• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    mrsegg skrev 2015-04-07 21:24:05 följande:
    Hej Spöke

Vi har ett litet namndilemma. Vi fick för en vecka sedan en liten tjej men har så svårt för att bestämma namn. Vi har sedan tidigare en liten Hjalmar hemma. Och vi vill såklart ha ett namn som passar bra i samma stil. Vi gillar svenska namn och gärna då lite äldre. Vi har gått igenom alla listor som finns tror jag, vändit och vridit. Killnamn var mycket lättare för oss. Men att hitta tjejnamn och vara överens framförallt var otroligt svårt. Nu har vi till slut kommit fram till två namn som vi båda gillar men kan verkligen inte bestämma oss. Båda namnen är jättefina, gamla och lite ovanliga, och passar ihop med Hjalmar.
    Namnen är Tora och Eira. Tora är superfint tycker jag, gillar att det är både lite gulligt men samtidigt coolt. Vill inte ha ett för sött och gulligt namn. Dock tycker mannen ibland att det kanske är för hårt. Eira å andra sidan tycker jag är ett väldigt fint namn som känns lite ovanligare, lite speciellt. Men vi vill heller inte ha ett namn som känns som ett sånt "hittepånamn".
    Vet inte alls hur vi ska tänka. Men om du kan hjälpa oss lite på vägen här på slutet tar vi gärna emot tankar och sunpunkter. I och med att vi funderat och klurat så länge så tror jag inte att vi egentligen behöver fler nya förslag utan kanske mest lite tankar kring dessa två.
    Hej!

Nej, det är onödigt att blanda in fler namn när ni har kommit så långt. Dessutom är både Tora och Eira finfina namn, så det kan inte bli helt fel. Och jag tycker att båda namnen passar bra med Hjalmar. Kanske passar Tora lite bättre då det känns lite vuxnare. Eira är ett namn som har "kommit tillbaka" i modern tid och blivit populärt, medan Tora har hållit en lägre profil utan så stora toppar och dalar. Därför associerar man nog Eira med ett barn (just nu), medan Tora kan ha vilken ålder som helst. Tora är ett namn som alla känner till, Eira är som du säger lite mer annorlunda. Tora är lite hårdare än Eira som har en mjuk första stavelse, men inget av de är sockersött eller pluttenuttigt. Två väldigt bra namn helt enkelt (som jag personligen är mycket förtjust i). 

Jag tror att det är bäst att riktigt känna på namnen för att kunna komma till ett beslut. Kalla Lillan för Tora i några dagar och känn efter. Och sedan Eira i några dagar. Vad känns mest naturligt? 
  • bibo

Hej, 

Igår var vi på RUL och fick veta att vi väntar en pojk. Vilket ställde till det för vi var hundra på en flicka och hade namnet bestämt. Bianca.

Isola heter storasyster, jag gillar Frank men inte min sambo.

Gärna ett hårdare namn som kontrast till Isola.

Tacksam för inspiration!

• spöke
    bibo skrev 2015-05-05 09:44:30 följande:
    Hej, 

Igår var vi på RUL och fick veta att vi väntar en pojk. Vilket ställde till det för vi var hundra på en flicka och hade namnet bestämt. Bianca.

Isola heter storasyster, jag gillar Frank men inte min sambo.

Gärna ett hårdare namn som kontrast till Isola.

Tacksam för inspiration!
    Hej! Här kommer lite förslag:

Edgar Malcolm Aron Ralf Set(h) Artur Marlon Nikolai Roman Valter Bruno Dante Harry Fred Konrad
  • bibo

Kul, tack så mycket!

Jag gillade Edgar och Valter. Min sambo är dock inne på mer "vanliga" namn han gillar Theo.

• spöke
    bibo skrev 2015-05-07 14:28:35 följande:
    Kul, tack så mycket!

Jag gillade Edgar och Valter. Min sambo är dock inne på mer "vanliga" namn han gillar Theo.
    Ja, det blir alltid lite svårare när man måste respektera någon annans preferenser också.
  • sarasessi

Hej Spöke!

I oktober blir Edvin (Oscar William) storebror. Som flicknamn har vi Alma och har haft som favoritnamn i många år, pojknamn har vi Julius. När folk frågar vilka namn vi tänkt på upplever jag att vi får väldigt fina kommentarer på namnet Alma, men när jag säger Julius rynkas det lite på pannan från många och de kommer andra förslag på pojknamn från de som frågat, jag som tycker Julius är så otroligt vackert. Finns det andra namn som du tycker passar bättre eller bra med Edvin? Vill helst inte ha ett topp-10 namn, men det är inte det viktigaste. Vårt efternamn är kort på fyra bokstäver och börjar på B.  

• spöke
    sarasessi skrev 2015-05-10 15:46:11 följande:
    Hej Spöke!

I oktober blir Edvin (Oscar William) storebror. Som flicknamn har vi Alma och har haft som favoritnamn i många år, pojknamn har vi Julius. När folk frågar vilka namn vi tänkt på upplever jag att vi får väldigt fina kommentarer på namnet Alma, men när jag säger Julius rynkas det lite på pannan från många och de kommer andra förslag på pojknamn från de som frågat, jag som tycker Julius är så otroligt vackert. Finns det andra namn som du tycker passar bättre eller bra med Edvin? Vill helst inte ha ett topp-10 namn, men det är inte det viktigaste. Vårt efternamn är kort på fyra bokstäver och börjar på B.  
    Man ska inte lyssna så mycket på vad andra tycker! Alma är nog ett namn som har potential att få fler anhängare än Julius som är lite ovanligare. Jag tycker att Julius är stiligt. Tycker att det passar bra ihop med Edvin. 

Andra förslag:
    Edvin & Valter
    Edvin & Arvid
    Edvin & Hjalmar
    Edvin & Alvar
    Edvin & Gustav
  • sarasessi
    spöke skrev 2015-05-10 16:20:31 följande:
    Man ska inte lyssna så mycket på vad andra tycker! Alma är nog ett namn som har potential att få fler anhängare än Julius som är lite ovanligare. Jag tycker att Julius är stiligt. Tycker att det passar bra ihop med Edvin. 

Andra förslag:
    Edvin & Valter
    Edvin & Arvid
    Edvin & Hjalmar
    Edvin & Alvar
    Edvin & Gustav
    Tack, du är så duktig på namn!

Jag har föreslagit Valter till sambon, men får inte igenom det, annars är det ett superfint namn! Arvid och Gustav heter sambons systers barn, så de är tyvärr upptagna. Alvar och Hjalmar är inte favoriter.

Sambon har föreslagit Teodor, men det känns som risken är stor att det blir en "Theo" och det är inte alls min favorit, trots att jag tycker Teodor är ett vackert namn.

Jag tycker Oscar är ett väldigt vackert, klassiskt och gångbart namn, men det heter sonen i andranamn efter sin farfars far (som inte lever) och min kusin heter det med samma efternamn som mig och sonen, så det känns som att det är taget, annars hade nog Oscar varit givet. Om 2,5 veckor vet vi troligen vad det är för kön, så då kan vi klura vidare på namn om det är en pojke till.

Återkommer :)
  • spöke
    sarasessi skrev 2015-05-12 13:38:43 följande:
    Tack, du är så duktig på namn!

Jag har föreslagit Valter till sambon, men får inte igenom det, annars är det ett superfint namn! Arvid och Gustav heter sambons systers barn, så de är tyvärr upptagna. Alvar och Hjalmar är inte favoriter.

Sambon har föreslagit Teodor, men det känns som risken är stor att det blir en "Theo" och det är inte alls min favorit, trots att jag tycker Teodor är ett vackert namn.

Jag tycker Oscar är ett väldigt vackert, klassiskt och gångbart namn, men det heter sonen i andranamn efter sin farfars far (som inte lever) och min kusin heter det med samma efternamn som mig och sonen, så det känns som att det är taget, annars hade nog Oscar varit givet. Om 2,5 veckor vet vi troligen vad det är för kön, så då kan vi klura vidare på namn om det är en pojke till.

Återkommer :)
    Välkommen åter.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd