Plutteli skrev 2010-10-10 14:03:40 följande:
Från 1-5 år = Förskola
Sedan förskoleklass och därefter grundskolan åk 1-9.
(Jag har läst pedagogik för tidigare år och min man än nästan färdig förskolelärare så jag har koll på indelningarna)
En 6 åring kan mycket väl vara självtsändig och ändå ammas. Nu fattar jag dock inte varför alla hoppar på mig om att amma barn äldre än 6 år eftersom jag skrivit att jag anser det normalt och naturligt UPP till 6 års ålder.
Att börja mata 4 månaders med "stadiga mål" är däremot onaturligt, även om det funkar för en del och alla gör som de vill.
Jag kramade,pussade osv med min dotter från första dagen hon föddes. Jag fattar faktiskt inte varför allt skall ställas som nån motsats när det kommer till att amma barn över 1 års ålder?
Säger man att man ammar ett barn över 1 år så verkar det vara samma sak som att barnet får slita i kläder bäst denne vill, att barnet inte får fast föda samt att barnet inte får närhet och trygghet på nått annat sätt än via amningen. Jag säger det igen: Det ena utesluter inte det andra!
Ja precis som jag skrev alltså.
Jag tycker att det är fullständigt onaturligt att amma upp till sex års ålder.
Om man ammar sin två åring tycker jag är en annan femma.
Du måste ha missat mitt inlägg där jag skriver om smakisar. Det är ju givetvis det jag pratar om. Smakisar är ju inkörsporten lite stadigare mål som barn behöver så småningom. Man måste ju börja någonstans. Och då börjar man med smakisar för att vänja bebis magen vid fast föda och så småningom kunna ge stadigare mål.
Ja det är väl klart att man pussar och kramar sitt barn från början?! Jag säger bara att till slut när man kan prata resonera mm så bör det ju räcka med pussar, kramar och fina ord för att känna närhet och trygghet annars kanske man borde amma föralltid.