min synpunkt, alla behöver inte hålla med,de är okey!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Men är det omoraliskt att inte välja det "bättre" alternativet? Varför?
  • Selfish Geene
    Neko skrev 2010-10-05 23:12:24 följande:
    Och hm, det är ju rätt dyrt med abort också... så folk kanske blir sura för att någons slarv betyder att deras pengar används till det istället för andra skador/sjukdomar? Då blir det ju värre med varje abort.
    på den pukten kan jag hålla med! Det är osolidariskt mot resten av samhället att inte göra så gott man kan för att inte vara en ekonomisk börda, men det gör fortfarande inte agerandet oetiskt.

Andra människor som själva förorsakat sina vårdkostnader blir inte utdömda som omoraliska (särskilt inte idrottsmän)
  • Tre barn tre barnbarn
    Selfish Geene skrev 2010-10-05 23:19:58 följande:
    Nej det gör den inte! (på båda punkterna)
    sen tycker jag att abort är okey men de är ännu bättre att knipa ihop benen så man inte blir gravid om man inte har förstånd nog att skydda sig.
    men de är ju förstås min synpunkt, alla behöver inte hålla med,de är okey!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Men är det omoraliskt att inte välja det "bättre" alternativet? Varför?
    Men varför skapa ett liv,där hjärtat slår för att avbryta det istället för att skydda sig.
    Det är inte riskfritt,det kostar massor av pengar mm
  • Silverkatten06
    Selfish Geene skrev 2010-10-05 23:15:40 följande:
    Vari ligger omoralen om ingen annan skadas?
    Om ingen annan skadas? Fostret skadas väl?
  • Selfish Geene
    Tre barn tre barnbarn skrev 2010-10-05 23:19:49 följande:
    Håller med till hundra procent,det är inte lätt att bli gravid om man skyddar sig!
    Det är verkligen inte lätt att bli gravid 8 gånger om man skyddar sig.
    Varför är det oetiskt att inte skydda sig från oönskade graviditeter?
  • Dr Mupp
    Silverkatten06 skrev 2010-10-05 23:14:33 följande:
    Hur tänker du då? Jag har inga problem med att en kvinna är sexuell, hon får knulla hur mycket hon vill och med vem hon vill, men precis som män som inte vill bli pappor bör kvinnor som inte vill bli mammor se till att skydda sig. 
    Fast ingen kommer klandra killen om han gör tjejen på smällen och hon gör abort detta oavsett hur många av hans avkommor som aborterats bort.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Selfish Geene
    Tre barn tre barnbarn skrev 2010-10-05 23:25:58 följande:
    Men varför skapa ett liv,där hjärtat slår för att avbryta det istället för att skydda sig.
    Det är inte riskfritt,det kostar massor av pengar mm
    Det kan jag inte svara på.

Vari ligger omoralen att avbryta 5 graviditeter (5 hjärtan) om det inte är omoraliskt att avbryta 1?

Är det omoraliskt att utsäötta sig själv för risker? Är det omoraliskt att (i onödan) vara en ekonomisk börda för samhället?
  • 7 små apor
    Silverkatten06 skrev 2010-10-05 23:14:33 följande:
    Hur tänker du då? Jag har inga problem med att en kvinna är sexuell, hon får knulla hur mycket hon vill och med vem hon vill, men precis som män som inte vill bli pappor bör kvinnor som inte vill bli mammor se till att skydda sig. 
    På det hela taget och rent krasst är abort ett sätt att skydda sig.

Det är rätt uppenbart att det inte handlar om etik eftersom ett stående inslag är att det har risker för kvinnans kropp. På det kommer skuldbeläggningen när det kommer till argument som slarv etc.

Den här diskussionen med detta moraliserande är inte ny utan har förekommit sen Sverige kristnades...
  • 7 små apor
    Silverkatten06 skrev 2010-10-05 23:26:09 följande:
    Om ingen annan skadas? Fostret skadas väl?
    Du är emot spiral också antar jag?
  • Neko
    Selfish Geene skrev 2010-10-05 23:24:08 följande:
    på den pukten kan jag hålla med! Det är osolidariskt mot resten av samhället att inte göra så gott man kan för att inte vara en ekonomisk börda, men det gör fortfarande inte agerandet oetiskt.

Andra människor som själva förorsakat sina vårdkostnader blir inte utdömda som omoraliska (särskilt inte idrottsmän)
    Fast de flesta idrottare gör väl vad de kan för att undvika skador? Jag tror inte lika många skulle tycka att det var oetiskt med 8 aborter ifall man använde kondom plus ppiller plus spermiedödande medel och dessutom var steriliserad fast man ändå blev gravid.
Svar på tråden Varför är det "oetiskt" att göra 8 aborter?