• Anonym (ADD?)

ADD symptom hos vuxna

Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

~ Behov av rutiner och struktur men ...

~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

~ Låg mental uthållighet

~ Lättdistraherad

~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

~ Bristande motivation och därför

~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

~ Benägen att göra saker i fel följd

~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • TjockKatt
    Anonym (Madde) skrev 2010-12-13 10:07:28 följande:
    Jag och min sambo skär oss verkligen=( Vi är ett sånt "kan inte leva utan varandra men heller inte ifrån varandra" par.. Det funkar inte.. vi bråkar jämt om allting.. han förstår inte hur jag inte tar bort efter mig när jag säger att jag vill ha det rent och fint.. och massa annat.. Han var VERKLIGEN utåtagerande i sin barndom och tonåren..  Och jag har alltid varit "lugn".. så.. men jag tycker att nu på senare år har jag mer svårt att hantera det.. nu när man har barn och det är så MYCKET som ska fixas och klaras av! Det är verkligen ett jobb i sig.. att varje dag, se till att sängen blir bäddad, att diska undan, att komma iväg ut, att inte bara sitta framför datorn-jag sätter inte på den nuförtiden för jag gör inget annat.. känslan av att "jag måste göra det nu annars blir det inte av" är så jobbig.. att alltid känna nått... liksom..
    Min sambo, eller nu är han min särbo för det funkar inte.. han liksom gör ingenting heller, han saknar totalt initiativförmåga, han kan inte betala räkningar för lägger han undan papprena så finns dom inte..

Jag har börjat tänka på ADD det senaste halvåret.. men ändå känner jag att.. typ att.. jag tänker på det för att det ungefär skulle vara en enkel utväg.. att .. som jag sett nån skriva.. man bara är lat.. ibland blir jag så avundsjuk på alla som gör massa saker.. medan det för mig är asjobbigt att liksom ta sonen och mig med bussen till stan..
    Jag har skitsvårt att ta mig för saker.. och har jag fått för mig nått så vill jag göra på det på en gång.. ibland får jag nå ryck och grejer med allt och inget men ingenting blir klart... står halvklart i flera månader..
    tvätten!!! tvätta och hänga går bra.. men att vika den..den kan hänga en vecka i tvättstugan.. och när jag väl tagit upp den kommer det sällan in i garderoben.. mitt sovrum.. ja.. har en gardrob på golvet.. jag tänker VARJE dag fler ggr om dagen att jag ska fixa det där.. men det händer inte.. det liksom.. det fattas nått mellan "tänkande" och "görandet"
    Det där låter inget vidare.
    Jo jag kan tänka mig det jobbiga, mycket att kolla koll på med bebisar i huset.
    Som jag skrivit tidigare så söker man ju svar på beteenden och saker man inte uppskattar. Man vill ju inte vara lat, vem vill det? Om det nu går att "förklara" med en diagnos så är det ju mycket lättare att ta, dessutom finns det hjälp att få. Jag känner igen mycket av det du skriver, jag har också otroligt lätt att fastna vid datorn och svårt att slita mig trots att hemmet förfaller.

Haha, det där med garderoben! Jag har tänkt i flera månader att den här helgen ska jag fixa min garderob. Har en byrå och en liten "walk in", och båda är katastrof! Speciellt walkinen, allt ligger i stora högar. Jag får det inte gjort heller. Det finns ju så mycket annat att se i världen! ... vid datorn.

Men du har börjat ta tag i att försöka få till en utredning, eller missförstod jag dig? Jag tror det kan vara bra, iallafall att se vad dom säger. Man ska ju inte behöva leva sådär om det finns hjälp att få! Tjata på gubben din också.
    Anonym (Madde) skrev 2010-12-13 10:11:08 följande:
    Min bror blev jättetrött och illamående av concertan.. så han slutade ta den.. nu tar han ingen alls istället..
  • TjockKatt
    Min bror blev jättetrött och illamående av concertan.. så han slutade ta den.. nu tar han ingen alls istället..
    Glömde bort att svara på det här också. Oskyldig
    Jag vill inte sluta, jag vill att det ska fungera. Stratteran var jag rätt missnöjd med och jag hade så stora förhoppningar på concertan... jag hoppas att det blir bättre med höjd dos, och sen om jag kan få en mindre att ta innan läggdags. Jag tog ingenting i somras och det var ingen bra idé.
  • Anonym (Madde)
    TjockKatt skrev 2010-12-13 10:19:02 följande:
    Det där låter inget vidare.
    Jo jag kan tänka mig det jobbiga, mycket att kolla koll på med bebisar i huset.
    Som jag skrivit tidigare så söker man ju svar på beteenden och saker man inte uppskattar. Man vill ju inte vara lat, vem vill det? Om det nu går att "förklara" med en diagnos så är det ju mycket lättare att ta, dessutom finns det hjälp att få. Jag känner igen mycket av det du skriver, jag har också otroligt lätt att fastna vid datorn och svårt att slita mig trots att hemmet förfaller.

