• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • Cailyn

Normalt är det väl, men det skulle inte passa mig.. Ammade mitt älsta barn tills han var knappt 11 mån och planerar att amma vår bebis ungefär lika länge..

• Tokern

Fy vad perverst att tro att man ammar för att för ut något sexuellt av det. Tror någon verkligen på det? På riktigt? Jag har aldrig varit med om något mindre sexuellt än att amma; och guess what jag älskar det i alla fall! Precis som jag älskar att krama mitt barn och pussa på kinden. (För säkerhets skull kanske jag bör tillägga att jag inte går igång på det heller)

Barnet älskar också att ammas. Det är ett fint sätt för oss att varva ner på kvällen inför sömn, och ett mysigt gos efter en lång dag ifrån varandra. Hur skulle det vara traumatiserande? Det är ju inte som jag jagar barnet med bröstet, eller mytar och lirkar...

Då tycker jag det är värre med folk som tvingar sina barn till kramar och pussar när barnet inte vill.

• Anonym
    Juvantia skrev 2010-10-08 21:53:41 följande:
    Jag kan tyvärr inte kopiera med min iphone men...
    Vadå sexuell stimulans av brösten? Vilket skitsnack! Det ligger i sådana fall i betraktarens vidriga fantasi! Knappast i den ammande mammans! Vad jag blir trött på moralkärringar! Tänk så sunt att kunna amma sina barn så länge de vill!
    men det är ju det jag menar, inte så konstigt att folk tycker det är vidrigt och blir upprörda om man tror det beror på att mammorna vill ha sexuell stimulans.

Det är ju endast det de handlar om, att man inte kan tänka sig några ej upprörda anledningar till varför man vill amma så länge.
  • lördagsgodis

Tycker det är helt ok att amma sin tvååring eller treåring eller fyraåring eller...

Det finns säkert någon statistik om det hela efter som dom är så frågvisa i frågan på bvc och jag kan tänka mig att de som ammas efter tre års ålder knappt får en stapel så det är inte mycket att uppröras över!

En prins och en prinsessa
  • Anonym
    Tokern skrev 2010-10-08 22:15:31 följande:
    Fy vad perverst att tro att man ammar för att för ut något sexuellt av det. Tror någon verkligen på det? På riktigt? Jag har aldrig varit med om något mindre sexuellt än att amma; och guess what jag älskar det i alla fall! Precis som jag älskar att krama mitt barn och pussa på kinden. (För säkerhets skull kanske jag bör tillägga att jag inte går igång på det heller)

Barnet älskar också att ammas. Det är ett fint sätt för oss att varva ner på kvällen inför sömn, och ett mysigt gos efter en lång dag ifrån varandra. Hur skulle det vara traumatiserande? Det är ju inte som jag jagar barnet med bröstet, eller mytar och lirkar...

Då tycker jag det är värre med folk som tvingar sina barn till kramar och pussar när barnet inte vill.
    Jag tycker det här var ett bra inlägg, tar ju död på ganska många idéer som jag har.

Ja jag tror vissa ammar för att få ut nått sexuellt av det.
    Aboslut inte de flesta dock, jag tror de flesta gör det för att de har svårt att släppa taget om sin lilla mysstund med barnet. Att de inte bryr sig om att barnet kanske inte vill minnas i framtiden att han sög på sin mammas bröst tills han var sex år. Trots att han inte behövde göra det.

Det känns så extremt konstigt bara. Min sambo var fem-sex år när han slutade dia. Och han var sju år första gången han onanerade och visste vad han höll på med. Tio år första gången han sprutade och det kom spermier. Det skiljer inte så mycket från att vara fem och "göra bebisgrejer" till att vara sju och "göra vuxengrejer" vilket känns fel, nu tycker jag dock personligen att han var extrem i båda avseendena dock.
  • rödtopp

Ja det finns ju tydligen en massa åsikter om varför man ammar !!

Jag ammar min snart 2 årige son därför att jag bla är morgontrött, han vaknar kl 5( han kommer till  våran säng c 01:00) och vill ha frukost och då får han hellre käka tutte än att jag går upp och ger honom gröt eller fil dessutom somnar han om och vi kan sova ett tag till.(nej han dricker INTE välling)
    nattningen tar oftast bara 5 min , Det är vår mysigos stund på kvällen och hans frukost på morgonen.
    Jag har ammat alla mina till c 2 år sen har dom slutat av sig själva.

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • solfrost

Detta med ammning är ett känsligt ämne för många.
    Jag ammade min första i nästan 3 år, och jag lovar att jag inte kände någon som helst sexuell känsla via ammningen. Det kändes lika naturligt som att kissa,äta andas, fast iaf så kanske folk tänder på det med...vad vet jag.
    Det är väl upp till var och en att känna efter och avgöra vad som är normalt. Det är så tråkigt att andra ska lägga sig i en sådan naturlig sak som ammning.
    Man gör som man anser sig tycka är bäst för sitt barn.
    ANtingen ammar man eller så ger man flaska.

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • hannis

Amning av en tvååring är helt normalt och fullständigt naturligt och dessutom det som rekommenderas av WHO. Däremot är komjölk, välling och nappflaska inte naturligt.

• Princess Sophie
    MMK skrev 2010-10-08 13:32:14 följande:

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

Jovisst självklart om man som förälder lider av seperationsångest och vem vet man kanske inte ens stannar vid två års ålder. Man har ju hört om vissa som ammar 6 åringarKräks
  • Giraff
    Plutteli skrev 2010-10-08 13:41:34 följande:
    Tja, det mesta vi är ovana vid brukar ju ses som äckligt och onormalt...men det var inte alls länge sedan normen i Sverige trots allt förespråkade amning i minst två år, att amma längre var inte ett dugg konstigt då..
    NÄR i svensk historia har man förespråkat amning i två år? Och VEM har gjort detta?
Svar på tråden Amma en tvååring...