• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    plopp76 skrev 2014-12-16 17:09:25 följande:
    Hej Spöket!

Idag fick vi veta att det är pojkar vi väntar, så roligt! Nu behöver vi "bara" komma på 2 namn :)

Vi har kommit fram till att andranamnen blir Erik och Wilhelm. Så ena tvillingen får Erik som andranamn och den andra får Wilhelm, det är släktnamn från båda sida så det känns fint!

Men tilltalsnamn då? Vora favoriter just nu (vilket har svängt lite fram och tillbaka) är Charlie och Lucas. Vi kikade i din lista på namn och andra namn vi gillade av dem är:
    Elias, Axel, Viktor och Alexander.

Just nu så är det ju då Charlie Erik och Lucas Wilhelm. För jag vet inte om Charlie Wilhelm och Lucas Erik ligger lika bra i munnen?

Har du några andra bra tips på hur man kan hitta bra kombinationer med de namn som blir andranamn? Tack för all input!
    Hej!

Jag tycker nog tvärtom - att Charlie Wilhelm och Lucas Erik ligger bättre i munnen. Men det är bara en smaksak. Tänk på hur det låter ihop med ert efternamn också.

Ni har inte funderat på Wilhelm och Erik som tilltalsnamn? De låter stiliga och passar bra ihop. Bland förslagen så skulle jag undvika kombinationen Axel & Alexander för det blir lite av en tungvrickare. Kanske även kombinationen Alexander & Lucas ifall man inte vill höra skämt om Kalle Anka.  Tycker att alla era förslag är bra, men är personligen inte så förtjust i Charlie. Tycker inte att det låter lika seriöst som övriga namn, mer barnsligt än vuxet.

Min absoluta favoritkombo vore:
    Axel & Erik 
  • plopp76
    spöke skrev 2014-12-19 14:04:04 följande:
    Hej!

Jag tycker nog tvärtom - att Charlie Wilhelm och Lucas Erik ligger bättre i munnen. Men det är bara en smaksak. Tänk på hur det låter ihop med ert efternamn också.

Ni har inte funderat på Wilhelm och Erik som tilltalsnamn? De låter stiliga och passar bra ihop. Bland förslagen så skulle jag undvika kombinationen Axel & Alexander för det blir lite av en tungvrickare. Kanske även kombinationen Alexander & Lucas ifall man inte vill höra skämt om Kalle Anka.  Tycker att alla era förslag är bra, men är personligen inte så förtjust i Charlie. Tycker inte att det låter lika seriöst som övriga namn, mer barnsligt än vuxet.

Min absoluta favoritkombo vore:
    Axel & Erik 
    Tack för input, det är så roligt att bolla med nån utanför som inte alls har nån personlig anknytning till oss eller så. Det blir ju med subjektivt :) Kul!

Vi har också känt att Charlie är lite barnsligt och inte helt och hållet landat med att det känns bra. Jag har en bubblare som även sambon gillar: Viggo

Det enda med det är att det är lite så där "vi kollar på Sagan om ringen och tycker Viggo är så coooolt". Vi är själva närmare 40 i ålder så det känns lite grann så där att det inte passar ihop med oss. Konstigt att tycka så kanske, men så känns det lite grann.

Sandor, Benjamin, Oliver och William är andra namn vi smakar på.

Ja herregud... vart ska det sluta? Ju mer vi tittar på listor och så, ser vi att Lucas är det populäraste namnet just nu. Så varenda unge kommer väl heta Lucas. 

Kruxet med Erik är att även sambon heter Erik, så det kan som bäst få plats som andranamn. Men Min morfar hette Erik och det blir från honom (och lite pappa/sambo så klart) som vi tänker oss att det ska komma, lite från varje släkt.

Namn är svårt!
  • spöke
    plopp76 skrev 2014-12-20 16:16:52 följande:
    Tack för input, det är så roligt att bolla med nån utanför som inte alls har nån personlig anknytning till oss eller så. Det blir ju med subjektivt :) Kul!

Vi har också känt att Charlie är lite barnsligt och inte helt och hållet landat med att det känns bra. Jag har en bubblare som även sambon gillar: Viggo

Det enda med det är att det är lite så där "vi kollar på Sagan om ringen och tycker Viggo är så coooolt". Vi är själva närmare 40 i ålder så det känns lite grann så där att det inte passar ihop med oss. Konstigt att tycka så kanske, men så känns det lite grann.

Sandor, Benjamin, Oliver och William är andra namn vi smakar på.

Ja herregud... vart ska det sluta? Ju mer vi tittar på listor och så, ser vi att Lucas är det populäraste namnet just nu. Så varenda unge kommer väl heta Lucas. 

Kruxet med Erik är att även sambon heter Erik, så det kan som bäst få plats som andranamn. Men Min morfar hette Erik och det blir från honom (och lite pappa/sambo så klart) som vi tänker oss att det ska komma, lite från varje släkt.

Namn är svårt!
    Nuförtiden är inte topplistenamnen lika vanliga som i vår generation. Alltså, nu får färre pojkar heta Lucas än vad 70- & 80-talspojkarna fick heta Johan. Sannolikheten att det ska finnas barn med samma namn i en klass är lägre nu än vad den var då. 

Viggo är iofs ett gammalt nordiskt namn, men jag förstår vad du menar med LOTR-känslan. 

När är det dags?
  • plopp76
    spöke skrev 2014-12-22 22:07:31 följande:
    Nuförtiden är inte topplistenamnen lika vanliga som i vår generation. Alltså, nu får färre pojkar heta Lucas än vad 70- & 80-talspojkarna fick heta Johan. Sannolikheten att det ska finnas barn med samma namn i en klass är lägre nu än vad den var då. 

Viggo är iofs ett gammalt nordiskt namn, men jag förstår vad du menar med LOTR-känslan. 

När är det dags?
    Jag är beräknad till den 14 maj, men får inte gå längre än till månadsskiftet april maj, vecka 38. Så senast där nånstans :)

Ha! Nu ska jag säga det ang Viggo till min sambo :) 
  • sina86

Jag och min sambo väntar en liten kille och har nog bestämt oss för Anton. Andranamnet blir Erik. Nu är vi inte helt överens om Anton Erik eller Erik Anton låter bäst. Jag tycker det är lämpligast att han tilltalsnamnet först om det flyter bra men min sambo tycker att "man brukar ha andranamnet först".

• spöke
    sina86 skrev 2015-01-14 12:21:51 följande:
    Jag och min sambo väntar en liten kille och har nog bestämt oss för Anton. Andranamnet blir Erik. Nu är vi inte helt överens om Anton Erik eller Erik Anton låter bäst. Jag tycker det är lämpligast att han tilltalsnamnet först om det flyter bra men min sambo tycker att "man brukar ha andranamnet först".
    I Sverige blandar vi ordningen friskt på namnen, så det finns inga regler för det. Man anmäler vilket av namnen som är tilltalsnamn, så det brukar inte vara några problem. Däremot kan det bli problem om man är utomlands och inte har sitt tilltalsnamn först. Jag har själv inte mitt tilltalsnamn först, och när jag pluggade utomlands blev det ofta krångligt. 

En annan sak som man kan tänka på är hur hela raden med namn låter ihop med efternamnet. Vilket som ger bäst rytm helt enkelt. 
  • plopp76

Hej Spöket!

Nu är det jag igen :)

Vi smakar på namn varje dag nu och efter att ha sagt Lucas och Alexander ihop tycker vi att dom passar bra tillsammans. Ingen av oss stör sig på att det skulle dras Kalle Anka-skämt... just nu iallafall. Vi tänker att nästan alla namn gör ju att folk associerar till olika saker.

Min systers söner heter Jonathan, Casper och Marcus. SÅ många gånger som hon fått höra: "Men varför fick inte Marcus heta Jesper?" Jaaa... för att vi gillar Marcus kanske? Så hur man än gör så associerar man iallafall... Hehehe... så vi försöker tänka bort Kalle Anka-kopplingen. 

Så kanske blir det, det är iallafall dessa som ligger bäst till just nu:

Alexander Erik
    Lucas Wilhelm

Jag kan inte riktigt släppa Sandor och Elias, men sambon är inte med på min linje. För honom känns Sandor så pass ovanligt att han tänker att det svårt att vänja sig vid det. Aja, vi får väl träffa killarna innan vi bestämmer oss helt :)

• spöke
    plopp76 skrev 2015-01-14 22:48:25 följande:
    Hej Spöket!

Nu är det jag igen :)

Vi smakar på namn varje dag nu och efter att ha sagt Lucas och Alexander ihop tycker vi att dom passar bra tillsammans. Ingen av oss stör sig på att det skulle dras Kalle Anka-skämt... just nu iallafall. Vi tänker att nästan alla namn gör ju att folk associerar till olika saker.

Min systers söner heter Jonathan, Casper och Marcus. SÅ många gånger som hon fått höra: "Men varför fick inte Marcus heta Jesper?" Jaaa... för att vi gillar Marcus kanske? Så hur man än gör så associerar man iallafall... Hehehe... så vi försöker tänka bort Kalle Anka-kopplingen. 

Så kanske blir det, det är iallafall dessa som ligger bäst till just nu:

Alexander Erik
    Lucas Wilhelm

Jag kan inte riktigt släppa Sandor och Elias, men sambon är inte med på min linje. För honom känns Sandor så pass ovanligt att han tänker att det svårt att vänja sig vid det. Aja, vi får väl träffa killarna innan vi bestämmer oss helt :)
    Alexander Lucas är iaf en tursam prick, inte jättejobbigt att bli associerad med honom.

Du skulle kunna kalla Alexander för Sander. Nästan som Sandor. 
  • Flafffffel

Hej spöke!!! Jag har en fråga: Vilket flicknamn och pojknamn tycker du är finast? Vilka är fulast?

Mina favoriter: Minna & Ivar

Mina ogillade: Hjördis & Mahmoud

• spöke
    Flafffffel skrev 2015-01-16 15:21:20 följande:
    Hej spöke!!! Jag har en fråga: Vilket flicknamn och pojknamn tycker du är finast? Vilka är fulast?
    Mina favoriter: Minna & Ivar
    Mina ogillade: Hjördis & Mahmoud
    Jag skulle nog säga att mina personliga favoriter är Anna och Erik. Två vackra klassiker. Har inga namn som jag tycker är absolut fulast.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd