ADD symptom hos vuxna
Nu ska jag käka glass och se serien This is England.

Men pissdagar är inge kul!

Jag har varit inne på ämnet tidigare men minns inte om jag fick någon respons eller om jag ens ställde nån fråga. Hm. Men det här med intuition intressar mig och det sägs (åtminstone i en bok jag läser) att människor med ADHD har en kraftigt utvecklad intuition och en radar för andra människors känslotillstånd. Tydligen är det bl.a det som gör oss ouppmärksamma under te.x ett samtal med en annan människa då vi är så upptagna med att känna in och fånga upp hur personen känner sig. Det sker ofrivilligt och tycks vara så gott som omöjligt att stänga av.
Känner någon annan igen sig i detta? Jag gör och det har varit ett problem för mig.
Eftersom jag är utbildad att jobba med människor som mår dåligt är det visserligen en fördel att vara inkännande men inte att låta sig översvämmas av personens ångest, sorg eller vad det nu handlar om. Detta har tyvärr hänt mig många ggr i situationer då det inte ska hända. Dock inte så det påverkat någon klient eller elev men det har påverkat mig så pass att jag fått sjukskriva mig
När jag besöker någon, kommer till en plats, en lokal eller vad det nu är slås min radar på omedvetet och jag "känner av" atmosfären och de känslotillstånd som råder där. Ilska och aggressivitet kan jag "nosa upp" utan att ens befinna mig i den omedelbara närheten där den kommer ifrån. Det är som om jag går omkring med sensorer över hela kroppen och känselspröt på huvudet. Jag har tänkt att det kanske är något som blivit överutvecklat på mig, alltså att minna sinnen på något sätt är överutvecklade, för att kompensera alla mina övriga brister.
Och det här är tydligen något som andra människor (ofta de som mår psykiskt dåligt) också har känt av. Många är de gånger då jag hamnat i situationer med helt okända människor som utan att jag bett om det berättat hela sitt liv för mig, om sina misstag och sorger och som sedan säger att de inte förstår hur jag fått dom att öppna sig så. Jag vet inte själv vad det är. Kanske ställer jag de rätta frågorna? De som ingen annan vågar fråga. Eller så beror det på att jag är så öppen själv (alldeles FÖR öppen ibland) och att de får andra att slappna av och öppna sig mer de också? Det har också hänt att jag kunnat avläsa näst intill främmande människor över nätet, efter att bara ha pratat en stund med dom och haft skrämmande rätt om hur de är som personer. Jag vet inte hur jag gör detta men förmågan har funnits där så länge jag kan minnas.
Är det någon här som upplevt eller upplever liknande saker?