• strulmaja

ADD symptom hos vuxna

Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-12 09:19:41 följande:
    Nej, hade inte druckit igår. Vaknade dock fortfarande full och hade dragit igång stora projekt med många människor inblandade. På morgonen trodde jag fortfarande det var en god idé, men sen vände det och jag insåg att det där inte skulle gå att genomföra med mitt mående.

Jag får ta och sluta med den antidepressiva medicinen jag fått, biverkningarna blev förskräckliga och jag har även under en period lurat till mig lite andra preparat som är rent livsfarliga i kombination med antidepp + att jag druckit alkohol. Det är inte konstigt att jag mått/mår som jag gör.

Men jag accepterar inte att jag tillåts passivt/aktivt ta död på mig själv, längre. Imorgon gäller det och jag har dokumenterat och förberett...

Men som vanligt när det gäller vården så får man ju ändå förbereda sig på besvikelse.
    Du, har du NÅN vid din sida, nån du kan ringa eller prata med när du mår sådär?
    Vi var oroliga för dig igår!
  • strulmaja
    Blackbird skrev 2011-01-12 02:32:23 följande:
    Jag känner precis som dig och tänkte skriva om det tidigare faktiskt, men skulle skämmas lite (även om jag var medveten om att ni tänkte detta). Tack för att du gjorde det samt att det är heeeelt OK. Bara kul att se vad ni andra skriver om er själva. 

Detta att man känner igen sig i varandra ger en känsla av gemenskap och samtidigt kan vi nog hjälpa varandra också.

Godnatt och sov gott  
    Ja att få känna gemenskap, ett slags tillhörande, är nog inget nån av oss här blivit bortskämda med. Jag tror eller vet också att det finns mycket hjälp och kunskap att hämta här, ibland hjälper det bara att läsa om er andras knasigheter så känner jag mig hjälpt, det är helande att veta att man inte är ensam om att ha det såhär och att vi är många som kämpar oss igenom vardagen och alla dess bestyr.

Sen det här med egoismen. Jag vet inte om det är fler än du och jag som noterat det. Men jag kan säga som så, att trots att jag är medveten om att många här skriver inlägg efter inlägg om sig själva så har jag inte uppfattat någon som egoistisk eller självcentrerad. Jag får inte alls den känslan från någon här i tråden. Tvärtom. Och eftersom vi delar så mycket redan är jag ju inte dummare än att jag förstår att ni andra också blir ivriga och har ett jättebehov av att få ventilera om er själva och era liv. Och så tycker jag att det ska få vara. Jag är i alla fall helt ok med det. Så var hur ego och själviska ni vill här, kan ju kännas skönt med en sådan plats också ibland, där man faktiskt inte behöver ta den typen av hänsyn som man "måste" annars utan "bara vara" som vi är.
  • strulmaja
    Anonym (fått diagnos) skrev 2011-01-12 12:23:55 följande:
    Nej men jag har ju internet...

Och en sambo. Han är fantastiskt, men det börjar bli övermäktigt för honom. Jag har ju barn också, det är det som är det värsta av allt, stackars unge. Och stackars mig för att jag inte kan vara den jag vill vara för deras skull.
    Ok. Antingen har jag glömt (mkt möjligt) eller så har du inte nämnt sambon och barnet.
    Jag såg nämligen för mitt inre igår hur du satt där helt ensam med ångest from hell utan någon som helst livlina.

Det här med barn är en riktig skuldfälla. Det är mycket för deras skull som jag söker hjälp. Det var liksom inte såhär jag hade tänkt mig att jag skulle vara som mamma. Jag kan bättre men måste lära mig hur. 

Hursom, jag är glad att du håller dig över ytan. Du behöver inte göra mer än så, det räcker gott och väl.  
  • strulmaja
    Anonym skrev 2011-01-12 14:32:03 följande:
    Det du säger låter fullt logiskt. (Vad jag beskriver är dock inte barn som fått medicinering. ) Men jag är tyvärr inte så säker på att man alltid väger in omgivningen när man tittar på barnets beteende, inte ens psykologer. Eller särskilt inte psykologer kanske, jag uppfattar deras utbildning som väldigt individcentrerad, i andra polen mot ex socionomers eller sociologers utpräglat sammanhangscentrerade. 

