• Anonym (Förtvivlad)

Dom hämtade mitt bran :'(

Jag trodde aldrig att detta skulle hända mig men nu har det hänt :(

Socialen har tvångsomhändertagit mitt barn för dom anser oss som olämpliga föräldrar!

Vi flyttade in i en stor lgh i andra hand där några rum var stängda (vi hyrde altså inte hela) eftar att ha bott här i lite över en månad kommer snuten hem och hälsar på, vist ingen fara tänkte jag, jag/vi har juh ingenting å dom letade juh inte efter oss heller. Det visar sig att han vi hyr lgh av har nån form av droger i dessa rum vilket vi inte vetat om då vi inte har något i dessa rum att göra! vi (jag och min sambo) blir häktade då vi vistades under samma tak som dessa droger tillsammans med han som vi hyr av då dom hittade honom på en annan adress. Vi satt häktade i ca 1 dygn. under detta dygn har socialen tvångsomhändertagit vår dotter för att vi anses vara olämpliga föräldrar, vi har inte gjort något fel och kunde inte ana detta över huvud taget då vi inte viste att han ens höll på med dessa droger. vi vet inte vad vi ska göra förutom att vara sams med socialen å förhoppningsvis hoppas på att vår dotter kommer tillbaka!

(vår dotter va hos en släkting då vi båda va tvugna att jabba lite längre under två dagar) så ni inte tror att hon va hemma hos oss när detta hände!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till :( jag äter inte längre för jag har ingen matlust, jag dricker knapt för jag e inte törstig! jag mår extremt dåligt och jag vet att vår dotter mår dåligt åxå då hon är hos helt främmande människor!

Om inte vår dotter kommer hem snarast så vet jag inte vad jag ska göra! känns som mitt liv helt är slut! vill bara gå å dö :( önskar att jag aldrig flyttat in i denna lgh!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-14 18:22
    Seriöst! får man inte ha doftljus längre?!

ska inte behöva skriva om och om igen att jag inte vetat något! inte heller att jag inte känns några lukter!! varför måste jag känna lukter?! jag vet inte hur länge det hade hållit på! sak samma! tro vad ni vill jag vet iaf de jag vet å de e att jag är oskyldig!! sen får ni tro vad ni vill! upp till er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-15 22:24
    Min dotters biopappa har inte brytt sig om att finnas i hennes liv sen hon föddes! han är ingen pappa! min sambo är min dotters pappa och har varit det sen hon var 1 månad gammal!!! hoppas ni inte blandar ihop dom nu!

• Svar på tråden Dom hämtade mitt bran :'(
  • Dalton
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2010-12-27 13:27:58 följande:
    jadu dalton, du e juh såå duktig å vet allt så vad säger du?! ett irl möte där du får läsa mina papper? du är välkommen hem till mig eller så kan vi sätta oss och ta en fika någon stans! du är mer än välkommen att läsa mina papper och sen kan du säga att jag ljuger men innan du har sett och läst papprena så sluta!
    TS, du har själv skrivit i tråden att LVU beror på att barnet hindras i utvecklingen, vill du att jag ska citera? Och ja, du har ljugit flera ggr i tråden, det finns flera poster som styrker det, verkar det inte lite tramsigt att börja tjata om det igen?

Eller lägg upp domen? Du kan stryka dina personuppgifter.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Dalton skrev 2010-12-27 13:31:00 följande:
    TS, du har själv skrivit i tråden att LVU beror på att barnet hindras i utvecklingen, vill du att jag ska citera? Och ja, du har ljugit flera ggr i tråden, det finns flera poster som styrker det, verkar det inte lite tramsigt att börja tjata om det igen?

Eller lägg upp domen? Du kan stryka dina personuppgifter.
    de e väl inte meningen att hela svenska befolkningen ska se mina papper, jag erböd dig att få se mina papper och bara du, är du intresserad?
    Dalton skrev 2010-12-27 13:28:46 följande:
    TS, du absolut inte ensam, det finns massor av kvinnor och män som lever i relationer som är vidriga och som inte kan eller vågar ta sig loss. Men för dig är det ju jätteviktigt att ta hjälp av nån och jobba med att stärka dig så att du inte hamnar i en sån sits igen, eller att du kan ta dig loss när det börjar gå åt pipan.

får du nån hjälp av soc så att du kan gå och prata med nån och få ordning på det som orsakat att du inte kunnat fixa dottern?
    jag vet att de inte bara är jag och jag vet att jag måste jobba på det, men de e inte så himla lätt när man fastnat i kärlekslandet men märker att det börjar dra åt helvette. 

