• Anonym (Förtvivlad)

Dom hämtade mitt bran :'(

Jag trodde aldrig att detta skulle hända mig men nu har det hänt :(

Socialen har tvångsomhändertagit mitt barn för dom anser oss som olämpliga föräldrar!

Vi flyttade in i en stor lgh i andra hand där några rum var stängda (vi hyrde altså inte hela) eftar att ha bott här i lite över en månad kommer snuten hem och hälsar på, vist ingen fara tänkte jag, jag/vi har juh ingenting å dom letade juh inte efter oss heller. Det visar sig att han vi hyr lgh av har nån form av droger i dessa rum vilket vi inte vetat om då vi inte har något i dessa rum att göra! vi (jag och min sambo) blir häktade då vi vistades under samma tak som dessa droger tillsammans med han som vi hyr av då dom hittade honom på en annan adress. Vi satt häktade i ca 1 dygn. under detta dygn har socialen tvångsomhändertagit vår dotter för att vi anses vara olämpliga föräldrar, vi har inte gjort något fel och kunde inte ana detta över huvud taget då vi inte viste att han ens höll på med dessa droger. vi vet inte vad vi ska göra förutom att vara sams med socialen å förhoppningsvis hoppas på att vår dotter kommer tillbaka!

(vår dotter va hos en släkting då vi båda va tvugna att jabba lite längre under två dagar) så ni inte tror att hon va hemma hos oss när detta hände!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till :( jag äter inte längre för jag har ingen matlust, jag dricker knapt för jag e inte törstig! jag mår extremt dåligt och jag vet att vår dotter mår dåligt åxå då hon är hos helt främmande människor!

Om inte vår dotter kommer hem snarast så vet jag inte vad jag ska göra! känns som mitt liv helt är slut! vill bara gå å dö :( önskar att jag aldrig flyttat in i denna lgh!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-14 18:22
    Seriöst! får man inte ha doftljus längre?!

ska inte behöva skriva om och om igen att jag inte vetat något! inte heller att jag inte känns några lukter!! varför måste jag känna lukter?! jag vet inte hur länge det hade hållit på! sak samma! tro vad ni vill jag vet iaf de jag vet å de e att jag är oskyldig!! sen får ni tro vad ni vill! upp till er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-15 22:24
    Min dotters biopappa har inte brytt sig om att finnas i hennes liv sen hon föddes! han är ingen pappa! min sambo är min dotters pappa och har varit det sen hon var 1 månad gammal!!! hoppas ni inte blandar ihop dom nu!

• Svar på tråden Dom hämtade mitt bran :'(
  • Anonym (***)

Hoppas både du och ditt barn har en riktigt bra advokat?!

Läste precis detta angående hur skrämmande socialtjänsten "fungerar". Skrivet av advokat Jörgen Frisk.

"Min erfarenhet utgår bl a utifrån ett fall jag inte själv var inblandad i, men som jag känner till genom att Skellefteå kommun – för några år sedan - bjöd in oss advokater på en diskussionsträff i ämnet LVU tillsammans med ett 15-tal socialsekretare som arbetar med LVU.

Socialsekreterarna tog upp många frågor kring LVU och jag fick känna mig kunnig eftersom det i sak inte kom fram något jag saknade kunskap om.

En socialsekreterare tog dock – till min förvåning - upp ett konkret exempel på en advokat som denne - och skulle det visa sig flera socialsekreterare - ansåg vara en advokat som på ett uppenbart sätt misskött sitt uppdrag som offentligt biträde för barnet. Självklart spetsade jag öronen när jag skulle får höra negativ kritik (skvaller) om en kollega.

Den advokat kritiken riktade mot hade enligt socialsekreteraren vid en förhandling i länsrätten haft åsikten att barnet inte skulle vårdas med stöd av LVU. Advokaten var biträde för ett barn som bara var några år gammal och advokaten bestred kommunens ansökan om LVU. Därigenom ansåg socialsekreteraren att advokaten begått ett allvarligt fel. Att bestrida ansökan var enligt socialsekreteraren inte förenligt med barnets bästa. Det borde advokat ha förstått, sa socialsekreteraren. Den uppfattningen delades tydligen av alla (kanske inte alla, men i vart fall merparten) socialsekreterare som lyssnade vid diskussionsträffen.

Jag uppfattade det som att kritiken mot advokaten framförallt bestod i att advokaten bestred ansökan om LVU utifrån att alla gånger kommunen ansöker om LVU borde advokaten som företräder barnet förstå att kommunen har rätt, d v s att ansökan om LVU skall bifallas."

Helt vansinnigt men tyvärr är det nog så det fungerar i vårt svenska rättssamhälle...

Ts - Se till att ha en riktigt bra advokat som sagt, kanske du ska kontakta denna?

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (***) skrev 2010-12-27 15:53:03 följande:

Hoppas både du och ditt barn har en riktigt bra advokat?!

Läste precis detta angående hur skrämmande socialtjänsten "fungerar". Skrivet av advokat Jörgen Frisk.

