• ploten

Pojke med lila overall

Vi har köpt Didriksons fina lila vinteroverall till vår son, som snart är 3,5 år. Idag var det för första gången minusgrader, så då tyckte vi det var dags för overall-premiär. Han var jättefin och stolt!

När vi kom till dagis är det en 4-årig tjej som frågar mig "Har nn en tjejoverall?". Jag blev så paff, men som tur var fann jag mig och svarade "Nej. han har en helt vanlig overall som passar på både pojkar och flickor." Och en i personalen sa "Det är ju en jättefin färg på både pojkar och flickor".

Jag blev förstås inte arg på flickan - men vad är det för samhälle vi har när 4-åringar klassar en lila overall som "tjejoverall"!?

Vad tycker ni? Är det konstigt att en pojke har en lila overall?

http://www.didriksons.com/default.asp?c=2&newsid=bastitest1009

• Svar på tråden Pojke med lila overall
  • s87a
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-22 13:07:27 följande:
    För de är ju de enda färgerna som existerar va? Finns inga andra att välja på i hela världen än rosa och blå.
    Det sa jag inte, men jag undrade bara hur man begränsar barnets utveckling genom att välja bort vissa färger?
  • ius lexis
    Anna o Leia skrev 2010-10-22 12:50:02 följande:
    Nu har jag visserligen mycket rosa till min dotter men det är för att hon tycker väldigt mycket om just rosa. hon älskar även hello kitty. Sen är det ju jättebra med rosa för hon syns överallt
    Självklart ska hon ha rosa om hon vill!!
  • NoKnock Angleton
    s87a skrev 2010-10-22 13:08:53 följande:
    Det sa jag inte, men jag undrade bara hur man begränsar barnets utveckling genom att välja bort vissa färger?
    Det handlar inte om att välja bort vissa färger, det handlar om att erbjuda HELA färgspektrat
  • CloudBerry 1
    Ja det gör du.
  • SaramedM
    ja det gör man
  • lollisen
    NoKnock Angleton skrev 2010-10-22 13:00:38 följande:
    tror du inte då att personalen många gånger omedvetet agerar utifrån sina tankar snarare än utifrån en likabehandlingsplan som finns på pappret men inte i ryggraden på pedagogen?
    Men hur ska man då göra menar du?

Ska man skippa anställa människor som har andra åsikter än en själv?

Eller kan man i de flesta fall utgå ifrån att professionell personal kan behandla lika även om deras åsikter är av en annan?

Det hade till exempel varit väldigt svårt att anställa någon med annan religion (än de flesta på e förskola) om man ska tänka på det sätt du menar... För då kanske denna person börjar pracka på barnen sin religion?
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • lollisen
    versus skrev 2010-10-22 13:05:27 följande:
    ...så det du tar sikte på är att de som privatpersoner får ha egna åsikter? Klart de ska få ha MEN som proffissionell personal på en förskola ska inte detta skina igenom.
    Amen 2 that!
    Typ precis så jag menar! Tack för att du förstod vad jag menar...
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • s87a
    SaramedM skrev 2010-10-22 13:15:41 följande:
    ja det gör man
    Då är det nog därför min son inte säger mer än 2 ord ännu för att han aldrig haft något rosa/lila på sig.
  • Suzy QX
    Nej det gör du inte.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • CloudBerry 1
    lollisen skrev 2010-10-22 13:16:53 följande:
    Men hur ska man då göra menar du?

Ska man skippa anställa människor som har andra åsikter än en själv?

Eller kan man i de flesta fall utgå ifrån att professionell personal kan behandla lika även om deras åsikter är av en annan?

Det hade till exempel varit väldigt svårt att anställa någon med annan religion (än de flesta på e förskola) om man ska tänka på det sätt du menar... För då kanske denna person börjar pracka på barnen sin religion?
    Japp, personal som överför förlegade åsikter på barnen har inte inom barnomsorgen att göra. Det finns en anledning till att de går utbildning och läser genus men kan de inte applicera det på sitt arbete så ska de inte heller arbeta inom det yrket.
Svar på tråden Pojke med lila overall