• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • MammaT

men varför alla dessa påhopp mot mammor som väljer amma sina barn längre, jag var nere på balkan i somras och där var det helt normalt att amma ett barn som är 2 år

• Niiskuneiti

Vad är egentligen normalt? Det är ovanligt, så mycket kan man säga.

• Marlene
    Niiskuneiti skrev 2010-10-10 18:34:36 följande:
    Vad är egentligen normalt? Det är ovanligt, så mycket kan man säga.
    ja fast ovanligt behöver ju inte vara fel
  • nelli08
    Plutteli skrev 2010-10-10 17:29:10 följande:
    Hur normalt som helst, tom rekommenderat!
    Varför skulle det vara nått fel på mamman? Det går trots allt inte att tvinga ett barn till att amma.
    Säger bara min åsikt & jag tycker det e fruktansvärkt..äcklas.
    För ett tag sen när jag var & handlade så såg jag en mamma som gick runt & bar på sitt barn ammandes, bland kläderna. ´Barnet var mellan 3-4 år..det såg väldigt konstigt ut & det tyckte resten av kunderna oxå kan jag säga..
  • hilah
    nelli08 skrev 2010-10-10 18:54:07 följande:
    För ett tag sen när jag var & handlade så såg jag en mamma som gick runt & bar på sitt barn ammandes, bland kläderna. ´Barnet var mellan 3-4 år..det såg väldigt konstigt ut & det tyckte resten av kunderna oxå kan jag säga..
    Och det är något fel på mamman för att du äcklas? Är det något fel med spindlar för att jag äcklas av dem? Nä, det är mitt problem.
  • Lingonflickan

Jag är tveksam till att barnet var 3-4 år, skulle inte orka bära min 4-åring obehindrat och amma sådär.

Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • Brasset
    örtagård skrev 2010-10-10 18:27:31 följande:
    Det kanske är fel på WHO? .

Skulle vara intressant att veta om tvååringar till de föräldrar som tycker så illa om amning av störrebarn, äter en allsidig nästan exemplarisk kost som motsvarar näringsinnehållet i bröstmjölk !

Då menar jag en kost utan halvfabrikat, snabba kolhydrater (ex välling, flingor, vitt bröd),men istllet färsk frukt i samband med måltider, grönsaker till varje mål, fet fisk två gånger i veckan, baljväxter varje dag, rotfrukter.

Vi är i alla fall inte där när det gäller våra barn och då känns bröstmjölken som en väldigt trygg bas när falukorven slängs på stekpannan. För trots familjens kostmedvetenhet, bjuds barnen på mat de gillar som inte är den allra nyttigaste då och då eftersom de just är små, svåra att resonera med och har begränsade smaklökar. Alla har inte begränsade smaklökar men det är ju ett väldigt vanligt fenomen hos småbarn och säkert inte unikt för vår familj. Den som ammats minst äter sämst i vår familj.

Nu äter mina stora (som inte ammas längre utan slutade tidigt, runt året) chips i soffan framför bolibompa efter att ha ätit lax, ärtor och potatismos (mosen var så där gimässigt, men det var för bebbens skull). Bebben har också provat lax, ärtor och potatismos men festade på bröstmjölk istället för chips alldelse nyss .
    Personligen lagar jag mat efter de normerna. Inget vitt bröd, grönsaker varje dag, fet fisk osv. Har alltid gjort, samt gjort all barnmat själv. Helammade 4 månader, delammade till han var 11 månader och har inga problem med aptiten. Chips äter vi bara vid fest hos oss. Transfetter undviker vi.

Så det är olika.
  • Plutteli
    nelli08 skrev 2010-10-10 18:54:07 följande:
    Att DU äcklas är ju ditt problem, inte den ammande mammans.
    Det är ett rejält hopp från att du äcklas av något till att den som inte gör det har något fel.
    Jag älskar pölsa, min man äcklas av det, är det då fel på mig?
  • örtagård
    Brasset skrev 2010-10-10 19:15:03 följande:
    Personligen lagar jag mat efter de normerna. Inget vitt bröd, grönsaker varje dag, fet fisk osv. Har alltid gjort, samt gjort all barnmat själv. Helammade 4 månader, delammade till han var 11 månader och har inga problem med aptiten. Chips äter vi bara vid fest hos oss. Transfetter undviker vi.

Så det är olika.
    Tycker du illa om att en tvååring ammas? Jag trodde inte det? Så jag vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg .

Vi lagar definitivt mat efter de normerna, eller ännu striktare men tvingar inte på maten på barnen. De erbjuds men en av den är matvägrare, kanske delvis pga av tidigt avlutad amning och tidig matintroduktion,vilket kan ha lett till den kroniska förstoppning hon har. Vi hade fest idag .

Min man lagade all mat åt den äldsta som tyvärr fick mat redan vid 4 mån. Det största problemt var väl att tarmarna inte var mogna och industrigröten .

Den andra ammades längre och fick burkmat några månader men vid elva månader åt han helt vår mat rakt av och ammades parallellt. Han gillar mat och har mindre förstoppningsproblem.

Lillan har fått ca fyra burkar totalt i sitt liv och helammades i sex mån, och helammas nästan nu vid nio men erbjuds vår mat vid sidan om och tänk, detta känns det absolut naturligaste för oss .

Välling ska definitivt aldrig ersätta välling för lilla, vilket blivit resultatet när jag slutat amma runt året med de andra.
  • Brasset
    örtagård skrev 2010-10-10 19:49:25 följande:
    Tycker du illa om att en tvååring ammas? Jag trodde inte det? Så jag vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg .

Vi lagar definitivt mat efter de normerna, eller ännu striktare men tvingar inte på maten på barnen. De erbjuds men en av den är matvägrare, kanske delvis pga av tidigt avlutad amning och tidig matintroduktion,vilket kan ha lett till den kroniska förstoppning hon har. Vi hade fest idag .

Min man lagade all mat åt den äldsta som tyvärr fick mat redan vid 4 mån. Det största problemt var väl att tarmarna inte var mogna och industrigröten .

Den andra ammades längre och fick burkmat några månader men vid elva månader åt han helt vår mat rakt av och ammades parallellt. Han gillar mat och har mindre förstoppningsproblem.

Lillan har fått ca fyra burkar totalt i sitt liv och helammades i sex mån, och helammas nästan nu vid nio men erbjuds vår mat vid sidan om och tänk, detta känns det absolut naturligaste för oss .

Välling ska definitivt aldrig ersätta välling för lilla, vilket blivit resultatet när jag slutat amma runt året med de andra.
    Nä jag tycker inte att det är galet även om jag själv inte skulle välja det. Tror inte att barnets matvägran har något med förkort amning och tidig matintroduktion. Vi har aldrig haft några problem alls. Och enligt mångas normer verkar det som om jag ammat kort tid och introducerat mat tidigt. Det finns ju mat fö r4 månaders, så förstår inte hur dte kan vara för tidigt. Få rmin son var det lagom, han har alltid varit förtjust i mat.

Det är ju olika vad som passar olika människor. Alla barn är ju olika och barnens föräldrar vet ju vad som är bäst för det egna barnet.
Svar på tråden Amma en tvååring...