• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • spöke
    sarasessi skrev 2015-06-17 17:43:24 följande:
    Hej spöke!

Skrev till dig för ca en månadsedan. Nu vet vi att det är en pojke till i magen. Vi hade ju Alma och Julius som förslag och har nu bestämt oss för att lillebror ska få namnet Julius. Storebror heter Edvin Oscar William, Edvin som tilltalsnamn, Oscar efter mannens morfar och William för att vi båda tycker att det är ett vackert och klassiskt namn. Nu funderar vi på Theodor som andranamn till Julius men vill även denna gång ha ett släktnamn, men hittar inte direkt något som jag tycker klingar lika vackert som släktnamnet Oscar som vi valde till Edvin.

De namn som finns i släkten hos personer som betyder mycket för mig/oss är:
    Per, Inge, Kjell, Martin, Lennart, Per och John, inget som direkt faller mig i smaken. John efter min morfar tycker jag dock är ganska vackert men funderar på om det blir för mycket med två J-namn efter varann? Julius John Theodor? 

Många tankar :)

Hej! Jag tycker att Martin är ett väldigt fint namn. Det är stiligt, internationellt och bra på alla sätt. Julius Martin Theodor tycker jag låter toppen. Tycker även att John funkar finfint. Det är sällan man radar upp alla sina namn och jag tycker att släktnamn går före supermatchat. Det är roligt att ha ett släktnamn.
  • Seven Costanza

Tack så mycket! Jag tänker mig också exempelvis Ellie som smeknamn, så jag tror att vi tar Elisabeth till första barnet om det blir en flicka. Av dina förslag tycker jag om Josephine, Amelie och Henrietta, samt Adrian. Jag tycker egentligen om både Nathanael, Leonard och Leopold och har redan dem på min lista, men funderar på om de är lite "mycket" till ett vanligt svenskt efternamn?

Vilket av pojknamnen på min lista tycker du passat bäst med Elisabeth: Benjamin, Edward, Jonathan, Samuel eller Adrian?

• spöke
    Seven Costanza skrev 2015-06-23 15:51:48 följande:
    Tack så mycket! Jag tänker mig också exempelvis Ellie som smeknamn, så jag tror att vi tar Elisabeth till första barnet om det blir en flicka. Av dina förslag tycker jag om Josephine, Amelie och Henrietta, samt Adrian. Jag tycker egentligen om både Nathanael, Leonard och Leopold och har redan dem på min lista, men funderar på om de är lite "mycket" till ett vanligt svenskt efternamn?

Vilket av pojknamnen på min lista tycker du passat bäst med Elisabeth: Benjamin, Edward, Jonathan, Samuel eller Adrian?
    Nathanael är kanske lite långt och krångligt. Leonard och Leopold tycker jag funkar bra. 

Till Elisabeth tycker jag att Edward passar bäst.
  • Seven Costanza
    spöke skrev 2015-06-24 10:50:57 följande:

Nathanael är kanske lite långt och krångligt. Leonard och Leopold tycker jag funkar bra. 

Till Elisabeth tycker jag att Edward passar bäst.

Tack, det ska bli spännande att se om det blir en pojke eller flicka!
  • sarasessi
    spöke skrev 2015-06-23 13:20:59 följande:
    Hej! Jag tycker att Martin är ett väldigt fint namn. Det är stiligt, internationellt och bra på alla sätt. Julius Martin Theodor tycker jag låter toppen. Tycker även att John funkar finfint. Det är sällan man radar upp alla sina namn och jag tycker att släktnamn går före supermatchat. Det är roligt att ha ett släktnamn.
    Tack, vi får fundera på det :)
  • Pinkypie

Hej Spöke!
    Jag skulle behöva din hjälp med ett namn till kommande bebis. Storasyster heter Nellie och det vore kul om det passar ihop någorlunda. Ifall det blir en flicka kommer hon troligtvis att få heta Hilma eller möjligtvis Elise. På pojksidan är det dock mycket svårare! Namn som vi tycker om men inte känner oss helt säkra på är: Olle, Arvid, Alfred, Elvin, Axel m.fl.

Har du några tankar och idéer kring dessa namn, eller fler förslag?

