• Anonym

Blöder mycket vid mens

Min normala mens vara 4-6 dagar , kan ha normala tamponger , nu har de nog skett något i min kropp som gjort att jag blöder 7 dagar och blöder mycket , får ha de största tampongerna men i början av min mens period får jag byta jätteofta , blöder igen.
    Bara inatt fick byta 4 gånger sen klockan 22.00-06.30

Finns de något man kan göra åt detta , inget kul ha de så här

Kan jag ringa min VC och fråga.

Jag lidit av järnbristanemi förra året men känner samma symptom igen , gjort de länge kan vara mensen som gjort jag fått järnbrist igen??

Äter järntabletter men huvudvärk , trött , kan trilla ihop ibland , yr , snurrig !!

• Svar på tråden Blöder mycket vid mens
  • PeeGee

Cyklo F behandlar symptomet, genom att det hjälper blodet att levra sig. Det brukar lindra rätt bra om man har kraftiga mensblödningar. Om ditt problem är att någon brist (tex vitamin K - fast det är extremt ovanligt att ha K-brist i västvärlden) så är det bra behandling för dig.  Själv har jag alltid blött som en stucken gris, har en kort cykel med många blödningsdagar och min vardag fungerar bara med hjälp av tranexamsyra. (Som jag måste smuggla från Sverige då den inte är receptfri här.)

Men eftersom du skriver att det här inte är en normal mens för dig så tycker jag nog att du har goda skäl att knuffa på lite om att få träffa en gynekolog i alla fall, för risken är att cyklo "hjälper" - eftersom blodet levrar sig oavsett orsak till störtblödningen - men att det då maskerar ett problem som kunde behandlas bättre på något annat sätt. 

Tyvärr kan vården vara lite avvisande mot blödare: de förstår inte hur mycket lidande det orsakar och tycker att det finns bra receptfri hjälp men du har rätt att få utrett varför du plötsligt blöder mycket mer. Har det en odramatisk förklaring så är väl det jättebra och du kan ta dina cyklo i lugn och ro. Du har rätt till den sinnesfriden.

• MamaPapa

Jag hade massor av blödningar - rikliga så de blödde igenom allt. Fick också järnbrist. Min läkare skrev ut järntabletter och något som gör att blödningen minskar. När jag nyligen var på ultraljud för att jag är gravid så konstaterades på ultraljudet att jag hade ett myom ( eller fibroid som det oxå kallas) på livmodern. Hon frågade då en del frågor om min mens och allt stämde! Typiska symptom sa hon. Kan behandlas med hormoner eller ingrepp tror jag (de gör inget på mig förrän efter förlossningen). Så som andra har sagt - se till att du får en undersökning så att du vet orsaken och inte bara behandlar symptomen. Jag är förvånad själv att min läkare inte kollade detta - tydligen vanligt, speciellt runt 30 år och uppåt.

Om du googlar kan du läsa mer om symptom etc.

• Anonym
    MamaPapa skrev 2010-10-22 16:39:20 följande:
    Jag hade massor av blödningar - rikliga så de blödde igenom allt. Fick också järnbrist. Min läkare skrev ut järntabletter och något som gör att blödningen minskar. När jag nyligen var på ultraljud för att jag är gravid så konstaterades på ultraljudet att jag hade ett myom ( eller fibroid som det oxå kallas) på livmodern. Hon frågade då en del frågor om min mens och allt stämde! Typiska symptom sa hon. Kan behandlas med hormoner eller ingrepp tror jag (de gör inget på mig förrän efter förlossningen). Så som andra har sagt - se till att du får en undersökning så att du vet orsaken och inte bara behandlar symptomen. Jag är förvånad själv att min läkare inte kollade detta - tydligen vanligt, speciellt runt 30 år och uppåt.

Om du googlar kan du läsa mer om symptom etc.
    jag e 27 år !
    inne 5 dagen nu denna månad me riklig mens :( ingert kul!

aldrig upplevt de innan !

bara dessa 3 senastre mens perioderna
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-23 10:42:55 följande:
    jag e 27 år !
    inne 5 dagen nu denna månad me riklig mens :( ingert kul!

aldrig upplevt de innan !

bara dessa 3 senastre mens perioderna
    Men sluta klaga och skaffa hjälp!

Vad hjälper det dig att sitta här och gnälla när du vägrar skaffa hjälp...?????
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-23 10:58:06 följande:
    Men sluta klaga och skaffa hjälp!

Vad hjälper det dig att sitta här och gnälla när du vägrar skaffa hjälp...?????
    men jag har ringt gyn , fått medicinering!
    bara berätta hur de var nu för hon som skrev inlägget innan!
  • Anonym

ringde sjukhuset , gyn mottagningen! fick tips & råd , funka ej de tills nästa mens ska jag ringa de igen! sa dem

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-23 11:02:43 följande:
    ringde sjukhuset , gyn mottagningen! fick tips & råd , funka ej de tills nästa mens ska jag ringa de igen! sa dem
    Ja, och du nöjde dig med det....

Märkligt i mina ögon, jag hade VÄGRAT gett mig om jag blödde som dig... jag hade KRÄVT en läkartid omgående....

Men ditt liv - din hälsa....

Min hälsa är värt mycket för mig och jag litar alltid på min magkänsla om något är fel...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-23 11:06:46 följande:
    Ja, och du nöjde dig med det....

Märkligt i mina ögon, jag hade VÄGRAT gett mig om jag blödde som dig... jag hade KRÄVT en läkartid omgående....

Men ditt liv - din hälsa....

Min hälsa är värt mycket för mig och jag litar alltid på min magkänsla om något är fel...
    jag äter cyklo f , äter järntabletter, blutsaft!

men blir de ej bättre ringer jag igen!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-23 11:07:37 följande:
    jag äter cyklo f , äter järntabletter, blutsaft!

men blir de ej bättre ringer jag igen!
    Som sagt... ditt liv - din hälsa....

Du skriver att du blöder lika mycket fortfarnde trots att du äter cyklo-F.... alltså har du ej blivit bättre, eller?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-10-23 11:12:36 följande:
    Som sagt... ditt liv - din hälsa....

Du skriver att du blöder lika mycket fortfarnde trots att du äter cyklo-F.... alltså har du ej blivit bättre, eller?
    Nej nej ,börja med cyklof idag ! imorse ! köpte de idag !
    Aldrig haft de inna visste ej de fanns typ!
    står man ska prata med läakre före o de har jag gjort nu
  • PeeGee

Bry dig inte om det obligatoriska libertard-hacket, du gör helt rätt som använder den behandling du blivit rekommenderad - det är ju inte meningen att du ska störtblöda. Men det är bra om du ligger på lite om att få orsaken utredd, för som sagt: Cyclo hjälper oavsett vad orsaken är. Därför är det lätt att nöja sig när man konstaterar att man blöder mindre med hjälp av Cyklo.

Men det kostar ändå en del och ska du ut med det vid varje mens så är det hur som helst bättre att du får det mot recept så det kan gå mot högkostnadsskyddet plus att du behöver få uteslutet ett par obehagliga orsaker eftersom det här inte är din normala mens.

Jag vet att det är jobbigt att ligga på, särskilt om man hittar nåt som faktiskt tar bort symptomet. Man vill inte vara besvärlig och ta upp vårdtid för stressade läkare och sköterskor men du behöver få veta att det inte är något farligt som gör det här med dig. So what om det visar sig att det har o-dramatiska orsaker. Det här är ett symptom som kan uppkomma av sinistra skäl så de måste uteslutas. Då har du sinnesfrid och din vårdgivare slipper Lex-Maria-anmäla sig själva för att de ignorerar allvarliga symptom.

Det är säkert ingen fara, men du har rätt att veta det isåfall.

• Cross

wow..herregud vilket påhopp från ms/mrs/mr "anonym".

vissa som jag tex har väldigt svårt att gå till läkare mm för o få hjälp. vissa har sina försvarsmekanismer som sätter in utan att man vet det.

kom in på denna tråd för att jag oxå fått sådana väldiga blödningar, jag hatar sjukhus..klart jag vet att jag måste ta hjälp o det ska jag.
    jag fick akutkejsarsnitt i januari med väldigt mycket stress då mina tvillingar fick komma ut för tidigt och ena tjejjen kom utan matstrupe och genomgick operation 24h efter födseln... nog om stresset.

När första mensen kom, direkt månaden efter eller så... vart jag total chockad! aldrig blött så mycket som nu.. byta kläder var annan timme typ...

Ska fixa tid hos läkare nu på en gång! tack för denna tråd och tips o hjälp! 

Svar på tråden Blöder mycket vid mens