Konkret exempel. Har en liten sjuårig grannpojke där mamman de senaste åren drabbats av utmattningsdepression (är vad hon sagt iaf). Är hemma sedan länge och orkar tydligen inte mycket och den ork som finns fokuseras på det praktiska, på TV-tittande och på småsyskonet. Hennes man, styvpappa till pojken sedan flera år, har nu gett sig av och har småsyskonet varannan vecka, inte den större pojken, fast han har glädjestrålande talat om att han skulle med dem någon helg. 
    Så länge det inte är tio minusgrader är pojken ute från det han hämtats på skolan till det är mörkt (åtminstone niotiden på kvällen i somras). Mamma orkar inte ha honom inne. Han går runt och leker själv och letar efter barn han kan leka med eller följa med hem. Tyvärr är det ju inte så vanligt idag att barnen är ute så mycket så han är ofta ensam. Som utomstående kan man kanske tycka att det vore bättre om han fick stanna kvar på fritidsverksamheten i skolan med kamrater och leka men tydligen har man sagt att eftersom mamma är hemma får hon hämta utifrån det mindre barnets korta dagistider vilket hon gör.
    Jag har aldrig upplevt pojken som onormalt aktiv under dagisåren (vilket däremot mamman gjort), inte heller hört något sådant från någon annan i omgivningen, men på senare tid (tidssamband med att styvpappa försvann) har han blivit mycket mer rebellisk och utagerande i skolan och enligt vad mamman säger hemma också. Hon "orkar inte med honom".  Skolpersonal har mer eller mindre satt egen amatördiagnos på honom och pratat om ADHD-utredning på BUP, och efter inledande psykologkontakt som kommit fram till det ska nu så ske. Mamman å sin sida tycker å ena sidan att sonen är "jobbig" å andra att det klagas orättvist och att då får han väl byta skola om det inte fungerar där.

Spontana tankar?
    En spontan tanke är att en bristfällig miljö och odräglig tillvaro (att hans mamma är deprimerad och att pappan nyss flyttat) skulle kunna förstärka de ADHD-symtom som kanske redan fanns där innan men som inte var "typiska" ADHD-symtom för pojkar. Men det är som sagt bara en spontan tanke. Jag har ingen aning om symtomen kan förvärras eller t.o.m "bryta ut" på ett annan sätt om miljön är dålig men det låter ganska logiskt i mitt huvud.
  • strulmaja
    Harlow skrev 2011-01-12 20:32:04 följande:

Hej bullen, jag är en tjej på 29 snurriga år.
    Jag och syrran har precis lagat jättemiddag och avnjutit tillsammans med pojkvänner och barn.
    När vi skulle duka av efter kaffet ställde jag mjölken i tallriksskåpet. Är jag normal?
    Hejdå.

Kyss
  • strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-12 13:09:56 följande:
    sorry om jag inte svarar på nåns inlägg.

Måste bara säga att i dag har jag varit hos min terapeut och hon har kollat igenom listan som jag lämnade förra gången (innan jul) och vi pratade mer om detta i dag, det verkar som att hon håller med en hel del och ska nu föreslå utredning för min läkare som kommer tillbaka nästa vecka (varfööör inte i daaag!!)
    Men men, jag blir grymt förvånad om dom inte kommer fram till samma som jag
    Härligt!
  • strulmaja
    Blackbird skrev 2011-01-12 22:24:53 följande:
    Haha, ja fuffens. Precis rätt ord! Jag förstår bättre vad du menar med dina lekar. Och så var det faktiskt för mig också.

Det andra är också spot on, om känslor som måste ut och alla missförstånd om en. Om jag inte får säga vad jag tänker och känner på en gång, utan måste hålla det inom mig, går jag omkring och är som en zombie. Jag går totalt in i mig själv och mår så kasst att jag bara vill dra något gammalt över mig. Det bara MÅSTE UT. Senast i somras hände detta och jag mådde fruktansvärt dåligt för att jag inte kunde säga vad jag kände. Och eftersom jag inte kunde säga det till den aktuella personen själv, så pratade jag sönder andras huvud istället, för ut måste det komma. Fast där skiljer det sig mellan dig och mig. Jag glömmer nästan aldrig vad jag ville ha sagt och vad den andre har sagt eller gjort. Och grejen är att jag grubblar ihjäl mig om någon har sagt något som gjort mig ledsen och även om någon har sagt något bra om mig till mig. Har någon t.ex. sagt något bra till mig eller visat att denne tycker om mig så blir jag glad till en början, men jag grubblar och analyserar sönder det personen har sagt. Ofta slutar det med misstankar om att personen har dåliga avsikter Jag har väldigt svårt att lita på människor om man säger så. Fast detta beror nog mer på mina tidigare erfarenheter i livet.
    Vi är mer lika än du tror där. När det gäller oförätter, då någon gjort mig illa etc, sådant glömmer jag inte i första taget. Liksom du grubblar och (över)analyserar jag mycket i sådana situationer. Jag har också taskiga erfarenheter med mig i bagaget, misshandel, våldtäkt och sådant och jag tror att det är sådanan händelser som gjort mig mer på min vakt. Jag kan fortfarande vara naiv men jag skulle inte påstå att jag är godtrogen. Precis som du finns där misstankar emellanåt och en anledning till varför jag analysera så mycket och försöker förstås någons avsikter är väl kanske av rädsla för att få en kniv i ryggen. Du förstår vad jag menar.
  • strulmaja

Ok varning men nu fick jag en sån där "urge to tell".
    Jag har tänkt på det ett par ggr men glömt men NU kom jag på vad det var igen.
    Vill så gärna dela med er.

Jo, när jag var hos läkaren i måndags så frågade han om jag behövde mer medicin (jag knaprar ju sertralin). Han sa något i stil med: Hur ser det ut med medicinen? Behöver du förnyat recept? och jag hör mig själv svara: Jag tror det är lugnt faktiskt (fast sanningen var att jag inte hade NÅGON som helst koll på hur många piller jag hade kvar)
    Sekunden senare tänkte jag: Men hallå eller?! Här sitter jag hos en psykiater, har precis pratat om och berättat för honom om mina ADHD-symtom, everything is already out there, så varför låtsas något annat?

Så jag säger: Nä, vet du vad, sanningen är den att jag inte har någon som helst koll på hur många piller jag har kvar. Jag minns inte ens när jag hämtade ut sist.
    När jag hörde mig säga det så skämdes jag. För jag har aldrig vågat vara så ärlig och visat mitt "rätta jag" utan maskerat mina brister och svagheter. Jag förberedde mig på höjda ögonbryn, stora ögon och ett "Men lilla gumman då, sådär strulig kan man ju inte vara" men han sa:
    Ok, jag kan kolla på datorn när du hämtade ut senast. Punkt.
    Vet ni hur j-a skönt det kändes? Vilken otrolig lättnad att kunna berätta en sådan sak, vara precis sådär strulig som jag är och vara ärlig med det utan att bli ifrågasatt eller kritiserad!

• strulmaja
    Blackbird skrev 2011-01-12 22:35:03 följande:
    Ni som har gjort utredningar, fick först frågar om varför ni ville göra det? Jag menar, ville de veta vad ni ville få ut av det då ni först i vuxen ålder ville veta?

Läste i nån sajt om någon som blivit riktigt dåligt behandlad för att han som vuxen sökte hjälp. De tänkte att om han har klarat sig så bra hittills så är det väl onödigt att ta reda på om han har ADHD eller inte...

Den sortens bemötande skrämmer mig... 
    Det enda läkaren sa till mig var att i alla fall behövs inte en utredning. Enligt honom kunde man få hjälp ändå. Han sa också att man bör ha i åtanke att man blir stämplad på så sätt att när man te.x ska ta körkort så måste man ha tillstånd (om man har diagnos ADHD). Nu har jag redan körkort men just den grejen hade inte bekommit mig ändå. Men för andra kanske det är känsligt och något man bör vara medveten om. Däremot frågade han aldrig rakt ut varför jag ville göra en utredning. Han hann kanske inte för jag berättade rätt fort att det vore trevligt att kunna behålla ett jobb, orka med studier och klara av vardagen och familjelivet.
  • strulmaja
    Anonym (Soulmates) skrev 2011-01-12 22:56:06 följande:
    Hej,

Helt ny här inne.

Jag har alltid trott jag har adhd eller liknande.

Mitt liv påverkas många gånger av min rastlöshet, svängande humör och bristande tålamod (för att fatta mig kort)

Kan man medicinera mot detta?

Dvs, är det ngn ide att söka läkare?
    Hej!

Ang medicinering. Om jag förstått det rätt är läkarna väldigt restriktiva med det, det inget som skrivs ut lättvindligt, som te.x antidepp. Men att söka hjälp hos läkaren tycker jag absolut du ska. Det är alltid idé!
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna