• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • WickedWays

Hej spöke!

Jag och sambon väntar barn nu i slutet på januari (30e), så få se då när lillpysen bestämmer sig för att komma ut.

Vi har väl mer eller mindre bestämt oss för Emma om det blir en tjej och William om det blir en kille. Men av någon anledning så har jag ändå börjat tveka lite grann på dom namnen då det känns som att "alla" heter så, då dom varit högt på olika topplistor genom åren.

Vi har väl funderat lite grann även på Louise och Isabelle om vi får en liten tjej, men har inga fler förslag på killnamn.

Har du några förslag på liknande namn som vi kanske kan fastna för ännu mer än vi gjort med William och Emma? :)

• Meckarmaja

Hej spöket!

Jag har en flicka som heter Liv och en pojke som heter Sam. Sonens namn valde vi efter mycket velande, men vi kom inte överens om något annat. Vid den tidpunkten tänkte jag lite kaxigt att namnkombinationen är väl inget folk reagerar på. Efter att ha gått runt väldigt länge och funderat, så är jag nu inne på att ändra Sams namn till Samuel, just på grund av namnkombinationen, men även för att ordet " sam" förekommer i väldigt många ord. . Min sambo tycker jag är snurrig, och lägger för mycket vikt vid andras åsikter. Det stämmer... Hur tänker du?

• spöke
    WickedWays skrev 2015-01-18 20:06:42 följande:
    Hej spöke!

Jag och sambon väntar barn nu i slutet på januari (30e), så få se då när lillpysen bestämmer sig för att komma ut.

Vi har väl mer eller mindre bestämt oss för Emma om det blir en tjej och William om det blir en kille. Men av någon anledning så har jag ändå börjat tveka lite grann på dom namnen då det känns som att "alla" heter så, då dom varit högt på olika topplistor genom åren.

Vi har väl funderat lite grann även på Louise och Isabelle om vi får en liten tjej, men har inga fler förslag på killnamn.

Har du några förslag på liknande namn som vi kanske kan fastna för ännu mer än vi gjort med William och Emma? :)
    Hej!
    Nu för tiden är det färre barn som heter topplistenamnen än i vår generation. Sannolikheten att det kommer att krylla av Emmor i klassen är liten. Och sen får man ju komma ihåg att namnen är populära av en orsak - att folk tycker att namnen är fina.

Jag gissar att ni gillar mjuka klassiska namn, så här kommer lite förslag på sådana:

Alice Emilia Elin Hanna Josefin Julia Sofia Amelia Alma Cecilia Linnéa
    Vilhelm Samuel Elias Emil Simon Noah Johannes Emanuel Julius Nils
  • spöke
    Meckarmaja skrev 2015-01-18 23:47:44 följande:
    Hej spöket!
    Jag har en flicka som heter Liv och en pojke som heter Sam. Sonens namn valde vi efter mycket velande, men vi kom inte överens om något annat. Vid den tidpunkten tänkte jag lite kaxigt att namnkombinationen är väl inget folk reagerar på. Efter att ha gått runt väldigt länge och funderat, så är jag nu inne på att ändra Sams namn till Samuel, just på grund av namnkombinationen, men även för att ordet " sam" förekommer i väldigt många ord. . Min sambo tycker jag är snurrig, och lägger för mycket vikt vid andras åsikter. Det stämmer... Hur tänker du?
    Hur gammal är Sam? Har han en egen åsikt?
    Har ni planer på att skaffa fler barn? (I så fall blir inte samlivsskämtet lika uppenbart)
    Hur ofta händer det att folk gör sig lustiga över namnkombon?
  • Snabbmakaroner

Kanske fel ställe att fråga men skullen du kunna göra en namnlek där man föreslår ett namn, sedan ska nästa person säga det fösta man tänker på när man läser namnet och föreslå ett nytt namn?

• WickedWays
    spöke skrev 2015-01-20 10:37:54 följande:
    Hej! smile1.gif
    Nu för tiden är det färre barn som heter topplistenamnen än i vår generation. Sannolikheten att det kommer att krylla av Emmor i klassen är liten. Och sen får man ju komma ihåg att namnen är populära av en orsak - att folk tycker att namnen är fina. smile1.gif

Jag gissar att ni gillar mjuka klassiska namn, så här kommer lite förslag på sådana:

Alice Emilia Elin Hanna Josefin Julia Sofia Amelia Alma Cecilia Linnéa
    Vilhelm Samuel Elias Emil Simon Noah Johannes Emanuel Julius Nils
    Hej igen!

Nu har lillkillen kommit till världen. Vill tacka för alla namnförslagen även om han inte kommer heta något av dom namnen. Istället blev det en liten Lukas. :)
  • spöke
    WickedWays skrev 2015-02-05 14:01:03 följande:
    Hej igen!

Nu har lillkillen kommit till världen. Vill tacka för alla namnförslagen även om han inte kommer heta något av dom namnen. Istället blev det en liten Lukas. :)
    Grattis till er lille Lukas! Baby
  • aleydis
    spöke skrev 2014-11-24 16:13:04 följande:
    Hej! smile1.gif

Leonora är ett vackert namn. Det har ökat lite i popularitet de senaste tio åren, men det är fortfarande ett ovanligt namn. Har ni även funderat på alternativ som Eleonora, Ellinor, Lenore, Leonore, Leonie och Leona? Och vad sägs om den feminina varianten av Vilhelm som andranamn: Vilhelmina? Eller ditt andranamn: Alicia? Det är trevligt med släktnamn som andranamn.

Heter man Ahlén i efternamn så är alla namn som slutar på -an/-anne uteslutna. Adrian funkar som andranamn, men tänk till en extra gång innan ni väljer det som tilltalsnamn.

Förslag, flicknamn:
    Tilia Beata Elissa Esmeralda Isolde Beatrice Adela Laura Cordelia Dorotea
    Valentina Elicia Josefina Timotea Iseline Louisa Naima Theia Ofelia Timea 
    Ottilia Vilhelmina Elise Anastasia Lavinia Irmelin Sibylla Teodora Aurelia 
    Hej igen spöke!

Nu har vi fått veta att det är en liten tjej påväg!

Leonora ligger väl fortfarande på första plats, även maken gillar det. Men jag tycker det är så svårt det här att hitta "det perfekta namnet", veta att det känns helt rätt. Sen tycker jag inte om att Lill-sessan heter så likt, känns som man kopierar :(. Vi tycker faktiskt bäst om just namnet leonora i förhållande till andra liknande namn.

Vilhelmina är fint, men det känns som det ligger så klumpigt i munnen med alla konsonanter. Alicia är en solklar favorit, men jag har svårt att se det som tilltalsnamn när det ligger typ 7 på topplistan. Jag gillar Beata, Valentina och Cornelia, men inte mannen.

Men jag tänkte fråga om det här med efternamnet: hur kommer det sig att du säger att undvika just namn som slutar på an/anne? Är det "Ann Ahl" -fenomenet du tänker på? Jag vet inte om det skulle bli så påtagligt eftersom ahlen uttalas med kort à som allén... Hmm men värt att tänka på.

Jag funderar på hur det funkar med namn med mkt a i eller som slutar på ai, tex Alicia Ahlén, elvira ahlen, amelia ahlen, tycker du att det skulle funka? I nuläget är det väl Amelia, leonora, elvira som ligger på topp. Har du andra förslag som tex slutar på -elia eller -ella eller som liknar Elvira?

Jag tror att problemet är att jag känner någon slags stress efter att hitta rätt namn, lagom unikt och speciellt och vackert... Egentligen tycker vi om de tre namnen ovan, men ändå så tänker jag att det kan ju finnas ngt som är ännu bättre :) . Och just Leonora och elvira är så helt olika namn, jag kan tycka att leonora är lite mjukt ( för mjukt?) medan Elvira är lite rivigare men inte lika vackert.

Hehe, mkt tankar, har du någon kommentar :)
Svar på tråden Spökes namn(t)råd