"Min erfarenhet utgår bl a utifrån ett fall jag inte själv var inblandad i, men som jag känner till genom att Skellefteå kommun – för några år sedan - bjöd in oss advokater på en diskussionsträff i ämnet LVU tillsammans med ett 15-tal socialsekretare som arbetar med LVU.

Socialsekreterarna tog upp många frågor kring LVU och jag fick känna mig kunnig eftersom det i sak inte kom fram något jag saknade kunskap om.

En socialsekreterare tog dock – till min förvåning - upp ett konkret exempel på en advokat som denne - och skulle det visa sig flera socialsekreterare - ansåg vara en advokat som på ett uppenbart sätt misskött sitt uppdrag som offentligt biträde för barnet. Självklart spetsade jag öronen när jag skulle får höra negativ kritik (skvaller) om en kollega.

Den advokat kritiken riktade mot hade enligt socialsekreteraren vid en förhandling i länsrätten haft åsikten att barnet inte skulle vårdas med stöd av LVU. Advokaten var biträde för ett barn som bara var några år gammal och advokaten bestred kommunens ansökan om LVU. Därigenom ansåg socialsekreteraren att advokaten begått ett allvarligt fel. Att bestrida ansökan var enligt socialsekreteraren inte förenligt med barnets bästa. Det borde advokat ha förstått, sa socialsekreteraren. Den uppfattningen delades tydligen av alla (kanske inte alla, men i vart fall merparten) socialsekreterare som lyssnade vid diskussionsträffen.

Jag uppfattade det som att kritiken mot advokaten framförallt bestod i att advokaten bestred ansökan om LVU utifrån att alla gånger kommunen ansöker om LVU borde advokaten som företräder barnet förstå att kommunen har rätt, d v s att ansökan om LVU skall bifallas."

Helt vansinnigt men tyvärr är det nog så det fungerar i vårt svenska rättssamhälle...

Ts - Se till att ha en riktigt bra advokat som sagt, kanske du ska kontakta denna?

tyvärr bor han lite för långt bort :(
  • Anonym (***)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2010-12-27 15:58:27 följande:
    tyvärr bor han lite för långt bort :(
    Okej..... men googla fram någon som verkar bra. Det kommer ge dig större självförtroende att stå för din och ditt barns rättigheter - att få leva med varandra!

Önskar dig all lycka till! (har själv varit där.... och vet hur hemska soc kan vara )
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (***) skrev 2010-12-27 16:08:23 följande:
    Okej..... men googla fram någon som verkar bra. Det kommer ge dig större självförtroende att stå för din och ditt barns rättigheter - att få leva med varandra!

Önskar dig all lycka till! (har själv varit där.... och vet hur hemska soc kan vara )
    tack :) jag har en advokat som jag litar på och hoppas att han kan hjälpa mig snarast möjligt :)
  • Anonym (Undrar)
    Dalton skrev 2010-12-27 14:14:56 följande:
    Om man väljer att låta barn leva i en miljö som är våldsam, eller otryggt för barnet eller farligt  och inte har kraft eller ork eller förstånd att se att barnet inte mår bra så är man skadlig i den bemärkelsen att man tillåter barnet att fara illa.
    Ja, men då är det ju som jag sa innan....att alla barn som far illa ska LVUas då.

Hur vet du att just Ts barn inte mådde bra?

Det verkar ju som att det är lite olika bud här och olika erfarenheter oxå, jag undrade och frågade vad som krävs och vad som räknas att barn far illa. Barn kan ju fara illa på fler sätt än att bo med sin mamma i en lgh där det odlas droger (utan mammans vetskap i detta fallet), det finns ju barn som bor med föräldrar som håller på med droger utan att nån vet det och dom barnen LVUas inte.
    Är det olika i olika kommuner hur man går tillväga? Det verkar ju så. Du sa ju att det är ungefär 200 barn om året, den siffran borde ju vara högre då eftersom vissa här inne anser att om man gör dåliga val i livet ska barnen omhändertas.
    Anmäler dom som tycker att föräldrar i deras närhet gör dåliga val i livet?

Jag tycker det är konstigt likväl.

Som sagt, jag har gjort konstiga val i livet (enligt folk här i denna tråden, dock inte haft med droger eller alkohol att göra), levt i förhållande som inte varit jättebra. Just nu är det väldigt upp och ner hos oss, men vi gör så gott vi kan vi med. MEN vi har våra barn kvar, och ingen har anmält oss och då som jag skrev tidigare har vår ena son ALLTID blåmärken på skumma ställen som ingen vet vart dom kommer ifrån.
  • Anonym (Undrar)
    Manchester skrev 2010-12-27 15:06:59 följande:
    Jag vet inget om den specifika situationen här. Har inte ens läst hela tråden. Däremot är jag ledamot i en socialnämnd och är med och fattar beslut om att barn ska tvångsomhändertas (eller inte). Det jag med säkerhet vet är att det är svårt att få igenom ett tvångsomhändertagande. Så länge föräldrarna motsätter sig det och inte är exempelvis allvarligt psykiskt sjuka eller bevisligen har misshandlat sitt barn så ska det väldigt mycket till. Väldigt många föräldrar överklagar ett omhändertagande och man måste, från socialens sida, ha mycket torrt på fötterna för att inte domstolen ska återlämna barnet till föräldern. Har det väl gått så långt att man tagit barnet och det sedan kommit tillbaka till mamma/pappa så är föräldrarna sällan särskilt intresserade av att samarbeta med socialen eller ta emot någon som helst frivillig hjälp. Därför är soc på de allra flesta håll mycket återhållsamma när det gäller tvångsomhändertagande. Så långt det över huvud taget är möjligt försöker man hitta andra sätt att stärka föräldrarna och hjälpa dem att bättre ta hand om barnet.

Till yrket är jag lärare och både jag, mina kollegor och många förskollärare jag känner är ofta frustrerade över att det händer så lite när man anmäler att ett barn uppenbarligen far illa. Barn kan komma smutsiga och hungriga till skola/dagis dag efter dag. Vi märker att barnet är oroligt och inte gärna vill gå hem. Vi ser mammans/pappans hårda attityd och hör de elaka orden. Vi märker att barnet har ett självförtroende som är sågat jäms med fotknölarna och aldrig förväntar sig kärlek eller uppskattning. Kort sagt: Barnet visar otaliga tecken på att fara illa. Men för det allra mesta är det inte tillräckligt för ett omhändertagande. Vi anmäler om och om igen, men soc kan inget göra.

Som sagt, jag vet inget om TSs situation. Kanske har just hon råkat ut för en sällsynt inkompetent socialsekreterare (sådana människor finns säkert inom alla yrken). Däremot vet jag med 100% säkerhet att risken att som "oskyldig" få sina barn tvångsomhändertagna är försvinnande liten. Den här sortens trådar brukar leda till att folk tror att de ska bli av med sina barn för att de glömde matsäcken till en dagisutflykt i oktober eller för att de en gång höjde rösten mot barnet i en butik. Så är det inte.
    TACK, det var det här jag var ute efter!! Ett riktigt svar, för det verkade mest som om det spekulerades en hel del.
  • Anonym (oj)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2010-12-27 15:10:13 följande:
    soc kräver ingetning utav mig, inte heller utav hennes pappa men där emot så är deras handlingsplan ett jourhem.

soc vill sedan att pappan ska bli boendeförälder samt ansöka om ensam vårdnad

i förvaltningsrätten är min dotters pappa inte heller en bra pappa då han inte gjort mer än jag för att hon ska få det bättre så, jag vet inte.

lätt att de blir fel när jag inte skriver ner allt som står i papprena bara vissa delar, där emot sitter jag inte och ljuger eller tar bort vissa delar som har bla med varför hon har ett lvu på sig.

hoppas ni förstår mig rätt iaf :)
    De verkar fullständigt vansinniga. Det var väl så att en anledning var att du låtit barnet bo med pappan som var anledning till lvu?
  • Anonym (Förtvivlad)

nej lvu:et har så vitt jag vet ingenting med att hon bott hos sin biopappa varannan helg

lvu:et uppkom då jag och min dåvarande sambo häktades och misstänkta för en narkotikaodling som jag inte var inblandad i sen i förvaltningsrätten säger dom att lvu:et ska kvarstå då jag levt med honom under destruktivt förhållande med hot och kränkningar. vilket inte längre existerar då vi inte längre är tillsammans.

förvaltningsrätten tycker dock inte att biopappan är en bättre förälder än vad jag är då han inte har gjort något för att skydda sin dotter från att bo under dessa omständigeter. enligt förvaltningsrätten är vi lika dåliga föräldrar båda två men soc vill att min dotters pappa ska bli boendeförälder samt att han snarast möjligt ska ansöka om ensam vårdnad.

ingenting om hur jag ska göra/förbättra för att hon ska få komma hem till mig igen.

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (***) skrev 2010-12-27 16:08:23 följande:

har pratat med advokaten jag litar på men då han från början var min föredetta sambos advokat får han inte företräda mig i detta vilket jag tycker e konstigt men dom ska tydligen vara väldigt hårda på den punkten. han sa även att om jag ska överklaga ska jag kontakta mitt biträde som jag fick utdelat till mig i början, litar inte tt dugg på henne då hon lovar att höra av sig mm men aldrig gör det. senast lovade hon att höra av sig så fort hon fått domen från förvaltningsrätten som kom den 20/12 men fortfarande inte hört av sig :@
  • Anonym (Indra)

En vän till mig har ett barn. pappan och mamman tog droger och drack. barnet var 2 år. det anmäldes till soc men inget hände. sen gjorde polisen husransakan och kom in med vapen och skrämde ju lilla barnet ordentligt som inte ens DÅ togs ifrån dom. Nu är barnet 9 år och mamman ligger förlamad och är som en tonåring i utvecklingen efter ett självmordsförsök och pappan tar droger. Nu har mamman mist vårdnaden först och bor hos en säkting. Så det finns tragiska fall. Detta barn mår inte bra och soc är påväg att ta henne från sin trygga släkting pga skulder....

Svar på tråden Dom hämtade mitt bran :'(