• Anonym (Förtvivlad)

Dom hämtade mitt bran :'(

Jag trodde aldrig att detta skulle hända mig men nu har det hänt :(

Socialen har tvångsomhändertagit mitt barn för dom anser oss som olämpliga föräldrar!

Vi flyttade in i en stor lgh i andra hand där några rum var stängda (vi hyrde altså inte hela) eftar att ha bott här i lite över en månad kommer snuten hem och hälsar på, vist ingen fara tänkte jag, jag/vi har juh ingenting å dom letade juh inte efter oss heller. Det visar sig att han vi hyr lgh av har nån form av droger i dessa rum vilket vi inte vetat om då vi inte har något i dessa rum att göra! vi (jag och min sambo) blir häktade då vi vistades under samma tak som dessa droger tillsammans med han som vi hyr av då dom hittade honom på en annan adress. Vi satt häktade i ca 1 dygn. under detta dygn har socialen tvångsomhändertagit vår dotter för att vi anses vara olämpliga föräldrar, vi har inte gjort något fel och kunde inte ana detta över huvud taget då vi inte viste att han ens höll på med dessa droger. vi vet inte vad vi ska göra förutom att vara sams med socialen å förhoppningsvis hoppas på att vår dotter kommer tillbaka!

(vår dotter va hos en släkting då vi båda va tvugna att jabba lite längre under två dagar) så ni inte tror att hon va hemma hos oss när detta hände!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till :( jag äter inte längre för jag har ingen matlust, jag dricker knapt för jag e inte törstig! jag mår extremt dåligt och jag vet att vår dotter mår dåligt åxå då hon är hos helt främmande människor!

Om inte vår dotter kommer hem snarast så vet jag inte vad jag ska göra! känns som mitt liv helt är slut! vill bara gå å dö :( önskar att jag aldrig flyttat in i denna lgh!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-14 18:22
    Seriöst! får man inte ha doftljus längre?!

ska inte behöva skriva om och om igen att jag inte vetat något! inte heller att jag inte känns några lukter!! varför måste jag känna lukter?! jag vet inte hur länge det hade hållit på! sak samma! tro vad ni vill jag vet iaf de jag vet å de e att jag är oskyldig!! sen får ni tro vad ni vill! upp till er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-15 22:24
    Min dotters biopappa har inte brytt sig om att finnas i hennes liv sen hon föddes! han är ingen pappa! min sambo är min dotters pappa och har varit det sen hon var 1 månad gammal!!! hoppas ni inte blandar ihop dom nu!

• Svar på tråden Dom hämtade mitt bran :'(
  • Anonym
    lindalej skrev 2010-12-28 11:34:58 följande:
    Hej

Som jag tyder det har barnet omhändertagits då både mor och sambo suttit häktade och är under utredning. Förstår det som att det inte funnits något annat val. Soc lämnar väl inte över barnen till mor- eller farföräldrar i första hand? de kan dock gå till tings och begära omhändertagandet tillsvidare. dock en lång process. hoppas det kan lösas med ny bostad i första hand.

Tror nog att om det endast gäller detta och det finns ett andrahandskontrakt som styrker de vilkor som du skriver om och ni söker en ny lägenhet och kanske soc kan vara så artiga att hjälpa till med detta så mor och barn får vara tillsammans så kommer allt lösa sig. Rätten kommer rentvå er om det är precis så som ni skriver och inget annat ligger i grunden.

oerhört sorgligt scenario.

Önskar dig lycka till!

Linda
    Under lvu så ska barnen enligt socialtjänstbalken i första hand plaseras hos någon nära anhörig, som tex moster/faster, mor/far-föräldrar.. Men det här glöms ofta hos socialen. Däremot när barnet är SoL-placerat så blir det ofta en heöt ny familj.
  • LovisaHjärtat

Vissa människor förvånar mig här i tråden.

Det är väl inte Dalton som LVUat barnet? Varför hoppar ni på henom hela tiden och kräver förklaringar?
    Och jag har själv viss erfarenhet av barn som farit illa (arbetar i det området) och även om nu människor vill ifrågasätta allt socialtjänsten gör så tycker jag att ni ska tänka efter en gång till.

Det är väl bättre att en bra mamma blir undersökt än att socialtjänsten blir helt 'handlingsförlamade' för att det inte kan bevisas med tex videoinspelning att barnet faktiskt legat 24 timmar i samma blöja? Det tycker i alla fall jag. Och de socialtjänstemän (kvinnor oftast iofs) jag samarbetat med har alla varit vettiga människor. Men självklart finns det människor som inte borde ha det yrket de har och kanske har du TS råkat på en hel drös såna?

Och jag har själv varit i luven på 'min' bvc-sköterska när barnet var litet. På kontroll så råkade det sig så att barnet ramlade därinne och ve och fasa, barnet reste sig upp som ingenting och fortsatte sin upptäcksfärd. Detta ledde till att efter 3 dagar fick jag samtal från sköterskan som var mycket bekymrad för att barnet skulle vara autistisk. Eftersom det inte sökte tröst när den ramlat. Strunt samma att h*n bara satte sig på rumpan och inte slog sig ett dugg. Och det skulle kopplas in psykologteam på dagis och allt möjligt. 

Nu  har jag det yrket jag har och kunde argumentera ingående för min sak och sköterskan gav upp. Hade barnet haft autism som gick att diagnosticera i den åldern så hade jag upptäckt det innan. Och nu är barnet 10 och inte det minsta 'autistisk'. Så jag vet att ibland kan det kännas som att slåss mot väderkvarnar. Och jag bytte bvc eftersom detta inte var det första som hände som gjorde att jag ansåg den sköterskan som inkompetent.

• Anonym

Har inte läst hela tråden, men VET att det krävs väldigt mycket för att soc ska ingripa. De brukar se barnens föräldrar som det bästa alternativet om det inte råder stora missförhållanden av något slag. Detta är ilf min erfarenhet. Sen kan jag inte påstå varken att du ljuger eller talar sanning, men får du inte tillbaka din dotter så litar jag absolut på soc omdömme...

• Anonym (JamJam)

Nu har jag läst hela tråden....många tycker och många tror (precis som jag) en massa saker...men det är inte konstigt för läser man tråden från början låter det på ett sätt och när man sedan kommer lite längre ändras vissa saker ....möjligtvis att vissa saker glömts bort eller helt enkelt att Ts inte vill lämna ut all information. En sak jag har reagerat på och måste ifrågasätta är....Ts hyrde lägenheten i andra hand av sin dåvarande pojkväns systers kille/man....stämmer detta?? För isåfall undrar jag varför man överhuvudtaget inte tar sitt pick och pack och drar därifrån - det hade kanske underlättat allt det här med soc osv...Är nu den här pojkvännens systers kille/man ett sånt svin att han går bakom ryggen på dig/er(?)och har odling i något rum som han endast har nyckel till.....det är ju bara till att dra därifrån. Varför gjorde du inte det TS....?

En sak till jag har reagerat över är att jag har mycket svårt att tänka mig att soc skulle utsätta barn för "onödiga" jourhem i onödan, tror nog att deras största önskan är att alla barn ska få stanna hos sina föräldrar och kunna bo och leva med dom under normala förhållande...

Önskar iallafall Ts lycka till och hoppas att din dotter har det bra var hon än befinner sig nu...

• Anonym (oj)
    LovisaHjärtat skrev 2011-01-02 13:07:09 följande:
    Vissa människor förvånar mig här i tråden.

Det är väl inte Dalton som LVUat barnet? Varför hoppar ni på henom hela tiden och kräver förklaringar?
    Och jag har själv viss erfarenhet av barn som farit illa (arbetar i det området) och även om nu människor vill ifrågasätta allt socialtjänsten gör så tycker jag att ni ska tänka efter en gång till.

Det är väl bättre att en bra mamma blir undersökt än att socialtjänsten blir helt 'handlingsförlamade' för att det inte kan bevisas med tex videoinspelning att barnet faktiskt legat 24 timmar i samma blöja? Det tycker i alla fall jag. Och de socialtjänstemän (kvinnor oftast iofs) jag samarbetat med har alla varit vettiga människor. Men självklart finns det människor som inte borde ha det yrket de har och kanske har du TS råkat på en hel drös såna?

