• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • NoKnock Angleton
    lollisen skrev 2010-10-22 12:52:19 följande:
    Men jag skriver inte någonstans att jag anser att någon ska särbehandla barn... Men åsikter får man ha, man kan inte kräva av varenda människa att deras åsikter ska matcha ens egna, däremot kan man kräva hur de agerar...
    tror du inte då att personalen många gånger omedvetet agerar utifrån sina tankar snarare än utifrån en likabehandlingsplan som finns på pappret men inte i ryggraden på pedagogen?
  • Teskedsmamman
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-22 12:57:22 följande:
    Tja vad kan man säga, föräldrar som uppfosterar sina barn efter gamla könsroller är störda och deras barn förstör tyvärr andras barn.
    Jaha, så man är störd om man gillar gamla könsroller?

Nä, nu tycker jag resonemanget blir fel, däremot så kan man väl säga att man inte sympatiserar med det och att det tyvärr slår igenom på andras barn....

Däremot så är väl stora frågan om det är föräldrarna eller affärskedjorna som är könsfanatiker... Gå på vilken barnavdelning som helst, tjejavdelningen är rosa, vit, röd, lila och glittrar lätt... Killavdelningen är bara blå, grå, svartmurrig.... Jävligt lätt att köpa unisex då... vilket oftast inte ens existerar på klädavdelningarna....
    4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • NoKnock Angleton
    MaxMara skrev 2010-10-22 12:54:23 följande:
    När jag var liten hade jag kort hår och gick klädd i ärvda kläder av min storebror. Jag var även ganska stor till växten.

Jag blev hela tiden tagen för en pojke vilket jag aldrig tyckte om. Jag såg alla söta tjejer med sina långa hår och volanger och önskade att jag också kunde se ut som dem.

Om bebisen i min mage blir en flicka kommer jag att klä henne som en flicka!! Jag vill inte att hon ska uppleva samma saker som jag gjorde...
    Men det är här det blir så fel. Att du öht blev tagen för en pojke. Varför inte bara ett barn? och även killar måste ju få lov att vara söta
  • SaramedM
    När jag var liten hade jag kort hår och gick klädd i ärvda kläder av min storebror. Jag var även ganska stor till växten.

Jag blev hela tiden tagen för en pojke vilket jag aldrig tyckte om. Jag såg alla söta tjejer med sina långa hår och volanger och önskade att jag också kunde se ut som dem.

Om bebisen i min mage blir en flicka kommer jag att klä henne som en flicka!! Jag vill inte att hon ska uppleva samma saker som jag gjorde...
    hur klär man en flicka?

Klart du borde fått klä dig som du ville, men varför tvinga din dotter igenom samma sak? för det är det du gör om du klär henne enligt dina mallar
  • CloudBerry 1
    Teskedsmamman skrev 2010-10-22 13:01:13 följande:

Nä, nu tycker jag resonemanget blir fel, däremot så kan man väl säga att man inte sympatiserar med det och att det tyvärr slår igenom på andras barn....

Däremot så är väl stora frågan om det är föräldrarna eller affärskedjorna som är könsfanatiker... Gå på vilken barnavdelning som helst, tjejavdelningen är rosa, vit, röd, lila och glittrar lätt... Killavdelningen är bara blå, grå, svartmurrig.... Jävligt lätt att köpa unisex då... vilket oftast inte ens existerar på klädavdelningarna....
    Man är störd om man begränsar sitt barns utveckling och om man baserar sitt uppfostran på det barnet har mellan sina ben så begränsar man sitt barn jäkligt mycket.
  • s87a
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-22 13:03:48 följande:
    Man är störd om man begränsar sitt barns utveckling och om man baserar sitt uppfostran på det barnet har mellan sina ben så begränsar man sitt barn jäkligt mycket.
    Begränsar man sitt barns utveckling om man ger honom blå kläder istället för rosa?
  • versus
    lollisen skrev 2010-10-22 12:52:19 följande:
    Men jag skriver inte någonstans att jag anser att någon ska särbehandla barn... Men åsikter får man ha, man kan inte kräva av varenda människa att deras åsikter ska matcha ens egna, däremot kan man kräva hur de agerar...
    ...så det du tar sikte på är att de som privatpersoner får ha egna åsikter? Klart de ska få ha MEN som proffissionell personal på en förskola ska inte detta skina igenom.
  • CloudBerry 1

Så du ska följa din mammas misstag och trycka in din dotter i en könsroll på samma sätt du du blev intryckt.

Så idiotiskt.
  • NoKnock Angleton
    Teskedsmamman skrev 2010-10-22 13:01:13 följande:

för mig är alla kläder unisex. Affärerna återspeglar hela samhället.
  • CloudBerry 1
    s87a skrev 2010-10-22 13:05:08 följande:
    Begränsar man sitt barns utveckling om man ger honom blå kläder istället för rosa?
    För de är ju de enda färgerna som existerar va? Finns inga andra att välja på i hela världen än rosa och blå.
Svar på tråden Pojke med lila overall