aleydis skrev 2014-11-17 22:39:17 följande:
Hej spöke!
Jag har alltid varit intresserad av namn, och nu väntar jag och min man vårt första barn! Än så länge är det ganska tidigt, men det är väl aldrig för tidigt för att spåna namn :)
Jag har vuxit upp med ett ovanligt namn och har alltid velat ge mina barn ett ganska ovanligt namn, men inte för konstigt. Jag tycker om mjuka namn med tex bokstäverna, V, M, L, A, I, D. Min man är ganska traditionell och lägger in veto mot för udda förslag. Vårt efternamn är Ahlén- och vi tycker många namn på A är svårt till efternamnet.
Flicknamn:
Vår gemensamma favorit är Leonora. Vad kan du säga om det namnet? Jag gillar att det är ganska ovanligt men ändå lätt att uttala. Kanske lite sött?
Annars gillar jag
Daniella ( lite för vanligt)
Alicia ( ett favoritnamn, mitt mellannamn, men känns lite vanligt)
Adeline
Adelia
Amelia
Alessia
Adina ( alla namnen på a känns lite svårt till efternamnet )
Men även vanligare namn som:
Selma
Tilde
Vera
Siri
Klara
Hilda
Ella
Häromdagen hittade vi namnet Elvira och föll lite för det, även om det är lite utanför vilka namn jag brukar gilla.
Har du förslag för vilket mellannamn som kan passa till leonora eller andra namn än Leonora som du tror vi kan gilla.
Pojknamn:
Vår favorit är Silas! Det blir nog i sånna fall Silas Vilhelm ( släktnamn)
Annars tycker jag mest om långa pojknamn: ( därför känns det bra att Silas är lite kortare)
Timoteus
Zacharias
Nathaniel
Emmanuel
Matteus
Viggo
Milo
Andra släktnamn:
David, Adrian, Imre
Vore kul att höra dina synpunkter!
Tack
Hej!
Leonora är ett vackert namn. Det har ökat lite i popularitet de senaste tio åren, men det är fortfarande ett ovanligt namn. Har ni även funderat på alternativ som Eleonora, Ellinor, Lenore, Leonore, Leonie och Leona? Och vad sägs om den feminina varianten av Vilhelm som andranamn: Vilhelmina? Eller ditt andranamn: Alicia? Det är trevligt med släktnamn som andranamn.
Heter man Ahlén i efternamn så är alla namn som slutar på -an/-anne uteslutna. Adrian funkar som andranamn, men tänk till en extra gång innan ni väljer det som tilltalsnamn.
Förslag, flicknamn:
Tilia Beata Elissa Esmeralda Isolde Beatrice Adela Laura Cordelia Dorotea
Valentina Elicia Josefina Timotea Iseline Louisa Naima Theia Ofelia Timea
Ottilia Vilhelmina Elise Anastasia Lavinia Irmelin Sibylla Teodora Aurelia