• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Förälskad

Jätte fin overall till en kille. Jag hade aldrig köpt den till min kille eller tjej för jag gillar inte fägen lila men jag tycker absolut att man kan ha den overallen oavsett om man är kille eller tjej.

• CloudBerry 1
    s87a skrev 2010-10-22 13:18:52 följande:
    Då är det nog därför min son inte säger mer än 2 ord ännu för att han aldrig haft något rosa/lila på sig.
    Låt mig gissa, han har inte heller någon docka, dockvagn och något leksakskök va?
  • Suzy QX
    s87a skrev 2010-10-22 13:18:52 följande:
    Då är det nog därför min son inte säger mer än 2 ord ännu för att han aldrig haft något rosa/lila på sig.
    Aha.. Jamen precis. Det är därför min son har en diagnos ;)

Bäst jag börjar sätta på honom rosa glittriga klänningar. Okej han är tonåring. Men bättre sent än aldrig eller?
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • lollisen
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-22 13:20:19 följande:
    Japp, personal som överför förlegade åsikter på barnen har inte inom barnomsorgen att göra. Det finns en anledning till att de går utbildning och läser genus men kan de inte applicera det på sitt arbete så ska de inte heller arbeta inom det yrket.
    Vad va det du skrev "japp" till?
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • NoKnock Angleton
    lollisen skrev 2010-10-22 13:16:53 följande:
    Men hur ska man då göra menar du?

Ska man skippa anställa människor som har andra åsikter än en själv?

Eller kan man i de flesta fall utgå ifrån att professionell personal kan behandla lika även om deras åsikter är av en annan?

Det hade till exempel varit väldigt svårt att anställa någon med annan religion (än de flesta på e förskola) om man ska tänka på det sätt du menar... För då kanske denna person börjar pracka på barnen sin religion?
    Nej, men man skall utbilda personalen. Det är enda vägen som jag ser det. Det förekommer hopplöst lite vidareutbildning för personal öht inom den kommunala sektorn.

Jag menar inte att personalen prackar på sina åsikter om barnet utan jag är mer ute efter att de omedvetet agerar utifrån sina tankar om genus. Vad gäller tro så är det samma sak där, att man oavsett tro så bör man hela tiden vara självreflexiv och utvärdera sitt bemötande av barnen, föräldrar och sina arbetskamrater.
  • Jojile

Har en son i ungefär samma ålder.
    Han har ett par stumpbyxorr, ljusgråa med Hello Kitty på. Skitbra och så jädrans söta också.

Häromdagen skulle han ha på sig dom men vägrade. När sambon frågade varför så sa han att killar inte kan tycka om Hello Kitty. Min sambo är inte superbra på att lägga fram genussnacket till sonen så det blev till att byta.
    På kvällen sen så nämnde sonen detta igen, och då svarade jag att man kan tycka om vad man vill, även om man är pojke eller flicka, och ingen annan har rätt att bestämma åt dig vad du tycker om. Sen fick jag både sambo och svåger (som är väldigt inne på vad som är rätt för pojkar och inte) att sätta på sig ett varsitt ljusrosa plåster med HK på.

Dagen efter så hörde jag sonen säga att han gillar Hello Kitty fast han är pojke. Det värmde mammas lilla genushjärta! :) Poängen är att om inte min svåger hade trängt undan sina egna fixa ideer om vad som är rätt och fel, så hade inte min son tyckt att det var okej. För svågern är typ sådär supercool som bara svågrar i 20-årsåldern kan vara! :)

• Yoshii

Men herre jisses vad folk VILL missförstå...

Det är inte FÄRGEN som gör könet.

Min pojke är väl inte mindre pojke om han har rosa eller lila på sig?!
    Min dotter kommer inte vara mindre flicka om hon har blått eller grönt på sig heller.

• lollisen
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 13:23:09 följande:
    Nej, men man skall utbilda personalen. Det är enda vägen som jag ser det. Det förekommer hopplöst lite vidareutbildning för personal öht inom den kommunala sektorn.

Jag menar inte att personalen prackar på sina åsikter om barnet utan jag är mer ute efter att de omedvetet agerar utifrån sina tankar om genus. Vad gäller tro så är det samma sak där, att man oavsett tro så bör man hela tiden vara självreflexiv och utvärdera sitt bemötande av barnen, föräldrar och sina arbetskamrater.
    Utbildning är alltid bra, samt att uppdatera utbildningarna som finns med jämna mellanrum och att personal får möjlighet att delta på uppdaterade utbildningar..

På förskolan min son går på har de utbildningar ofta för att uppdatera/vidareutbilda personalen. Anser att det är toppen!
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • versus
    lollisen skrev 2010-10-22 13:17:56 följande:
    Amen 2 that!
    Typ precis så jag menar! Tack för att du förstod vad jag menar...
    Blev lite snärjigt först...så är det ju med diskussioner på internet

Jag tycker det viktiga med allsköns "handlingsplaner" är att de inte blir papperslappar som sitter i en pärm- att de istälet problematiseras och diskuteras utifrån vardagen på varje arbetsplats.

För det är svårt att jobba utifrån ett synsätt som går stick i stäv med ens egna övertygelse, i de fall som man inte privat står för det som är skrivet i en dylik handlingsplan.

Så jag hoppas att pedagogerna på min sons förskola i stort står bakom det som står i deras handlingsplaner då det ger en bättre garanti för att den följs.

Men jag vill tro att vi är på väg mot ett samhälle där kön inte ska som i TS kategoriseras utifrån färg, är ju pinsamt att vi ska behöva ha det så 2011.
  • Bellsam

Hela diskussionen om färger blir så fel då man måste sätta dom i två fakc "killfärger" och "tjejfärger". Räcker det inte med att alla sitter i samma fack "färger". Precis som människor så sitter vi i ett fack för mig "människor", inte i olika fack beroende på vilken färg på huden vi har osv.

Satt och pratade med en mamma på öppna förskolan om detta en gång. Hon tyckte att hennes två pojkar passade absolut bäst i rosa för att det verkligen var Deras färg. Dom hade på sig rosa då och jag kan verkligen hålla med. Men då måste folk i omgivningen sätta igång och kommentera att pojkar inte ska ha rosa på sig.
    Min son passar allra bäst i riktigt knallrött, han är superfin i det och det har han fått ha. Han har också blått och andra färger men passar bäst i rött tycker jag.
    En tjejkompis son passar bäst i lila. Lila är verkligen hans färg och är hur fin som helst i det.
    En annan tjejkompis har en liten kille som verkligen ser bäst ut i grönt. Ögonen och allt skimrar när han har grönt på sig.

Det är så tråkigt om man måste begränsa barnens färgval, trots att de passar bättre i en färg som kanske inte andra människor tycker att könet på mitt barn "ska" ha på sig. Kan alla inte bara få ha vad dom vill ha och sätta på sig det dom tycker är fint utan att man ska börja lägga sig i vad det är för färger.
    Har sett massor av små flickor som inte alls passat i rosa kläder för det verkligen inte har varit deras färg men som ändå fått enbart rosa på sig för att de är tjejer. Sen finns det andra tjejer som passar hur bra som helst i rosa för det är verkligen deras färg!

Alla passar inte i allt och sen spelar det väll inte någon roll vilken färg barnen passar bäst i, det är en FÄRG och ingenting annat.

Svar på tråden Pojke med lila overall