Och jag har själv varit i luven på 'min' bvc-sköterska när barnet var litet. På kontroll så råkade det sig så att barnet ramlade därinne och ve och fasa, barnet reste sig upp som ingenting och fortsatte sin upptäcksfärd. Detta ledde till att efter 3 dagar fick jag samtal från sköterskan som var mycket bekymrad för att barnet skulle vara autistisk. Eftersom det inte sökte tröst när den ramlat. Strunt samma att h*n bara satte sig på rumpan och inte slog sig ett dugg. Och det skulle kopplas in psykologteam på dagis och allt möjligt. 

Nu  har jag det yrket jag har och kunde argumentera ingående för min sak och sköterskan gav upp. Hade barnet haft autism som gick att diagnosticera i den åldern så hade jag upptäckt det innan. Och nu är barnet 10 och inte det minsta 'autistisk'. Så jag vet att ibland kan det kännas som att slåss mot väderkvarnar. Och jag bytte bvc eftersom detta inte var det första som hände som gjorde att jag ansåg den sköterskan som inkompetent.
    Man behöver inte bevisa med videoinspelning, det räcker med att undersöka madrasser och lakan. Det kan lätt bli fel när två människor gör hembesök och har förutfattade meningar. I ts fall räckte det kanske med att de råkade bo på fel ställe och sedan tolkades allt hon gjorde som felaktigt.
  • LovisaHjärtat
    Anonym (oj) skrev 2011-01-03 01:32:11 följande:
    Man behöver inte bevisa med videoinspelning, det räcker med att undersöka madrasser och lakan. Det kan lätt bli fel när två människor gör hembesök och har förutfattade meningar. I ts fall räckte det kanske med att de råkade bo på fel ställe och sedan tolkades allt hon gjorde som felaktigt.
    Men Ts har ju inget med dessa mögliga, kissiga madrasser att göra. Det var ju ett exempel Dalton tog bara.
    TS har väl inte ens pratat om hembesök, utan barnet togs när mamman blev anhållen. Antar jag? Men som andra sagt så har vi ju inte hela bilden klar för oss.

Det kan ju vara så att soc har gjort åt skogen fel och borde lämna tillbaka barnet illa kvickt, men det kan ju också vara så att Ts undanhåller en massa och soc gjorde helt rätt. Ingen av oss vet.

• Anonym (***)
    Anonym (Skummat) skrev 2010-12-28 11:50:22 följande:

Hej TS,

Jag har läst din tråd från tid till tid och nu på slutet endast dina inlägg... Riktigt besvärlig situation du har. Hoppas vid mitt liv att jag aldrig hamnar där själv.

En tanke som slår mig ang din sista comment i inlägg #308 som jag fetmarkerat och understrukit... Kan det inte vara pga att de anser att du redan "besuttit" dina chanser? Att det funnits flertalet tillfällen och situationer, direkt opassande och dåliga för ditt barn, som du inte gjort något åt. Hur många chanser ska man få innan ens rätt tas ifrån en? För mig som inte är inne i den svängen låter det inte så konstigt att de inte kommit med konkreta argument till hur du ska göra för att få ditt barn tillbaka, de tycker ju inte att du ska ha henne hos dig av anledning.

Hur som så hoppas jag vid min gud att det löser sig till det bästa i slutändan för ditt barn.

Nej, för dig låter det kanske "inte så konstigt" - men enligt lag så SKA en handlingsplan alltid göras då barn placeras. Barnen ska så att säga "arbetas hem".
  • Bulldozer
    Anonym skrev 2011-01-02 12:54:58 följande:
    Under lvu så ska barnen enligt socialtjänstbalken i första hand plaseras hos någon nära anhörig, som tex moster/faster, mor/far-föräldrar.. Men det här glöms ofta hos socialen. Däremot när barnet är SoL-placerat så blir det ofta en heöt ny familj.
    Var nånstans har du fått det här ifrån? Att det står så i "socialtjänstbalken"  att ett LVU:at barn först o främst SKA placeras som "släkt placering" men inte i SOL fall?
    Mycket konstiga uttalanden!
    Länka gärna din källa!

• Bulldozer
    Anonym (***) skrev 2011-01-03 16:07:22 följande:
    Nej, för dig låter det kanske "inte så konstigt" - men enligt lag så SKA en handlingsplan alltid göras då barn placeras. Barnen ska så att säga "arbetas hem".
    Barnen ska självfallet "arbetas hem" i den mån det går och är möjligt!
    Och det är det absolut nte i alla fall! 
Svar på tråden Dom hämtade mitt bran :'(