fick mig ett litet skratt när du frågar om soc har hjälpt mig, det enda dom gör är att sparka på mig när jag ligger ner! dom ger mig ingen hjälp, så många ggr jag bett dom om hjälp och dom fullständigt skiter i det!! när min dotters pappa (riktiga pappa) knivhotade mig sa dom att jag måste flytta på en gång, nu i efterhand är det mitt fel och jag är en dålig mamma för att vi fått flytta några ggr! så jag kan nog helt 100 % svara ärligt att nej dom hjälper inte, dom sparkar bara på mig!! (de med flytten har visserligen inte med din fråga att göra men gav det som ett exempel)
  • Dalton
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2010-12-27 13:39:36 följande:
    de e väl inte meningen att hela svenska befolkningen ska se mina papper, jag erböd dig att få se mina papper och bara du, är du intresserad?
    Dalton skrev 2010-12-27 13:28:46 följande:
    TS, du absolut inte ensam, det finns massor av kvinnor och män som lever i relationer som är vidriga och som inte kan eller vågar ta sig loss. Men för dig är det ju jätteviktigt att ta hjälp av nån och jobba med att stärka dig så att du inte hamnar i en sån sits igen, eller att du kan ta dig loss när det börjar gå åt pipan.

får du nån hjälp av soc så att du kan gå och prata med nån och få ordning på det som orsakat att du inte kunnat fixa dottern?
    Haha, nej jag litar på det du skrev om att de LVUat henne för att hon hindrats i utvecklingen. =)
    jag vet att de inte bara är jag och jag vet att jag måste jobba på det, men de e inte så himla lätt när man fastnat i kärlekslandet men märker att det börjar dra åt helvette. 
    Fast då skulle jag göra det till prio ett, att hitta en coach eller terapeut som kan hjälpa dig med det, att hitta strategier för att välja rätt. Får du hjälp borde du snabbare kunna jobba med de brister som gör att dottern inte får komma hem. Dessutom får du ju då nån som kan intyga att du gjort framsteg.
  • Anonym (Undrar)
    Dalton skrev 2010-12-27 12:49:31 följande:
    Det är inte skäl för omhändertagande av alla barn vars mammor gör dåliga val. Det hävdar ingen i tråden utom den person du citerar. Och den person hon i sin tur citerar hävdar bara att det gäller för TS, har överhuvudtaget inte pratat om barn i allmänhet. "
    undrar" är rent av oförskämd när hon drar den slutsatsen eftersom det inte alls var vad "majavira" skrev. "majavira" skrev tydligt du och dig i varje mening till TS.

Däermot är det skäl för LVU när man gör så himla dåliga val att man t ex hindrar sitt barn i utvecklingen eller vansköter barnet eller utsätter barnet för fara.
    Jag är inte oförskämd, jag bara undrar om alla ska få sina barn omhändertagna för att föräldrarna (oftast mamman då verkar det ju som) gör dåliga val i livet. Jag tolkade det så....inte bara att det är Ts som gör dåliga val och ska få sitt barn LVUat utan alla andra oxå som gör dåliga val.

Jag vet flera barn som far illa för att deras föräldrar gör dåliga val men dom blir inte slagna, där finns ingen alkohol eller droger men allt är inte bra iaf. Där finns däremot KÄRLEK till barnen, och deras föräldrar gör så gott dom kan.  (tolka mig rätt nu, har aldrig menat att Ts dotter blir slagen eller liknande)

Och jag undrar hur mycket eller lite som gäller för att få ett barn LVUat, snart vågar man väl inte lämna barnen på dagis längre för där har dom ju anmälningsplikt för minsta lilla om dom tror eller misstänker att nåt inte stämmer. (ex. om ett barn alltid har blåmärken så kan ju misstänkas att barnet blir slaget, eller hur?)
    Min ena son har ALLTID blåmärken på de mest skumma ställen och dom kommer bara sådär, dom gör inte ont och han vet inte vad dom kommer ifrån. Han blir INTE slagen och han har inte gått emot nåt. (ska ta upp detta med vår barnläkare vid nästa besök)
    Anmäl där det verkligen behövs och sätt in resurser där. Har Ts nu blivit avskriven och dessutom släppt, ska hon ju få tillbaka sin dotter tycker jag.

