spöke skrev 2014-11-24 16:13:04 följande:
Hej!
Leonora är ett vackert namn. Det har ökat lite i popularitet de senaste tio åren, men det är fortfarande ett ovanligt namn. Har ni även funderat på alternativ som Eleonora, Ellinor, Lenore, Leonore, Leonie och Leona? Och vad sägs om den feminina varianten av Vilhelm som andranamn: Vilhelmina? Eller ditt andranamn: Alicia? Det är trevligt med släktnamn som andranamn.
Heter man Ahlén i efternamn så är alla namn som slutar på -an/-anne uteslutna. Adrian funkar som andranamn, men tänk till en extra gång innan ni väljer det som tilltalsnamn.
Förslag, flicknamn:
Tilia Beata Elissa Esmeralda Isolde Beatrice Adela Laura Cordelia Dorotea
Valentina Elicia Josefina Timotea Iseline Louisa Naima Theia Ofelia Timea
Ottilia Vilhelmina Elise Anastasia Lavinia Irmelin Sibylla Teodora Aurelia
Hej igen spöke!
Nu har vi fått veta att det är en liten tjej påväg!
Leonora ligger väl fortfarande på första plats, även maken gillar det. Men jag tycker det är så svårt det här att hitta "det perfekta namnet", veta att det känns helt rätt. Sen tycker jag inte om att Lill-sessan heter så likt, känns som man kopierar :(. Vi tycker faktiskt bäst om just namnet leonora i förhållande till andra liknande namn.
Vilhelmina är fint, men det känns som det ligger så klumpigt i munnen med alla konsonanter. Alicia är en solklar favorit, men jag har svårt att se det som tilltalsnamn när det ligger typ 7 på topplistan. Jag gillar Beata, Valentina och Cornelia, men inte mannen.
Men jag tänkte fråga om det här med efternamnet: hur kommer det sig att du säger att undvika just namn som slutar på an/anne? Är det "Ann Ahl" -fenomenet du tänker på? Jag vet inte om det skulle bli så påtagligt eftersom ahlen uttalas med kort à som allén... Hmm men värt att tänka på.
Jag funderar på hur det funkar med namn med mkt a i eller som slutar på ai, tex Alicia Ahlén, elvira ahlen, amelia ahlen, tycker du att det skulle funka? I nuläget är det väl Amelia, leonora, elvira som ligger på topp. Har du andra förslag som tex slutar på -elia eller -ella eller som liknar Elvira?
Jag tror att problemet är att jag känner någon slags stress efter att hitta rätt namn, lagom unikt och speciellt och vackert... Egentligen tycker vi om de tre namnen ovan, men ändå så tänker jag att det kan ju finnas ngt som är ännu bättre :) . Och just Leonora och elvira är så helt olika namn, jag kan tycka att leonora är lite mjukt ( för mjukt?) medan Elvira är lite rivigare men inte lika vackert.
Hehe, mkt tankar, har du någon kommentar :)