• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • brünnhilde
    Här och nu skrev 2010-10-10 14:39:53 följande:
    Det är inte sant att man klarar sig bra på det.
    Nä. inte bra. Men man klarar sig.
  • nelli08

Inte normalt..då är det något som är fel på mamman..

• nelli08

Då undrar man ju om det är för barnets eller mammans skull...

• gemini888

*Nornalt"? Är väl upp till var och en att avgöra. Trivs man me det så varför inte?

Ungefär som att fråga "är det normalt att INTE amma en 2-månaders?" Vissa gör det, andra inte, och och de flesta  har nog sina orsaker och goda skäl att göra som de gör.

Elliot 100116 - trasslet.se
  • VirrigaVerna

Visst är det normalt att amma en 2 åring.
    Fungerar amningen och vill man amma länge så är det väl okej och inte onormalt på något sätt.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-10-10 14:34:38 följande:
    Barn över 1 år behöver inte amning o ska därför inte ha det.
    Amning kan vara så mycket mer än bara mat.

Jag har inte ammat så länge men jag ser inget konstigt i om någon väljer att göra det.
    Vad är det som är så provokativt med det?
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Plutteli
    Här och nu skrev 2010-10-10 14:18:54 följande:
    Man får ju tänka på att barnet bara behöver bröstet en viss tid.
    Och som jag påpekat tidigare finns det barn som behöver det längre, både av näringsbehov och andra skäl. Punkt.
  • Plutteli
    Här och nu skrev 2010-10-10 14:36:32 följande:
    Det man inte behöver ska man inte ha. Enkelt.
    Jaha, saker jag antar att ditt/dina barn således aldrig någonsin får äta:
    Godis
    Fikabröd
    Hamburgare
    Pommesfrites
    Chips
    Popcorn
    Komjölk
    Kött
    Färsk frukt
    Pizza

osv.
    Det enda vi verkligen behöver är:
    Vatten
    Mat gjord på lite olika grönsaker och baljväxter samt rotfrukter.
    Allt annat är onödigt och alltså sådant man absolut inte ska äta enligt dig.

Sen antar jag också att du inte har TV, Radio, Läser tidningar, Har en Bil, Låter dina barn ha leksaker osv.?
  • Plutteli
    nelli08 skrev 2010-10-10 15:59:14 följande:
    Inte normalt..då är det något som är fel på mamman..
    Hur normalt som helst, tom rekommenderat!
    Varför skulle det vara nått fel på mamman? Det går trots allt inte att tvinga ett barn till att amma.
  • örtagård

Det kanske är fel på WHO? .

Skulle vara intressant att veta om tvååringar till de föräldrar som tycker så illa om amning av störrebarn, äter en allsidig nästan exemplarisk kost som motsvarar näringsinnehållet i bröstmjölk !

Då menar jag en kost utan halvfabrikat, snabba kolhydrater (ex välling, flingor, vitt bröd),men istllet färsk frukt i samband med måltider, grönsaker till varje mål, fet fisk två gånger i veckan, baljväxter varje dag, rotfrukter.

Vi är i alla fall inte där när det gäller våra barn och då känns bröstmjölken som en väldigt trygg bas när falukorven slängs på stekpannan. För trots familjens kostmedvetenhet, bjuds barnen på mat de gillar som inte är den allra nyttigaste då och då eftersom de just är små, svåra att resonera med och har begränsade smaklökar. Alla har inte begränsade smaklökar men det är ju ett väldigt vanligt fenomen hos småbarn och säkert inte unikt för vår familj. Den som ammats minst äter sämst i vår familj.

Nu äter mina stora (som inte ammas längre utan slutade tidigt, runt året) chips i soffan framför bolibompa efter att ha ätit lax, ärtor och potatismos (mosen var så där gimässigt, men det var för bebbens skull). Bebben har också provat lax, ärtor och potatismos men festade på bröstmjölk istället för chips alldelse nyss .

Svar på tråden Amma en tvååring...