• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • Anna o Leia
    Love3 skrev 2010-10-22 12:24:49 följande:
    Ja samma här! Cool
  • Bonanza
    lollisen skrev 2010-10-22 12:24:01 följande:
    Nej, för alla har rätt att behandlas lika, oavsett kön, hudfärg eller handikapp m.m.... Så där håller jag med dig.

Men att tänka, att det jag tycker är det enda rätta och alla de som tänker annorlunda är dumma och inskränkta, DÅ är man ute på hal is enligt mig...

Det är en sak att alla har rätt att behandlas lika, en annan att KRÄVA att alla pedagoger ska resonera på samma sätt som du. Förstår?

Även om jag inte är muslim, så anser jag inte att alla som är muslimer har fel och är dumma i huvudet. Jag försöker inte heller förespråka för dem om vad som är rätt eller fel inom tro och religion, anser dem heller inte trångsynta och inskränkta för att de inte delar samma tro som mig.
    Fast alla pedagoger har skyldighet att följa likabehandlingsplan samt läroplanen för förskolan, och i den står det tydligt att barn inte ska behandlas olika utifrån sitt kön, att man ska motverka traditionella könsroller etc.
  • lollisen
    Bonanza skrev 2010-10-22 12:32:45 följande:
    Fast alla pedagoger har skyldighet att följa likabehandlingsplan samt läroplanen för förskolan, och i den står det tydligt att barn inte ska behandlas olika utifrån sitt kön, att man ska motverka traditionella könsroller etc.
    Ja? Är helt medveten om detta och har inte någonstans skrivit annerledes...
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Bonanza
    lollisen skrev 2010-10-22 12:33:31 följande:
    Ja? Är helt medveten om detta och har inte någonstans skrivit annerledes...
    Tja, du skriver saker som tyder på det. För visst betyder det att man visst kan kräva att pedagogerna ska resonera på samma sätt som jag i genusfrågan. Annars sköter de inte sitt jobb.
  • Sadness

Du ska inte lägga din ilska på flickan för det hon sa. Allt ansvar ligger hos henns föräldrar, jag blir själv upprörd av min sons förskolemiljö!

Pojkarna har mörka slitstarka kläder, med ett märke eller spindelmannen.
    Flickorna har strumpbyxor, uppsatt hår, klänning eller en meningslös fluffig väst!

Utomhus har pojkarna mörka och coola kläder.
    Och flickorna har förvisso funktionella kläder, men de är nästan alltid rosa/rött och med hello kitty mössa.

Och såklart får killarna bråka och stoja, men flickorna blir åtsagda och får inte "föra liv"

På stan kan barn så små som 2 år strosa bredvid mamma i sjal, skinnjacka och uggs!

Klädaffärer som H&M(!) gör mig nästan illamående av sin sexism! Skrikandes

Sluta förfan att klä ut era stackars flickor, korkade föräldrar!!

• EmelieLT

Overallen var verkligen jättefin!!

Och alltså, det är ju faktiskt lite läskigt att det här med tjej- och killfärg börjat gå så långt ner i åldrarna och att ett så litet barn faktiskt reagerar på det sättet och tycker en sån (ändå neutral) färg är en tjejfärg.
    Nej, jag tycker man ska lära sina barn att flickor och pojkar kan ha med sig alla olika färger!

• lollisen
    Bonanza skrev 2010-10-22 12:35:34 följande:
    Tja, du skriver saker som tyder på det. För visst betyder det att man visst kan kräva att pedagogerna ska resonera på samma sätt som jag i genusfrågan. Annars sköter de inte sitt jobb.
    Nope...

Jag skrev att alla har rätt att behandlas lika oavsett hudfärg, kön, handikapp etc..

MEN att man kan inte KRÄVA att personalen ska TÄNKA och RESONERA på samma sätt som man själv... Men de måste ju självklart BEHANDLA alla lika OAVSETT vad de själva tänker...

FÖrstår?
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Trollmamma till 4

Jättefin overall

Tjejig i mina ögon men absolut inge fel färg för en pojk

V 28
  • s87a
    Sadness skrev 2010-10-22 12:35:45 följande:
    Du ska inte lägga din ilska på flickan för det hon sa. Allt ansvar ligger hos henns föräldrar, jag blir själv upprörd av min sons förskolemiljö!

Pojkarna har mörka slitstarka kläder, med ett märke eller spindelmannen.
    Flickorna har strumpbyxor, uppsatt hår, klänning eller en meningslös fluffig väst!

Utomhus har pojkarna mörka och coola kläder.
    Och flickorna har förvisso funktionella kläder, men de är nästan alltid rosa/rött och med hello kitty mössa.

Och såklart får killarna bråka och stoja, men flickorna blir åtsagda och får inte "föra liv"

På stan kan barn så små som 2 år strosa bredvid mamma i sjal, skinnjacka och uggs!

Klädaffärer som H&M(!) gör mig nästan illamående av sin sexism! Skrikandes

Sluta förfan att klä ut era stackars flickor, korkade föräldrar!!
    Vad är det för fel på skinnjacka & uggs & sjal på ett barn då?
  • NoKnock Angleton
    augustisten skrev 2010-10-22 12:15:23 följande:
    Jag håler helt med dig, jag ville bara påpeka att det inte behöver vara någon i barnets direkta närhet som har sagt något för en kommentar som den i ts (och jag läste din första kommentar som en antydan till att det var föräldrarnas åsikter som speglades hos barnet). Barn är inte bara ekon av sina föräldrar och andra vuxna, de blir ekon av hela det samhälle vi har - som det ser ut just nu. Sedan kan vi ju gemensamt försöka förändra det.

Det räcker att barnet ser på tv, iaktar andra ungar och bläddrar i leksakskataloger för att de ska kunna få åsikter om vad som är "tjejigt" och "killigt". Och så är det vårt ansvar att hjälpa dem nyansera bilden.
    hear hear
Svar på tråden Pojke med lila overall