Läste i en annan tråd för ett tag sen (minns inte ordagrant allt) om en mamma som inte lyckades så bra med sömnen med sitt barn och hade blivit anmäld för det, att dom sov halva dagarna för att barnet var vaken nattetid. Hon hade inga fler barn och behövde alltså inte gå upp på morgonen....Jag vågar ärligt talat knappt tala om hur vi har det hemma med våra 4 barn för jag är livrädd för att bli anmäld för nåt som inte passar nån annan för att dom gör på ett annat sätt. 

Jag tycker ändå synd om Ts och lider med henne, kan absolut förstå hennes känslor och ångest över att ingen tror på henne. Och vad är fel i att en liten tjej blir glad av andra människor och tyr sig till andra vuxna, det är väl rätt normalt egentligen, dom är ju nyfikna, vill lära känna andra människor, dom söker kontakt. Är någon dum vänder dom ju dessutom.
    Klart som korvspad att hon trivs där hon är, dom är ju förmodligen snälla människor och lägger mycket tid och kärlek på henne.
    Min son på 13 var likadan, han var jätteglad för att nån pratade med honom men inte var det nån som sa att vi hade anknytningsproblem för det.
    Nej, jag tror att mer än ett fel betåtts här.......och biopappan verkar ju ha ett finger med i spelet för att försvåra för Ts.

Allt är bara tråkigt och tragiskt. Och inte blir det lättare för Ts över alla som kan och vet allt och dömer henne här inne.
  • Dalton
    Anonym (Undrar) skrev 2010-12-27 13:46:32 följande:
    Jag är inte oförskämd, jag bara undrar om alla ska få sina barn omhändertagna för att föräldrarna (oftast mamman då verkar det ju som) gör dåliga val i livet. Jag tolkade det så....inte bara att det är Ts som gör dåliga val och ska få sitt barn LVUat utan alla andra oxå som gör dåliga val.
    Jo jag tycker faktiskt att det var oförskämt att citera MajaVira och dra den slutsatsen att det gäller för ALLA barn.
    Exakt så här skrev MajaVira:
    Att du haft ett förhållande med kränkningar och hot visar att du inte är kapabel att göra bra val i livet. Du får göra precis vilka val du vill om det bara påverkar dig, men varför ska ditt barn utsättas för en sådan miljö? Sedan att du avslutat förhålladet EFTER att du fått veta att det är orsaken till att ditt barn omhändertagits visar inte att du ändrat dig, endast att du gör det du blir tillsagd.
    Så det betyder att alla  ( för det finns många som lever under hot och kränkingar med barn, men inte kan eller orkar ta sig ur det) skulle få sina barn LVUade, som gör dåliga val i livet?

Ingenstans i texten står det om alla barn, bara om TS. Och ändå citerar du henne och svarar:
    Så det betyder att alla  ( för det finns många som lever under hot och kränkingar med barn, men inte kan eller orkar ta sig ur det) skulle få sina barn LVUade, som gör dåliga val i livet??

Det var verkligen INTE vad MajaVira påstod, du lägger ord i munnen på henne som hon aldrig sagt eller syftat till. Ovärdigt av dig.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Dalton skrev 2010-12-27 13:43:40 följande:
    Haha, nej jag litar på det du skrev om att de LVUat henne för att hon hindrats i utvecklingen. =)
    Fast då skulle jag göra det till prio ett, att hitta en coach eller terapeut som kan hjälpa dig med det, att hitta strategier för att välja rätt. Får du hjälp borde du snabbare kunna jobba med de brister som gör att dottern inte får komma hem. Dessutom får du ju då nån som kan intyga att du gjort framsteg.
    soc säger att jag hindrar henne i hennes utvekling men dom säger inte varför, det står heller inte hur jag hindrar henne i hennes utveckling. men i förvaltningsrättens beslut står det att min dotter har ett lvu på sig eller fick lvu:et för att jag och min dåvarande sambo annhöls och var misstänkta för odlingen men att jag sedan är släpt och fri från misstankar. sen även för att jag levt i ett destruktivt förhållande med min dåvarande sambo som har kränkt och hotat mig. jag är helt ärlig när jag säger detta, det står i mina papper. som sagt om du inte tror mig så är du välkommen att läsa mina papper så får du se själv :)

ja jag har inte tänkt på det på så sätt utan mer fokuserat på att få hem min dotter. jag vill juh inget hellre än att hon ska få komma hem och leva ett bra liv tillsammans med sin mamma. va e de för terapeut jag ska söka efter? finns väl en del kan jag tänka mig :) har aldrig varit i kontakt med en sådan så svårt för mig att veta riktigt å jag får juh som sagt ingen hjälp av soc :(
  • Dalton
    Och jag undrar hur mycket eller lite som gäller för att få ett barn LVUat, snart vågar man väl inte lämna barnen på dagis längre för där har dom ju anmälningsplikt för minsta lilla om dom tror eller misstänker att nåt inte stämmer. (ex. om ett barn alltid har blåmärken så kan ju misstänkas att barnet blir slaget, eller hur?)
    Ungefär 200 barn om året blir LVUade. Så att vara livrädd för att bli anmäld känns lite överdrivet. Det är fler barn som får cancer, skadas i trafiken, eller får gå om en klass.
    Anmäl där det verkligen behövs och sätt in resurser där. Har Ts nu blivit avskriven och dessutom släppt, ska hon ju få tillbaka sin dotter tycker jag.
    Återigen, ca 200 barn om året omhändertas med hjälp av LVU. Det ska bra mycket mer till än att föräldern blir anhållen, tusentals föräldrar anhålls och eller häktas varje år. De får inte sina barn LVUade. Så när du tycker att TS ska få tillbaka sin dotter när till och med en domstol bedömt att hon är skadlig för sitt barn känns väldigt magstarkt. Kanske bättre att hon får tillbaka sin dotter när hon klarar av att ge barnet ett okej liv?
  • Anonym (Undrar)
    Dalton skrev 2010-12-27 13:58:48 följande:
    Jo jag tycker faktiskt att det var oförskämt att citera MajaVira och dra den slutsatsen att det gäller för ALLA barn.
    Exakt så här skrev MajaVira:
    Att du haft ett förhållande med kränkningar och hot visar att du inte är kapabel att göra bra val i livet. Du får göra precis vilka val du vill om det bara påverkar dig, men varför ska ditt barn utsättas för en sådan miljö? Sedan att du avslutat förhålladet EFTER att du fått veta att det är orsaken till att ditt barn omhändertagits visar inte att du ändrat dig, endast att du gör det du blir tillsagd.
    Så det betyder att alla  ( för det finns många som lever under hot och kränkingar med barn, men inte kan eller orkar ta sig ur det) skulle få sina barn LVUade, som gör dåliga val i livet?

Ingenstans i texten står det om alla barn, bara om TS. Och ändå citerar du henne och svarar:
    Så det betyder att alla  ( för det finns många som lever under hot och kränkingar med barn, men inte kan eller orkar ta sig ur det) skulle få sina barn LVUade, som gör dåliga val i livet??

Det var verkligen INTE vad MajaVira påstod, du lägger ord i munnen på henne som hon aldrig sagt eller syftat till. Ovärdigt av dig.
    Jag ber så mycket om ursäkt för att jag citerade just hennes inlägg kunde valt ett annat för det är ju flera som skriver ungefär likadant. Jag tolkar det ändå som att om man gör dåliga val ska ens barn bli omhändertaget. Jag tycker det är fel, det ÄR ju många som gör dåliga val varje dag men inte blir deras barn omhändertaget för det.
  • Dalton
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2010-12-27 13:59:56 följande:
    soc säger att jag hindrar henne i hennes utvekling men dom säger inte varför, det står heller inte hur jag hindrar henne i hennes utveckling. men i förvaltningsrättens beslut står det att min dotter har ett lvu på sig eller fick lvu:et för att jag och min dåvarande sambo annhöls och var misstänkta för odlingen men att jag sedan är släpt och fri från misstankar. sen även för att jag levt i ett destruktivt förhållande med min dåvarande sambo som har kränkt och hotat mig. jag är helt ärlig när jag säger detta, det står i mina papper. som sagt om du inte tror mig så är du välkommen att läsa mina papper så får du se själv :)

ja jag har inte tänkt på det på så sätt utan mer fokuserat på att få hem min dotter. jag vill juh inget hellre än att hon ska få komma hem och leva ett bra liv tillsammans med sin mamma. va e de för terapeut jag ska söka efter? finns väl en del kan jag tänka mig :) har aldrig varit i kontakt med en sådan så svårt för mig att veta riktigt å jag får juh som sagt ingen hjälp av soc :(
    Jag ska fundera lite så återkommer jag med tips om hur du hittar en terapeut, helst ska det vara kostnadsfritt antar jag. Jag postar sen.
Svar på tråden Dom hämtade mitt bran :'(