Amma en tvååring...
Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?
Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?
Jag ska väl inte bara klanka ner ¨på mig själv eftersom dottern gick dåligt upp i vikt, dock inte för dåligt, men hade lite svajig kurva och vi fick höra att hon nog ville ha mer riktig mat - gröt - att hon behövde mat, många mål, extra fett osv. Ingen upplyste om hur näringsrik bröstmjölk är. Det är information jag skaffade mig via amningshjälpens hemsida när andra barnet kom. Tänk att man uppmuntras så till att amma men att myter om att bröstmjölk inte är mättande och näringsrik fortfarande sprid. Att uppmuntra utan att tala om hur mättande, bra för tillväxten och tillräckligt bröstmjölk är, blir lite ineffektivt. Man fattar inte riktigt poängen mer än lite om immunförsvar osv. Jag tror amningshjälp på bb och bvc hade mycket att vinna på att upplysa om näringsinnehåll och tillräckligheten i bröstmjölk som föda. Det hade jag uppskattat som förstammerska. Nu fick jag ensam brottas med äldre släktingars kommentar om att hon inte var mätt, att hon nog behövde gröt osv. Jag upplevde det egenltigen inte jobbigt att amma ofta den gången heller men var mer orolig för att inte ge "det bästa" - alltså två lagade mål från åtta månader, ett par mellanmål och amning morgon och kväll!