• spöke
    Pinkypie skrev 2015-06-28 13:07:56 följande:
    Hej Spöke!
    Jag skulle behöva din hjälp med ett namn till kommande bebis. Storasyster heter Nellie och det vore kul om det passar ihop någorlunda. Ifall det blir en flicka kommer hon troligtvis att få heta Hilma eller möjligtvis Elise. På pojksidan är det dock mycket svårare! Namn som vi tycker om men inte känner oss helt säkra på är: Olle, Arvid, Alfred, Elvin, Axel m.fl.

Har du några tankar och idéer kring dessa namn, eller fler förslag?
    Hej Pinkypie!
    Misstänker att ni gillar namn med bokstaven L. Tänk dock på att namn kan konkurrera med varandra om de har för lika ljud. Tänk dig att du har en orange älsklingströja. Om du köper en orange till, så känns inte favorittröjan lika unik längre. Om du däremot köper en grön tröja, så har du två unika tröjor som kanske till och med gör varandra ännu snyggare om du bär dem ihop.

Jag skulle gärna kombinera ett mjukt namn som Nellie med något lite hårdare namn. Eller ett mjukt namn utan L.

Förslag:
    Hannes John Sixten Adrian Kasper Edvard Hugo Teo
  • winterlilja

Hej Spöke!

Äntligen är det dags att fråga dig, har följt din tråd länge!
    Vi har fått veta att vi väntar en lite kille och skulle nu behöva lite hjälp med namn. Jag har jättesvårt att hitta killnamn som känns rätt. Många namn är för lik eller krockar med storasysters namn. Hon har det vackra namnet Alfhild :)

Maken gillar Harald och Balder, själv är jag mer inne på namn som Arve, Nathan,
    Tore och Thule, jag verkar falla för killnamn som slutar på E :). Vi har ett kort enstavigt efternamn. Några tips?

• aleydis
    spöke skrev 2015-02-06 14:32:50 följande:
    Hej!
    Man ska ha mycket tankar när man väljer namn. Det är ett viktigt beslut som man ju helst inte ska ångra. smile1.gif

Det är intressant det där med namn ur kungafamiljen. I tidigare generationer inspirerades man gärna av de kungliga namnen. Hagasessornas namn är ett bra exempel på hur kungliga namn inspirerade det svenska folket till fler Birgittor, Margaretor och Kristinor. (Bara stackars Desirée som inte riktigt slog igenom). Numera vill man ogärna att det ska verka som om man apat efter kungafamiljen. Bara en liten parentes. smile1.gif

Ja, det var Ann Ahl-fenomenet som jag tänkte på. Kanske inte lika påfallande om man heter Ahlén som när man heter Ahl. Men det kan ju vara bra att tänka på i alla fall. 

Du har rätt i att Alicia Ahlén och andra namn med mycket vokaler kan bli lite svåruttalat. Amelia Ahlén ännu lite svårare. Men inte tillräckligt för att ni ska behöva avstå ett namn som ni verkligen gillar, tycker jag. Bland era förslag tycker jag att Elvira Ahlén har bäst flyt.

Namn som slutar på -elia:
    Cornelia Cordelia Adelia Celia Delia Aurelia Ofelia Axelia Nelia Emelia Noelia Camelia

Namn som slutar på -ella:
    Isabella Gabriella Petronella Daniella Emanuella Joella Mariella Annabella Mirella Antonella Fiorella Noella Ariella Minella Ella Nella Bella Della Pella Tella Stella

Namn som påminner om Elvira:
    Alvida Alvina Elvina Ellinor Elina Elida Alina Alfrida Alida 
    Vira Eira Vera Viola Elvie
    Hej spöke!
    Lilla tjejen är här och hon fick heta Elvira! Egentligen är det inte riktigt min typ av namn, men från första dagen hon var född kändes det helt rätt, som det var hennes namn. Tack för hjälpen!
  • DancingQueen

Hej Spöke, vilken fantastisk tråd du har! ?.

Jag och sambon väntar en flicka i slutet av nästa månad. Vi har en liten lista med namn vi gillar, problemet är att de namn den ena tycker väldigt mycket om tycker den andra bara är okej och tvärt om. Vi har alltså inte hittat det "perfekta" än.

Jag tycker att namnen är ganska lika varandra, liknande stil liksom.

Dessa namn har vi på listan:

Eira

Estrid

Elma

Vida

Liv

Freja

Har du några fler förslag på liknande namn?

Tack på förhand! ?

Svar på tråden Spökes namn(t)råd