• Anonym (Förtvivlad)

Dom hämtade mitt bran :'(

Jag trodde aldrig att detta skulle hända mig men nu har det hänt :(

Socialen har tvångsomhändertagit mitt barn för dom anser oss som olämpliga föräldrar!

Vi flyttade in i en stor lgh i andra hand där några rum var stängda (vi hyrde altså inte hela) eftar att ha bott här i lite över en månad kommer snuten hem och hälsar på, vist ingen fara tänkte jag, jag/vi har juh ingenting å dom letade juh inte efter oss heller. Det visar sig att han vi hyr lgh av har nån form av droger i dessa rum vilket vi inte vetat om då vi inte har något i dessa rum att göra! vi (jag och min sambo) blir häktade då vi vistades under samma tak som dessa droger tillsammans med han som vi hyr av då dom hittade honom på en annan adress. Vi satt häktade i ca 1 dygn. under detta dygn har socialen tvångsomhändertagit vår dotter för att vi anses vara olämpliga föräldrar, vi har inte gjort något fel och kunde inte ana detta över huvud taget då vi inte viste att han ens höll på med dessa droger. vi vet inte vad vi ska göra förutom att vara sams med socialen å förhoppningsvis hoppas på att vår dotter kommer tillbaka!

(vår dotter va hos en släkting då vi båda va tvugna att jabba lite längre under två dagar) så ni inte tror att hon va hemma hos oss när detta hände!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till :( jag äter inte längre för jag har ingen matlust, jag dricker knapt för jag e inte törstig! jag mår extremt dåligt och jag vet att vår dotter mår dåligt åxå då hon är hos helt främmande människor!

Om inte vår dotter kommer hem snarast så vet jag inte vad jag ska göra! känns som mitt liv helt är slut! vill bara gå å dö :( önskar att jag aldrig flyttat in i denna lgh!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-14 18:22
    Seriöst! får man inte ha doftljus längre?!

ska inte behöva skriva om och om igen att jag inte vetat något! inte heller att jag inte känns några lukter!! varför måste jag känna lukter?! jag vet inte hur länge det hade hållit på! sak samma! tro vad ni vill jag vet iaf de jag vet å de e att jag är oskyldig!! sen får ni tro vad ni vill! upp till er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-15 22:24
    Min dotters biopappa har inte brytt sig om att finnas i hennes liv sen hon föddes! han är ingen pappa! min sambo är min dotters pappa och har varit det sen hon var 1 månad gammal!!! hoppas ni inte blandar ihop dom nu!

• Svar på tråden Dom hämtade mitt bran :'(
  • Dalton
    Anonym (Undrar) skrev 2010-12-27 17:10:46 följande:
    Ja, men då är det ju som jag sa innan....att alla barn som far illa ska LVUas då.
    Ja du... I din värld är det visst svart eller vitt? I den verkliga världen är livet fullt av gråskalor däremellan.
    Nej alla barn som far illa ska inte LVUas. Det finns en himla massa andra åtgärder att ta till. Att man vid ett eller två tillfällen gör taskiga val innebär inte heller att barnen behöver skiljas från föräldrarna. Men om barnet stadigvarande far illa och man inte kan häva vanskötseln med annat än att separera barnet från föräldrarna så tar man i sista hand till LVU. Innan dess brukar man försöka med andra åtgärder t ex via SOL, dvs frivilliga åtgärder. De flesta åtgärder som är frivilliga kräver dock att föräldrarna bidrar till att förändra situationen.

Om du insinuerar att jag inte vet vad jag pratar om så måste jag tyvärr göra dig besviken. Det är visserligen många år sen jag satt i socialnämnd, men jag har gjort det och jag har varit med om att behandla ärenden där barn farit illa.
    Till exempel hade vi ett fall med en mamma och en bebis där bebben missköttes rejält.  Barnet fick ligga i smustig blöja i mer än 24 h och hade sår i stjärten av att kisset skadat huden, mamman såg inte när babyn var hungrig, och stimulerade den inte utan lät den ligga i sin säng i timmar. Soc försökte verkligen hjälpa mamman att få rätsida på situationen. Istället för att LVUa så tillförde man hemhjälp till mamman och försökte få rätsida på relationen. Trots att barnet uppenbarligen vansköttes kraftigt så var LVU inte ett alternativ då ingen av de insatta trodde att man skulle få igenom ett LVU, för alla andra möjligheter ska vara uttömda innan man gör något sånt. Tyvärr fungerade inte heller assistanshjälpen och mamman tackade nej till mer frivillig hjälp så till slut beslöt man att försöka få ett LVU. Jag vet dock inte hur det gick.

Så nej, alla barn som far illa LVUas inte och det är inte ens önskvärt. Det ska till grava problem innan man landar där.
  • Dalton
    Det verkar ju som att det är lite olika bud här och olika erfarenheter oxå, jag undrade och frågade vad som krävs och vad som räknas att barn far illa. 
    Det finns både lagar och praxis att stödja sig på när man avgör var gränsen går. Men varje fall är unikt och det är omöjligt att säga exakt. På precis samma sätt som det är i vanliga domstolar, det finns inte ett facit utan man väger och mäter varje fall för sig.
     Barn kan ju fara illa på fler sätt än att bo med sin mamma i en lgh där det odlas droger (utan mammans vetskap i detta fallet), det finns ju barn som bor med föräldrar som håller på med droger utan att nån vet det och dom barnen LVUas inte.
    Exakt. Och eftersom du förstått det så borde du själv kunna lista ut det jag skrivit i säkert tio poster nu. Barnet är inte LVUat för att det bott i en lägenhet där det odlats.
    Du sa ju att det är ungefär 200 barn om året, den siffran borde ju vara högre då eftersom vissa här inne anser att om man gör dåliga val i livet ska barnen omhändertas.
    Jag kan inte minnas att vissa här anser att barnen ska LVUas för att man anser att föräldrar gör dåliga val. Jag har sett dig, helt felaktigt, tolka inlägg så, vilket du sen backade från, men vilka inlägg gäller det?

Huruvida fler barn borde LVUas finns det väl delade meningar om. Finns de som anser att många fler borde LVUas, finns de som anser att inga barn nånsin borde LVUas.
    Själv anser jag att 200 fall är väldigt lite, speciellt med tanke på att LVU är den enda tvångsåtgärden man har, får soc inte igenom ett LVU så kan de bara erbjuda frivilliga insatser vilket föräldrar kan tacka nej till, och då har soc inget att sätta emot utan måste vänta på att föräldrarna vansköter barnen ännu mer ännu grövre.
    Det var det som hände med mamman som för nåt år sen fick fängelse för att hon bl a skurit sina barn med glas.
    Barnen hade LVU och bodde hos fosterfamilj men det hävdes och barnen fick flytta hem. Mamman tackade nej till hjälp från soc och kunde i lugn och ro tortera sina små barn. Trots nya anmälningar kunde soc inte göra nåt då de inte hade bevis och mamman vägrade ha med soc att göra.
    Som sagt, jag har gjort konstiga val i livet (enligt folk här i denna tråden, dock inte haft med droger eller alkohol att göra), levt i förhållande som inte varit jättebra. Just nu är det väldigt upp och ner hos oss, men vi gör så gott vi kan vi med. MEN vi har våra barn kvar, och ingen har anmält oss och då som jag skrev tidigare har vår ena son ALLTID blåmärken på skumma ställen som ingen vet vart dom kommer ifrån.
    Har vi inte redan rett ut det där? Barn LVUas inte för blåmärken. Barn LVUas inte heller för att man gör konstiga val. Barn LVUas för att de vansköts kraftigt och när alla andra möjligheter bedöms verkningslösa.
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2010-12-27 16:08:23 följande:
    Okej..... men googla fram någon som verkar bra. Det kommer ge dig större självförtroende att stå för din och ditt barns rättigheter - att få leva med varandra!

Önskar dig all lycka till! (har själv varit där.... och vet hur hemska soc kan vara )
    "Googla fram någom som verkar bra".... vilka underbara tips!
    Lycka Till med googlandet efter en advokat som verkar bra!
  • Anonym

Flera som har frågat men inte fått svar!
    Vad står det för paragrafer i Förvaltningsrättens dom?

• Anonym (Undrar)
    Dalton skrev 2010-12-27 19:40:01 följande:
    Ja du... I din värld är det visst svart eller vitt? I den verkliga världen är livet fullt av gråskalor däremellan.
    Nej alla barn som far illa ska inte LVUas. Det finns en himla massa andra åtgärder att ta till. Att man vid ett eller två tillfällen gör taskiga val innebär inte heller att barnen behöver skiljas från föräldrarna. Men om barnet stadigvarande far illa och man inte kan häva vanskötseln med annat än att separera barnet från föräldrarna så tar man i sista hand till LVU. Innan dess brukar man försöka med andra åtgärder t ex via SOL, dvs frivilliga åtgärder. De flesta åtgärder som är frivilliga kräver dock att föräldrarna bidrar till att förändra situationen.

Om du insinuerar att jag inte vet vad jag pratar om så måste jag tyvärr göra dig besviken. Det är visserligen många år sen jag satt i socialnämnd, men jag har gjort det och jag har varit med om att behandla ärenden där barn farit illa.
    Till exempel hade vi ett fall med en mamma och en bebis där bebben missköttes rejält.  Barnet fick ligga i smustig blöja i mer än 24 h och hade sår i stjärten av att kisset skadat huden, mamman såg inte när babyn var hungrig, och stimulerade den inte utan lät den ligga i sin säng i timmar. Soc försökte verkligen hjälpa mamman att få rätsida på situationen. Istället för att LVUa så tillförde man hemhjälp till mamman och försökte få rätsida på relationen. Trots att barnet uppenbarligen vansköttes kraftigt så var LVU inte ett alternativ då ingen av de insatta trodde att man skulle få igenom ett LVU, för alla andra möjligheter ska vara uttömda innan man gör något sånt. Tyvärr fungerade inte heller assistanshjälpen och mamman tackade nej till mer frivillig hjälp så till slut beslöt man att försöka få ett LVU. Jag vet dock inte hur det gick.

Så nej, alla barn som far illa LVUas inte och det är inte ens önskvärt. Det ska till grava problem innan man landar där.
    Men det verkar ju inte som några andra åtgärder har satts in innan i Ts fall, utan det har blivit ett omhändertagande på en gång.?
    Jag hade oxå undrat och tyckt det varit jättefel om det var mitt/mina barn det handlade om!

Och då anses dom grava problemen i Ts fall vara att hon hyrde en lgh i andra hand med två rum med låsta dörrar till rum hon inte hade tillgång till. Och sen att det kommit fram att barnet tyr sig till andra vuxna. Vad är fel med det, det är ju helt normalt om man har ett friskt barn!?

Ja jag vet inte, jag backar ur helt då känner jag, får man inte säga vad man tycker eller ställa frågor så är jag i fel forum. Jag säger inte att du har fel, men jag tycker att du hoppar på mig oxå. JAG tolkar vissa inlägg som att fler barn borde LVUas, orkar faktist inte sitta och leta upp dom inläggen, och jag tycker att flera går hårt åt Ts.
    Dalton skrev 2010-12-27 19:58:01 följande:
     Barn kan ju fara illa på fler sätt än att bo med sin mamma i en lgh där det odlas droger (utan mammans vetskap i detta fallet), det finns ju barn som bor med föräldrar som håller på med droger utan att nån vet det och dom barnen LVUas inte.
    Jag kan inte minnas att vissa här anser att barnen ska LVUas för att man anser att föräldrar gör dåliga val. Jag har sett dig, helt felaktigt, tolka inlägg så, vilket du sen backade från, men vilka inlägg gäller det?
    Som sagt, jag har gjort konstiga val i livet (enligt folk här i denna tråden, dock inte haft med droger eller alkohol att göra), levt i förhållande som inte varit jättebra. Just nu är det väldigt upp och ner hos oss, men vi gör så gott vi kan vi med. MEN vi har våra barn kvar, och ingen har anmält oss och då som jag skrev tidigare har vår ena son ALLTID blåmärken på skumma ställen som ingen vet vart dom kommer ifrån.
    Det fanns ett inlägg som visst talade om att om man som förälder gör dåliga val och missköter sitt/sina barn så skulle barnen omhändertas och jag reagerade på det.......
  • Dalton
    Anonym (Undrar) skrev 2010-12-27 22:35:09 följande:
    Men det verkar ju inte som några andra åtgärder har satts in innan i Ts fall, utan det har blivit ett omhändertagande på en gång.?
    Varken du eller jag har ju hela bilden. Men soc har ett uppdrag att främst försöka få barnen att fungera hos sina föräldrar. Att skilja ett barn från föräldern är den absolut sista lösningen. Om inga andra åtgärder satts in så är det rimligt att tro att det faktiskt inte finns andra åtgärder som kan hjälpa i nuläget. Den bedömningen måste ha gjorts av socsekreterarna, socialnämnden samt av rätten. Det är alltså 3 instanser som alla förordar att ett LVU är nödvändigt.
  • Dalton
    Anonym (Undrar) skrev 2010-12-27 22:35:09 följande:
    Och då anses dom grava problemen i Ts fall vara att hon hyrde en lgh i andra hand med två rum med låsta dörrar till rum hon inte hade tillgång till. Och sen att det kommit fram att barnet tyr sig till andra vuxna. Vad är fel med det, det är ju helt normalt om man har ett friskt barn!?
    Återigen, barnet har inte LVUats för att de bott i en lägenhet med en odling, och nej det har inte LVUats för att det tyr sig till andra vuxna. Tror du verkligen att tre instanser skulle LVUa på en sån sak?? Finns inget som helst lagstöd för det. Då återstår antingen en gigantisk komplott eller tre instanser med alltigenom onda människor som dessutm bryter mot lagen. Är det troligt?
    Du läser bara de delar TS valt att beskriva, men det är självklart inte hela historien. Mer troligt att det finns delar i det här som TS inte fått med.

Har du läst andra trådar på FL? Det är liksom inte ovanligt att den som postar råkar bara beskriva de delar som framställer TS som den goda och alla andra som orättvisa. Men så brukar det ju inte se ut i verkliga livet eller hur? Det finns alltid fler sidor av saken.
  • Dalton

TS, jag vet inte var du bor, men kyrkan har familjeterapeuter att erbjuda, dessa är proffs på familjeproblem.
    Annars kan du ringa Rädda Barnens familjetelefon och fråga om de kan slussa dig vidare.
    Mödravårdscentralen kan oxå erbjuda hjälp och terapeut och den vet vad barn har för behov, tillsammans kan ni titta på bristerna och vad som behöver göras.
    Annars skulle jag börja med att ringa soc och be dem hänvisa dig, soc har ett uppdrag att försöka få barn att kunna bo hemma, så hänvisa till det och att det är deras plikt att hjälpa er att återförenas. Be ditt ombud hjälpa dig med det samtalet, han/hon vet precis vilka paragrafer h'n ska hänvisa till.
    Annars kan ditt ombud kanske ge dig tips om h'n brukar jobba med liknande ärenden inom socialtjänsten.

• Anonym (oj)
    Dalton skrev 2010-12-27 22:59:52 följande:
    Återigen, barnet har inte LVUats för att de bott i en lägenhet med en odling, och nej det har inte LVUats för att det tyr sig till andra vuxna. Tror du verkligen att tre instanser skulle LVUa på en sån sak?? Finns inget som helst lagstöd för det. Då återstår antingen en gigantisk komplott eller tre instanser med alltigenom onda människor som dessutm bryter mot lagen. Är det troligt?
    Du läser bara de delar TS valt att beskriva, men det är självklart inte hela historien. Mer troligt att det finns delar i det här som TS inte fått med.

Har du läst andra trådar på FL? Det är liksom inte ovanligt att den som postar råkar bara beskriva de delar som framställer TS som den goda och alla andra som orättvisa. Men så brukar det ju inte se ut i verkliga livet eller hur? Det finns alltid fler sidor av saken.
    Du verkar ta för givet att ts döljer saker, och är säker på att ts är den som handlat fel, utan att veta vad som hänt. Mycket sorgligt.
  • Anonym (oj)
    Anonym skrev 2010-12-27 21:16:02 följande:
    Anonym (***) skrev 2010-12-27 16:08:23 följande:
    Okej..... men googla fram någon som verkar bra. Det kommer ge dig större självförtroende att stå för din och ditt barns rättigheter - att få leva med varandra!

Önskar dig all lycka till! (har själv varit där.... och vet hur hemska soc kan vara )
    Ja? Har du några andra råd att hitta en bra advokat? Internet är oftast ett bra hjälpmedel att hittanågot. Eller ska hon bara ringa ett advokatkontor på måfå och fråga om de har en bra advokat?
Svar på tråden Dom hämtade mitt bran :'(