Haha, det där med garderoben! Jag har tänkt i flera månader att den här helgen ska jag fixa min garderob. Har en byrå och en liten "walk in", och båda är katastrof! Speciellt walkinen, allt ligger i stora högar. Jag får det inte gjort heller. Det finns ju så mycket annat att se i världen! ... vid datorn.

Men du har börjat ta tag i att försöka få till en utredning, eller missförstod jag dig? Jag tror det kan vara bra, iallafall att se vad dom säger. Man ska ju inte behöva leva sådär om det finns hjälp att få! Tjata på gubben din också.
    Ja fy, datorn är hemsk! Numer startar jag den bara när jag ska betala räkningar eller göra nått viktigt. Men nu hamnade jag här ändå, skulle söka efter nummer på eniro.. EJ gjort det än.. Tänker på det.. men gör det inte.. nähe.. istället startar jag en blogg som jag inte vet hur man gör med!!

Ja, jag ringde VC idag och ska träffa min läkare på torsdag. Framsteg!
    Jag har pratat med karln min.. och han säger ibland att han har det, skämtsamt men han menar allvar. Jag har sagt att han borde kolla upp det, men han är nog rädd.. Han säger att han inte vill veta om han har det. Som jag har kämpat för att vi ska få det att funka.. Och det slog mig som en käftsmäll imorse att det kanmske inte gör det för att vi båda har bokstavsproblem.. Men älskar han mig och vill göra nått åt det så ska han söka hjälp också.. Jag är typ 80% säker på att han har det..

Det värsta nu när jag har barn är ju att man måste laga mat varje dag.. jag har en enorm tur att jag bor bredvid min mor, så vi har en gemensam matkassa och lagar mat tillsammans.. annars skulle jag inte få det gjort.. Det är mitt största problem..
    Och att fara och handla.- vilken pärs.. börjar min son gnälla, bara lite..så är det kört.. och jag blir stressad, arg, upprörd, och känner mig som en 10åring, man står mitt i en mataffär och tappar totalt greppet bland allt folk.. som såklart ser mig som en vuxen.. men jag står som en 10åring och stampar med fötterna och får tårar i ögonen..

Och när vi skulle gå å rösta.. så fattade jag inte alls hur man skulle göra.. mamma försökte förklara och förklara.. jag blev verkligen jättearg och upprörd och skulle skita i det och gå hem.. försöker att inte bli högljudd... jag mena.. jag fyller snart 25 men jag kan inte hantera mig själv i såna situationer..
  • Anonym (Madde)
    TjockKatt skrev 2010-12-13 10:20:50 följande:
    Glömde bort att svara på det här också. Oskyldig
    Jag vill inte sluta, jag vill att det ska fungera. Stratteran var jag rätt missnöjd med och jag hade så stora förhoppningar på concertan... jag hoppas att det blir bättre med höjd dos, och sen om jag kan få en mindre att ta innan läggdags. Jag tog ingenting i somras och det var ingen bra idé.
    Ja man måste ju prova sig fram. Och kanske inte ge upp i början om man blir påverkad av tablettarna, om man klarar av att hantera det alltså.

Han får jättemycket stöd i skolan och hemma .. Vi vet ju hur vi ska hantera det. Det väl tack vare det som gör att han klarar sig utan medicin. han har vuxit enormt sen han började på den nya skolan, med inriktning på barn med svårigheter.
    Men hur det blir den dagen han flyttar hemifrån och det inte är någon som väcker honom och påminner honom och säger vad han ska göra.. det vet man ju inte.. kanske medicin är nått att testa då.
  • TjockKatt
    Anonym (Madde) skrev 2010-12-13 10:31:35 följande:
    Ja fy, datorn är hemsk! Numer startar jag den bara när jag ska betala räkningar eller göra nått viktigt. Men nu hamnade jag här ändå, skulle söka efter nummer på eniro.. EJ gjort det än.. Tänker på det.. men gör det inte.. nähe.. istället startar jag en blogg som jag inte vet hur man gör med!!

Ja, jag ringde VC idag och ska träffa min läkare på torsdag. Framsteg!
    Jag har pratat med karln min.. och han säger ibland att han har det, skämtsamt men han menar allvar. Jag har sagt att han borde kolla upp det, men han är nog rädd.. Han säger att han inte vill veta om han har det. Som jag har kämpat för att vi ska få det att funka.. Och det slog mig som en käftsmäll imorse att det kanmske inte gör det för att vi båda har bokstavsproblem.. Men älskar han mig och vill göra nått åt det så ska han söka hjälp också.. Jag är typ 80% säker på att han har det..

Det värsta nu när jag har barn är ju att man måste laga mat varje dag.. jag har en enorm tur att jag bor bredvid min mor, så vi har en gemensam matkassa och lagar mat tillsammans.. annars skulle jag inte få det gjort.. Det är mitt största problem..
    Och att fara och handla.- vilken pärs.. börjar min son gnälla, bara lite..så är det kört.. och jag blir stressad, arg, upprörd, och känner mig som en 10åring, man står mitt i en mataffär och tappar totalt greppet bland allt folk.. som såklart ser mig som en vuxen.. men jag står som en 10åring och stampar med fötterna och får tårar i ögonen..

Och när vi skulle gå å rösta.. så fattade jag inte alls hur man skulle göra.. mamma försökte förklara och förklara.. jag blev verkligen jättearg och upprörd och skulle skita i det och gå hem.. försöker att inte bli högljudd... jag mena.. jag fyller snart 25 men jag kan inte hantera mig själv i såna situationer..
    Hahahaha, jag gör precis likadant! "Hmm, jag ska nog betala den här räkningen... oj men titta det här var intressant..." två timmar senare inser man att OJ, just det, räkningen...

Killar brukar ha svårare för det där av någon anledning, att söka hjälp. Det är tråkigt, för det är så många som skulle behöva det egentligen.
    Jag har som tur var en sambo som älskar att laga mat, och som är duktig på det. Han får laga nästan allt. Veckorna när han jobbar kväll lever jag på rester och snabbmat. Hade en kort period när jag skulle börja med lchf som jag lagade en del mat, men sen tröttnade jag och då gick det inte längre.
    Din mamma verkar ju bra för dig iallafall, att få igång och så. Skönt att du har henne.
  • Anonym (Madde)
    TjockKatt skrev 2010-12-13 10:54:21 följande:
    Hahahaha, jag gör precis likadant! "Hmm, jag ska nog betala den här räkningen... oj men titta det här var intressant..." två timmar senare inser man att OJ, just det, räkningen...

Killar brukar ha svårare för det där av någon anledning, att söka hjälp. Det är tråkigt, för det är så många som skulle behöva det egentligen.
    Jag har som tur var en sambo som älskar att laga mat, och som är duktig på det. Han får laga nästan allt. Veckorna när han jobbar kväll lever jag på rester och snabbmat. Hade en kort period när jag skulle börja med lchf som jag lagade en del mat, men sen tröttnade jag och då gick det inte längre.
    Din mamma verkar ju bra för dig iallafall, att få igång och så. Skönt att du har henne.
    Haha åh, jag började med lchf jag med! I en vecka! sen tröttnade jag med! Jag var supermotiverad när jag började..
    Ja, jag har verkligen tur! Verkligen..
    Man måste ha en stöttepelare.. det har jag inte i min karl. Nån som får en på bra humör och som får upp stämningen när man är låg och det ser ut som "hej kom å hjälp mig" här hemma.. nån som förstår..
    Men det är inte lätt att förstå nån annan när man inte förstår sig själv.. . ja många skulle behöva det..
    Många som skäms också.. jag blir så stolt över min bror som är öppen med det.. så vuxet.

jag fick höra en gång, eller, vi har vart på många föreläsningar om ADHD via attention, och nån berättade en gång om en kille som fick diagonesen i vuxen ålder, han började med tabletter mot det och ja, fick ordning på livet.. MEN.. eftersom han hade blivit så van att hantera det på sitt sätt så visste han inte hur han skulle göra med sitt nya liv..så han slutade och fortsatte som han gjorde.. för han det visste han nått om.. synd sånt där.
  • Anonym (hmm)

Undrar lite över hur concerta fungerar, är det den vanligaste medicinen mot add/adhd
    Finns det fler? är det mycket biverkningar?

• TjockKatt
    Anonym (hmm) skrev 2010-12-13 11:39:27 följande:
    Undrar lite över hur concerta fungerar, är det den vanligaste medicinen mot add/adhd
    Finns det fler? är det mycket biverkningar?
    Googla concerta+fass.
    Ja det finns fler, strattera och ritalin bland annat.
  • Anonym (hmm)
    TjockKatt skrev 2010-12-13 11:41:54 följande:
    Googla concerta+fass.
    Ja det finns fler, strattera och ritalin bland annat.
    har kollat nu, stod väldigt mycket Men det ska bara ges till barn och ungdomar mellan 6-18 år ej till vuxna?? är det inte vuxna här inne som tar concerta eller ritalin?
  • TjockKatt
    Anonym (hmm) skrev 2010-12-13 13:17:56 följande:
    har kollat nu, stod väldigt mycket Men det ska bara ges till barn och ungdomar mellan 6-18 år ej till vuxna?? är det inte vuxna här inne som tar concerta eller ritalin?
    Jag tror inte att det är uppdaterat. Jo det är vuxna här som äter det.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna