• strulmaja

ADD symptom hos vuxna

Blackbird skrev 2011-01-13 02:29:36 följande:
    Eller hur. "Ska bara göra det och det innan" och så har man fastnat. Men du, go get some sleep...
    Ja det är hopplöst. Jag skulle ha duschat också. Det var ett tag sen sist.
    MEN jag kom i alla fall ihåg tvätthelvete idag. En timme INNAN alarmet drog igång! W00t!
    Det var tack vare dig! {#emotions_dlg.flower} 

Nähe... jag ska nog lägga mig... FAN vad det tar emot!!!
    Men natti.. om jag lyckas.
  • strulmaja

Aftonbladet har jag inte läst idag. Det måste jag göra nu. Sen sova.

• strulmaja
    strulmaja skrev 2011-01-13 02:34:01 följande:
    Aftonbladet har jag inte läst idag. Det måste jag göra nu. Sen sova.
    Men varför kan man undra? Står ju bara massa shit och deprimerande saker ändå.
    Nä jag lägger mig och läser bok istället.

Gonatt alla goa brudar!
  • strulmaja
    Anonym (funderar) skrev 2011-01-13 09:22:00 följande:
    Är det någon här som oxå är född för tidigt jag föddes 2mån för tidigt och vägde 1700gr, skulle vara intresant och veta
    Jag är inte född för tidigt, jag kom som planerat.

Och ja, rökning var ju jättevanligt då, mamma rökte när hon var gravid och dom rökte i bilen och under fläkten hemma.

Har man inte sett vissa samband mellan ADHD och rökning under graviditet eller har jag drömt?
  • strulmaja
    Blackbird skrev 2011-01-13 03:11:57 följande:
    Jag tycker att det är så lustigt ibland. När man läser om "störningar" som ADD/ADHD, Asperger och Borderline så känner man ju igen sig i nästan samtliga och uppfylla många kriterier. Jag menar, tänk om man läser på om dessa och blir så paranoid att man verkligen tror att man lider av något av dessa och börjar bete sig därefter omedvetet? 

Jag har tidigare varit helt säker på att jag haft Asperger för när jag läste symtomen kände jag att det var JAG, men sen släppte jag tanken och nu när jag har kontakt med en person som verkligen har Asperger så inser jag att det faktiskt INTE är så jag är (även om han och jag har mycket gemensamt vad gäller tankesätt och så). Sen läste jag om symtomen för Borderline och tänkte "men JAG är ju så!" eftersom jag faktiskt har reagerat som en typisk Borderlineperson väldigt ofta. Sen släppte jag den tanken när jag läste ett par historier om två olika kvinnor som led av Borderline och insåg att jag inte var sådan.

Men så har jag pratat en hel del med en vän om ADD i några dagar och kände igen mig i henne något så otroligt! Och hon kände igen sig i mig. Hon ska låta utreda sig snart också. Och sen när jag började skriva i den här tråden så känner jag mig väldigt hemma. Jag känner igen mig i er och som det verkar känner många av er igen sig i mig. Men ibland slår det mig, tänk om det bara är som jag TROR? 

Jag har helt klart blivit otroligt förvirrad av alla tankar som snurrar i mitt huvud. Har mått ganska dåligt i några dagar nu och det känns faktiskt som om min värld har blivit upp och ner... 
    Det är nog väldigt lätt hänt att bli nojjig. När jag utreddes första gången (för bl.a Borderline) kände jag efteråt, när jag fått mina diagnoser att jaha, nu är livet slut, nu kan jag leva ut alla mina störningar och bara vara sådär galen som jag känner mig. Hela första dagen gick jag omkring och var "hög". Men sen kom fallet och jag hade inte den minsta lust att leva ut någonting, jag ville helst bara gå och gömma mig.

Eftersom alla dessa "störningar" har varit lite av ett specialintresse för mig har jag läst mycket om dom och javisst, jag har också känt igen mig. Att man känner igen sig i Borderline är dock inget konstigt, den personlighetsstörningen påminner mycket om ADHD. Vad som tydligen skiljer Borderline och ADHD åt är att 

"impulsiviteten är kortvarigare, mer situationsbunden och mindre tvångsmässig hos den som har ADHD. Vredesutbrotten hos den som har ADHD är mer tillfälliga, går över fortare och kvarlämnar sällan grubbel. Personer med ADHD uppvisar sällan samma slags instabila relationer, där idealisering omväxlar med nedsvärtning och hos en människa med ADHD finns inte heller samma sorts identitetsstörning, tomhetskänsla och rädsla att vara ensam som vid Borderline.

Ytterligare en personlighetsstörning som påminner om ADHD är histrionisk personlighetsstörning. En del läkare anser att den stundom finns hos personer med ADHD. Te.x ett uppjagat behov av att dra till sig uppmärksamhet, impulsivitet om belöning uteblir, grunda personliga relationer och instabila känslor. Ett slags påflugenhet och självupptagenhet kan finnas hos både personer med histrionisk personlighetsstörning och ADHD, liksom te.x dålig uppfattning om vilket intryck man gör på andra människor.

Tvångsmässiga drag finns hos många med ADHD, liksom hos många med Tourettes syndrom. Enligt DSM IV beskrivs också tvångsmässig personlighetsstörning så att det passar in på många vuxna med ADHD. Så här kan man tydligen också känna igen sig Obestämd 
    Perfektionism, inflexibilitet, extrem nogrannhet, en tendens att arbeta för mycket och vilja ha kontroll över allt. Människor med ADHD kan tänkas utveckla de här dragen som ett slags kompensation för bristande förmåga att organisera och strukturera tillvaron. På samma vis skulle stor obeslutsamhet, som en del patienter visar, kunna vara resultatet av en strategi för att undvika förhastade beslut och impulsivitet. Men härom finns det hitills bara teorier."

Ur boken "Vuxna med DAMP/ADHD"
  • strulmaja

Ni som har diagnos ADD eller känner igen er i ADD mer än ADHD, blir ni någonsin rastlösa och stissiga, lite "hoppiga" och känner det som om ni har en massa överskottsenergi ni inte vet vart ni ska göra av? Ni vet bara att ni MÅSTE få utlopp för den annars slår det över liksom.
    Eller är det bara jag som har så?

• strulmaja
    janniahlholm skrev 2011-01-13 12:04:58 följande:
    Dagsfärskt :P

Det ord som folk nog oftast beskriver mig med är "flummig" :P
    Sorry jag är lite trög men vad menar du med dagsfärskt. Att du alltid är sådan?
  • strulmaja
    janniahlholm skrev 2011-01-13 12:49:10 följande:
    Ja eller att jag är sån idag iallafall, bubblar över snart! så nu ska jag och dottern ut och åka bil! ;)
    A men då förstår jag. Mitt tillstånd gav med sig. Tror jag. Ha så skoj! Glad
  • strulmaja

Om vi struntar i allt det praktiska som resor, pengar etc, hur många utav er skulle våga dyka upp om vi bestämde "träff" med varandra? Ärligt nu.

*räcker upp en hand* Det skulle ta imot men jag skulle göra det ändå.

• strulmaja
    Anonym ((ny med adhd)) skrev 2011-01-13 15:06:22 följande:
    Jag är helt tvärtemot, är riktigt nervös av mig i trafiken (haft körkort i fyra år).
    Känner inte riktigt att jag har "koll" på allt.
    Nu i vinter har jag nog kört olagligt sakta, med is, snö och mörker. 
    Till och med min 5-åring tycker att jag kör för sakta "mamma, alla bilar kör ju förbi oss!"

När det är en väg jag är van att köra går det bra, men hatar nya vägar och kan absolut inte köra långt (som till andra städer osv). Gjort det en gång (höll på att få ett nervsammanbrott).
    Motorvägen har jag bara beträtt vid enstaka tillfällen (övningskörning och uppkörning).

Problem med avståndsbedömning, tvekar för länge vid väjningsplikt, livrädd att repa någons bil vid parkering osv.
    Sjukt jobbigt att behöva koncentrera mig så mycket varje gång jag är ute med bilen, skulle aldrig kunna bli yrkeschaufför.

Dock har jag ett jävla humör när det gäller andra trafikanter, får panik när det kommer bil efter bil och jag aldrig får köra ut!
    Att det sedan beror på min feghet och dåliga avståndsbedömning blandar jag inte in just då
    Blir galen på allt som jävlas i trafiken, fast det i själva verket är jag som kör som en kratta.
    Att jag inte känner mig lika osäker på att köra kanske också beror på att jag haft körkort i 14 år. Nu kör jag dagligen och ju mer jag kör desto säkrare känner jag mig men jag har haft långa perioder i livet då jag inte körde på väldigt länge och var vettskrämd mer eller mindre nästa gång jag satte mig vid ratten. Ibland har jag låtit nån annan köra och skyllt på det ena och det andra.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna